Lleida Marxa
Inici Notícies

Les aules digitals a Lleida, en ple funcionament

Data de publicació: 3/12/2009

L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha destacat en la presentació d'aquesta experiència l'IES Manuel de Montuar que l'experiència és un exemple d'educar innovant

ALCALDIA

L’Ajuntament de Lleida, Microsoft i Toshiba han presentat juntament amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i Grup Santillana, els avenços de l’innovador projecte d’aules digitals amb Tablet PC que s’està desenvolupament en instituts de la ciutat de Lleida des de principis del curs 2009-10. Aquesta iniciativa s’inscriu en el pla de digitalizació dels aules Educat1x1 que el Departament d’Educació de la Generalitat ha posat en marxa a 200 centres de secundària catalans, amb la característica que els alumnes disposen de Tablets PC i no de Netbooks, així com la utilització de xarxes socials.

L’Institut d’Educació Secundària (IES) Manuel de Montsuar de Lleida ha estat l’amfitrió d’una roda de premsa on s’han ofert detalls de com l’acord signat el passat mes de febrer entre Steve Ballmer, president de Microsoft, i el Govern de la Generalitat per impulsar les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC) en l'entorn educatiu, s'ha convertit en una realitat a Lleida. Els assistents han pogut visitar una de les aules experimentals i veure in situ com alumnes i professors duen a terme una classe realitzant un ús intensiu i personalitzat d'ordinadors amb pantalla tàctil totalment connectats. L'objectiu d'aquest projecte pilot, inscrit en el programa Educat 1x1, però que en aquest cas compta amb la tecnologia de Microsoft i Toshiba, i que a Lleida ciutat segueixen 90 alumnes de 2n d’ESO de dos instituts de secundària, és l'aplicació integral de les noves tecnologies en la docència.

En l'acte han estat presents Àngel Ros, alcalde de Lleida; Jaume Graells, Director General de l’Educació Bàsica i el Batxillerat del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya; Antonio López, director dels SSTT d’Ensenyament a Lleida; Ramón Óscar Torrelles, director de l'Institut Manuel de Montsuar; Jesús Castillo, regidor d'Educació i director de l’IES Guindàvols; Alberto Ruano, director general de Toshiba Espanya; Pablo Romero, director de màrqueting de Toshiba Espanya; Carles Grau, director general de Microsoft a Catalunya; Fernando Martín, Director d'Educació de Microsoft Ibèric i Marta Bonet, Responsable de continguts digitals del Grup Santillana.

L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha destacat en la seva intervenció que l'experiència és un exemple d'educar innovant i que l'extensió d'aquest programa a les aules és una eina de competitivitat. Així mateix, l'alcalde ha refermat l'aposta decidida de la ciutat de Lleida tant per l'educació "és lògic que un ajuntament aposti per l'educació, si s'aposta pel futur, una ciutat ha d'apostar per l'educació com a eina de competitivitat".

Arxiu de so Àngel Ros1

Ros ha remarcat la vocació de la ciutat de Lleida per ser ciutat digital i ciutat educadora i ha donat a conèixer les xifres comparatives que demostren que Lleida és al capdavant en l'ús de les TIC respecte a la resta de Catalunya.

Arxiu de so Àngel Ros2

Per la seva banda, el director general de Microsoft a Catalunya, Carles Grau ha destacat el caràcter capdavanter de Lleida en l'aplicació de la tecnologia a l'educació, amb l'experiència que es presenta avui i també en l'ús de tecnologia a l'Escola Bressol "probablament sigui Lleida de les primeres ciutats en el sud d'Europa en aplicar aquesta tecnologia". Així mateix, Grau ha explicat que la voluntat de les aules digitals és també reduir el fracàs escolar i millorar els resultats dels alumnes i ja s'ha demostrat en experiències a altres punts d'Espanya i en altres nivells educatius que el fracàs escolar baixa entre un 20% i un 30% amb l'us d'aquestes tecnologies.

Arxiu de veu Carles Grau

Jaume Graells, de la seva banda, Director General de l'Educació Bàsica i Batxillerat de la Generalitat, ha destacat la bona acollida del projecte i ha explicat que l'objectiu és que es pugui estendre a tots els centres de secundària públics i concertats de Lleida el proper curs.

Arxiu de so Jaume Graells

L'origen del projecte
El 16 de febrer de 2009 el Departament d'Educació de la Generalitat i Microsoft Ibèrica van signar un conveni per ampliar una col•laboració que ja es venia desenvolupant tres anys abans, orientada a la millora de la qualitat de l'educació a partir d'experiències basades en l'aplicació de les TIC. En aquest acord s'establia desenvolupar en almenys un centre de la ciutat de Lleida dependent del Departament d'Educació, la utilització intensiva de Tablet PC portàtils per part d'alumnes i professors. Lleida va ser la ciutat escollida per dur a terme aquest projecte pilot en reconeixement a la seva vocació per l'impuls de les noves tecnologies en el sector de l'educació, (46 alumnes de l'Escola Bressol Cappont de Lleida ja utilitzen el sistema de Tablet PC) així com en l'àmbit ciutadà. A la ciutat de Lleida un 72,4% de les llars tenen connexió a Internet i existeix una àmplia xarxa de telecentres en tot el municipi d'accés gratuït per als ciutadans i ciutadanes.

