Lleida Marxa
Inici Notícies

El President de la Generalitat inaugura el nou pont de Príncep de Viana

Data de publicació: 10/4/2010

José Montilla i l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, destaquen que el nou eix que enllaça la LL-11 amb la plaça Europa serà una gran i important artèria viària per a la ciutat

El president de la Generalitat, José Montilla, acompanyat de l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha presidit l’estrena de l’obertura del nou eix de comunicació que, a través del pont de Príncep de Viana, connectarà la LL-11 (antiga carretera N-II) fins a la plaça Europa. Una gran festa popular ha servit per inaugurar aquesta gran artèria viària, en la qual han participat els gegants de la ciutat i els Castellers de Lleida, així com animació infantil. Un trenet amb 100 nens i nenes d'escoles bressol tant del marge esquerre com del marge dret del riu i un altre trenet amb les autoritats s'han trobat al mig del nou pont, moment en què més de 2.000 globus de colors han simbolitzat la unió dels dos marges del riu Segre. Posteriorment, 30 cotxes del Club de Vehicles Històrics han estrenat el nou pont de Príncep de Viana.

En el seu discurs d’inauguració, José Montilla ha afirmat que “aquesta inauguració és un nou pas en la consolidació de la capitalitat de Lleida, ciutat admirada i respectada arreu de Catalunya”. A més, ha afegit que “sense perdre els seus orígens, la ciutat de Lleida exerceix la seva capitalitat amb noves apostes estratègiques”. Per la seva banda, Àngel Ros ha destacat que “el nou pont és una obra que, juntament amb la Llotja, es constitueix com un símbol de la Lleida del segle XXI”, afegint que “aquest pont i la nova avinguda són una manifestació clara de la voluntat de progrés que des de Lleida oferim a Catalunya”.

Aquest nou eix de comunicació es tracta d’una nova artèria viària, amb una longitud total de 1.320 metres (des de la Ll-11 fins a Ramon Berenguer IV), una amplada de més de 20 metres i dos carrils de circulació per sentit, que transformarà els fluxos de comunicació i trànsit a la ciutat. El nou eix el composen quatres trams viaris: el nou pont de Príncep de Viana que travessa el riu Segre; el vial de prolongació des del final del pont, a la marge esquerra, fins a la LL-11, que es diu de Victoriano Muñoz Oms en homenatge a l’il•lustre enginyer lleidatà; el vial de prolongació de Príncep de Viana des del final del pont per la marge dreta fins a l’estació de tren i la nova rotonda de Ramon Berenguer IV. Aquestes quatre obres han estat impulsades per l’Ajuntament (pont, vial de Victoriano Muñoz i nova rotonda de Ramon Berenguer IV) i per l’empresa pública Adif (que s’ha fet càrrec de la prolongació de Príncep de Viana per la zona de Viàlia i de la remodelació de la plaça de l’Estació), en el marc de desenvolupament del Pla de l’Estació, el projecte més important de transformació urbana ja que suposa integrar a la ciutat un total de 14 hectàrees que han separat històricament els barris del centre de la ciutat.

A la llarga aquest nou eix de comunicació que s’obre al trànsit aquest dissabte, i pel qual es preveu que passin més de 20.000 vehicles al dia, es prolongarà fins a la variant sud a través dels barris de la Bordeta i Magraners i es completarà amb la nova estació d’autobusos que Paeria i Generalitat han dissenyat sota el nou pont de Príncep de Viana, a l’alçada de l’Avinguda del Segre. A més, es convertirà en la via principal per accedir a l’estació de tren, a la Fira i als Camps Elisis, a més de permetre una nova entrada al barri de Cappont a través de l’avinguda del Camí de Picos.

Un disseny singular únic al món

El nou pont de Príncep de Viana, dissenyat pel prestigiós enginyer navarrès Javier Manterola, ha tingut un cost de 9,1 milions d’euros (en els quals s’inclou la modificació per a la construcció de la nova estació d’autobusos). La Paeria ha avançat el finançament de l’obra a través de l’Empresa Municipal d’Urbanisme perquè considera prioritària la realització d’aquesta infraestructura inclosa en el Pla de l’Estació.

El nou pont sobre el riu Segre està concebut per esdevenir una obra singular. En aquest sentit, cal destacar que el disseny d’aquest pont és únic al món ja que es tracta d’una superfície subjectada amb tirants d’acer per donar sensació de lleugeresa i transparència. El pont el formen una plataforma llinda recolzada sobre una estructura tetràpode, en la qual hi ha dos braços que sustenten la plataforma per la part inferior i les dues piles o torres de 39 metres de les quals pengen els tirants que suporten l’estructura del pont.

D’aquests braços neixen els 60 tirants d’acer que subjecten la plataforma. Tots aquests tirants i els projectors que s’han instal•lat creen la imatge d’una cortina de llum. La il•luminació del pont està formada per 166 focus/projectors d’una potència d’entre 70 i 250w. A més, les baranes de les voreres porten incorporades un total de 400 metres lineals de tub fluorescent de 58w. La potència total és de 43,64w.