Només uns mesos després d'aquell acord, el projecte pilot ja es troba en marxa en dos centres de la ciutat: l'Institut Manuel de Montsuar i l'Institut Guindàvols. L'equipament tecnològic de les aules pilot està en els centres des del juny de 2009 i s'ha començat a utilitzar des de setembre del curs 2009-2010. La seva utilització ha estat creixent des de setembre fins al dia d'avui, que ja és completa en les matèries implicades en el pilotatge.

90 alumnes de 2n d'ESO participen en aquest projecte pioner a la ciutat de Lleida

L'Institut Manuel de Montsuar està seguint l'experiència a través de dos grups de 2n d'ESO (60 estudiants i dos professors) en les matèries de Ciències Naturals i Tecnologia, encara que uns altres professors i unes altres matèries d'aquest nivell, estan utilitzant també el material. L'Institut Guindàvols hi participa a través d'un grup de 2n d'ESO (30 estudiants i dos professors) en les matèries de Ciències Naturals i Tecnologia.

Aquest pilot d'aplicació de tecnologia a les classes és notablement singular, ja que implica factors molt diferenciadors: en primer lloc, el seu objectiu és avaluar les possibilitats educatives d'un dispositiu, el Tablet PC, que permet realitzar escriptura manual amb un bolígraf especial sobre la pantalla, en contraposició a l'ordinador convencional, on l'alumne només pot escriure amb un teclat. També possibilita gravar, accedir Internet i disposar d'imatges i vídeo. El Tablet PC utilitza tecnologia inhalàmbrica, per la qual cosa es poden moure per l'aula com un quadern i treure a l'exterior aula fins a cent metres de distància. Aquests equips s'estan utilitzant en altres projectes, fonamentalment d'educació primària, amb un reconegut èxit: recentment, un estudi de la Universitat Autònoma de Barcelona sobre el projecte d'aplicació del Tablet PC a Aragó, concloïa que el 88% dels alumnes aprenen més i d'una forma més lúdica, amb una major participació a classe.

Però a més de l'ús innovador del Tablet PC, aquest projecte pilot de Lleida destaca perquè l'aplicació de les noves tecnologies va un pas més enllà: ambdues matèries que formen part del pilot s'estan adequant per poder beneficiar-se de la utilització de continguts digitals específics del nivell escolar seleccionat tenint en compte l'activitat docent en els centres i complementàriament a altres eines pedagògiques, com el llibre de text. Es treballa amb material digital cedit per diferents editorials així com amb els mateixos materials generats per professors que poden ser consultats en el web XTEC del Departament d'Educació. Així mateix, en moltes de les activitats, s'ha fomentat una menor utilització de la llibreta clàssica en paper: els alumnes tracen l'escriptura manual directament sobre l'ordinador. Aquesta experiència innovadora, que forma part del pla de la Generalitat, i que ja s'ha estès a 200 centres, està encaminada a generar nous continguts adaptats als nous mitjans.

Infraestructura de cada aula del pilot
Cadascun dels dos centres implicats en el projecte pilot compta amb:
• 32 Tablet PC de Toshiba (30 equips per a alumnes, dos equips per a professors)
• 1 videoprojector inhalàmbric Toshiba
• 1 càmera de fotografia digital
• 1 càmera de vídeo digital i un trípode per a aquesta aula
• Digitalització i accés a Internet en aula a càrrec del programa Educat1x1.


Cadascun del Tablet PC de Toshiba està equipat amb:
• Sistemes operatius Windows XP Tablet Edition, que seran actualitzats al final d'any al nou Windows 7 en català
• Navegador Internet Internet Explorer
• Plataforma col•laborativa Microsoft Live @ Edu
• Paquet d'eines de treball: Microsoft Office 2007, Microsoft Learning Essentials per a professors i alumnes, client de Microsoft Live Meeting, Student, Math, MovieMaker, Physics Illustrator, Expression Design i Paint.Net
• Protecció i seguretat a través de Windows SteadyState.
• Antivirus Windows OneCare
• Reconeixement d'escriptura manual en català.
• Els professors dels centres implicats van demanar la utilització de programes d'ús habitual en context educatiu: Audacity, Gimp, MOTIC i Multilab entre altres.