El pont té una longitud total de 197 metres lineals (161 dels quals transcorren sobre el riu, mentre que els 36 restants ho fan sobre l’avinguda del Segre) i una amplada de 21,2 metres. Té dues voreres de 4 metres cadascuna, així com dues calçada de 6,6 metres cadascuna i incorpora carril bici (que es pintarà la propera setmana). Totes les voreres estan protegides al trànsit a través d’un muret de formigó amb un perfil metàl•lic a la part superior.

Javier Manterola és un prestigiós enginyer de camins guardonat, entre molts d'altres, amb el Premio Nacional de Ingenieria l'any 2001. És l'autor de més de 200 ponts d'arreu del món alhora que ha treballat conjuntament amb l'arquitecte Moneo en el Kursaal de Donostia o l'estació d'Atocha de Madrid.

Nova avinguda dedicada a un il•lustre enginyer lleidatà

La nova avinguda Victoriano Muñoz Oms, amb un cost de 4 milions d’euros, també finançats per l’Ajuntament de Lleida, ha de contribuir a la transformació profunda que experimentarà la zona: l’obertura d’aquest nou eix viari transversal de gran importància per a la ciutat, s’afegirà a les actuacions de millora urbana que es desprenguin del Pla Estratègic de Fira de Lleida que actuarà sobre els espais immediatament contigus a aquest nou vial.

L’avinguda Victoriano Muñoz Oms té una longitud de 790 metres, quatre carrils de circulació –dos per sentit- de 3,5 metres d’amplada cadascun, separats els dos sentits per una mitjana d’uns 1,5 metres. El vial té set passos de vianants regulats semafòricament i cinc interseccions des del cap del pont fins a la LL-11, quatre d’elles regulades per rotondes enjardinades amb plantes arbustives (camí de Grenyana, Fira de Lleida, camí de Picos i LL-11) i l’altra, amb l’avinguda Tarradellas, regulada per semàfors. També, s’equiparà amb mobiliari urbà i plantació d’una quarantena de nous arbres, així com la instal•lació d’una seixantena de punts de llum. Cal destacar, a més, que per fer el nou vial s’han mogut i aportat més de 70.000 m3 de terra. Les graves, saulons i sorres utilitzades en l’enjardinament i bases de voreres provenen de material reciclat de demolicions d’altres construccions.

A més, l’empresa Adif està executant les obres de remodelació de la plaça de l’estació, que passarà a tenir 7.500 m2 de superfície, amb paviment de pedra natural i 700 m2 d’espais verds amb la construcció de sis parterres de gespa, així com la plantació de dotze nous arbres, la instal•lació d’una vintena de noves lluminàries i la col•locació de nou mobiliari urbà. Aquesta reurbanització de la plaça ha requerit una reordenació del trànsit de la zona. Així, la parada de taxis s’instal•la a la prolongació de Príncep de Viana, així com un espai habilitat per a l’encotxament dels autobusos interurbans, ja que la remodelació de la plaça ha eliminat el vial de davant de l’Estació per donar prioritat als vianants.

Per la seva banda la Paeria ha remodelat la rotonda de Ramon Berenguer IV per millorar i regular el trànsit d’aquesta zona. L’actuació ha consistit en reduir l’espai de gespa per guanyar un carril de circulació en cada sentit, passant de dos a tenir-ne tres, que permeten el moviment circulatori de tota la rotonda, que està regulada semafòricament. L’actuació s’ha complementat amb l’ampliació de la vorera entre Príncep de Viana i Anselm Clavé, que passa de tenir 3 metres d’amplada a uns 9 metres de mitjana.

9 ponts i passarel•les sobre el Segre

Amb el pont de Príncep de Viana i la nova passarel•la de vianants dels Maristes, que s’està acabant de construir, Lleida tindrà 9 ponts i passarel•les sobre el Segre. Cal destacar que fa 36 anys només n’havia un de pont (el pont Vell), d’aquesta manera, doncs, es culmina el procés de planificació urbanística pel que fa a grans infraestructures, que es van dissenyar l’any 1979 amb l’objectiu de superar les barreres físiques de la ciutat de Lleida (el riu, les vies del tren, el canal de Seròs, els turons, etc.)


<< Tornar

Pl. Paeria, 1 | 25007 Lleida | Spain
Servei d'informació Telèfon 010 010 Informació i condicions d'ús Servei d'atenció a persones sordes o amb discapacitat auditiva i/o de fonació
Adreces, telèfons i fax municipals
paeria@paeria.cat

Veure aquesta web en:
versió mòbil | versió clàssica

© Ajuntament de Lleida | Avís legal
Accessibilitat
XHTML 1.0 Transitional CSS 2.0 WAI-AA (WCAG 1.0)
Unió Europea - Fons Europeu de Desenvolupament RegionalGeneralitat de Catalunya - Departament de Governació i Relacions InstitucionalsDiputació de LleidaCatalunya EmprènGeneralitat de Catalunya - Departament d'Empresa i ConeixementUnió Europea - Fons Social Europeu

L’Ajuntament de Lleida forma part de la Xarxa Catalunya Emprèn, subvencionada pel Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya en el marc del Programa integral de foment de l’emprenedoria emmarcat en el programa Catalunya Emprèn i amb el finançament del Fons Social Europeu.