Continguts digitals
De cara a la consecució dels objectius del projecte pilot, s'ha comptat amb la cessió de llicències d'utilització de materials digitals de dues editorials: Santillana i Digital-Text. El juny de 2009, els professors del projecte van rebre diverses sessions de formació sobre aquests materials digitals. Paral•lelament, tots els professors estan utilitzant uns altres recursos digitals d'elaboració pròpia, procedents de la XTEC i d'altres fonts a Internet.

Valor de l'experiència
El pilotatge de l'experiència en aquests dos centres educatius de la ciutat de Lleida està en mans d'un petit grup de professors especialment actius i compromesos (com Núria Bonet i Jesús Pubill de l'Institut Montsuar, Claudia Badia i Carles Miró de l’Institut Guindàvols), que estan aprofitant la “invasió” de la tecnologia a les seves aules per repensar com ha de ser la formació dels adolescents en aquests temps de canvis profunds.

La utilització del Tablet permet fer aproximacions metodològiques innovadores que, en combinació amb l'accés a laboratoris i aules de projectes de Tecnologia, aconsegueixen una formació motivadora i molt més rica pels estudiants, que valoren positivament la possibilitat d'enfrontar-se a l'ensenyament amb les eines i mètodes més moderns.

El canó de projecció, la pissarra digital, el Tablet PC amb la seva escriptura manual, i l'accés permanent a Internet, en conjunció a una orientació didàctica més pràctica, pròxima a la realitat de l'estudiant i participativa, fan possible un aprenentatge més satisfactori i amb superiors garanties d'èxit.


El sistema: Plataforma de comunicació i emmagatzematge
Cadascun dels centres participants té configurada la plataforma Live @ Edu de Microsoft. En aquest espai els alumnes tenen comptes de correu Microsoft Outlook Live, eines de comunicació de grup, agenda compartida alumnes / professors, pàgina personal i espai d'emmagatzematge de les seves tasques. La utilització de la plataforma Live @ Edu es comparteix amb l'entorn ofert pel mateix Departament d'Educació.

Així mateix, compten amb la solució Microsoft Livemeeting, un servei que permet la comunicació a temps real amb una o diverses persones a través de la utilització d'un ordinador i Internet. Els usuaris poden compartir presentacions, editar arxius i veure pàgines web de forma col•laborativa. Aquesta eina permet que l'experiència en l'"aula virtual" quedi registrada amb totes les possibilitats d'interacció (àudio, vídeo, etc.).


Formació proporcionada
Els professors han rebut diferents accions de formació des de finals de curs 2008-2009:
• Formació de base per part de tècnics del Departament d'Educació sobre els riscos i oportunitats de la docència amb ordinadors en l'aula.
• Formació sobre l'explotació pedagògica dels continguts digitals cedits per les editorials participants en el projecte pilot.
• Formació inicial sobre el programari i plataformes subministrades per Microsoft.
• Formació i suport presencial regulars per part de Microsoft en la utilització del sistema operatiu, programari i plataforma de comunicació Live@Edu i Livemeeting.

Microsoft s'ha compromès a estendre aquesta ajuda fins que els professors se sentin suficientment formats i assegurances amb les noves eines.

Seguiment
L'experiència compta amb un programa de seguiment i valoració dels potencials i dificultats que puguin sorgir en aquest nou context tecnològic. Aquest seguiment serà realitzat per tècnics del Departament d'Educació, que comptaran amb l'assessorament del grup COnTic (cognició i context de les tecnologies de la informació i la comunicació) de la Universitat de Lleida.
Com que la normalització de l'ús de la tecnologia en l'aula és progressiva i no es pensa assolir tot el seu potencial en el mateix moment que fem la implantació, el seguiment del projecte es prolongarà, almenys, durant els cursos escolars 2009-2010 i 2010-2011.

<< Tornar

Pl. Paeria, 1 | 25007 Lleida | Spain
Servei d'informació Telèfon 010 010 Informació i condicions d'ús Servei d'atenció a persones sordes o amb discapacitat auditiva i/o de fonació
Adreces, telèfons i fax municipals
paeria@paeria.cat

Veure aquesta web en:
versió mòbil | versió clàssica

© Ajuntament de Lleida | Avís legal
Accessibilitat
XHTML 1.0 Transitional CSS 2.0 WAI-AA (WCAG 1.0)
Unió Europea - Fons Europeu de Desenvolupament RegionalGeneralitat de Catalunya - Departament de Governació i Relacions InstitucionalsDiputació de LleidaCatalunya EmprènGeneralitat de Catalunya - Departament d'Empresa i ConeixementUnió Europea - Fons Social Europeu

L’Ajuntament de Lleida forma part de la Xarxa Catalunya Emprèn, subvencionada pel Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya en el marc del Programa integral de foment de l’emprenedoria emmarcat en el programa Catalunya Emprèn i amb el finançament del Fons Social Europeu.