La Descomunal ha impulsat la jornada "Art, Educació i Inclusió" que ha tractat l'art com a eina de transformació social i educativa. La iniciativa, organitzada amb el col·lectiu Gestions Creatives i el Centre de Recursos Pedagògics del Segrià, va aplegar una seixantena d'estudiants i docents..

Jornada de la Descomunal per parlar de l'art com a eina de transformació social i educativa

Una seixantena de persones participen en la iniciativa "Art, Educació i Inclusió", en la qual es va defensar el dret dels infants a rebre una educació artística de qualitat. L'acte organitzat per La Descomunal, el col·lectiu Gestions Creatives i el Centre de Recursos Pedagògics del Segrià s'ha fet a l'Escola Magí Morera.

Una seixantena de persones participen en la iniciativa "Art, Educació i Inclusió", en la qual es va defensar el dret dels infants a rebre una educació artística de qualitat. L'acte organitzat per La Descomunal, el col·lectiu Gestions Creatives i el Centre de Recursos Pedagògics del Segrià s'ha fet a l'Escola Magí Morera.

La Descomunal, la primera Comunalitat Urbana de Lleida, ha impulsat la jornada "Art, Educació i Inclusió" que ha tractat l'art com a eina de transformació social i educativa. La iniciativa, organitzada amb el col·lectiu Gestions Creatives i el Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Segrià, va aplegar una seixantena d'estudiants i docents, que van reflexionat sobre la importància de les arts en l'educació. L'acte s'ha celebrat aquest dilluns a l'escola Magí Morera de Lleida.
La jornada va posar sobre la taula el dret de la infància a rebre una educació artística de qualitat i va comptar amb les aportacions de la docent d'arts, Fanny Figueras; el mestre de música, Gerard Calderó, i la professora de música, Ester Bonal, els tres amb llarga trajectòria i bagatge cultural.
De la importància de l’art a les aules en va parlar Calderó. “Disciplines com la dansa tenen un gran poder d’inclusió i genera un sentiment de pertinença al grup molt positiu”. Des de la seva àmplia experiència com a docent, Calderó va assenyalar “l’art és una eina de transformació social i educativa”. Una idea a la qual es va sumar la docent d’arts Fanny Figueras, que va incidir en la idea de l’art com a eina d’inclusió. “L’art permet als adolescents fer una creació col·lectiva a partir de les seves experiències, tant en el teatre, com en la dansa o el cinema”. Figueras va remarcar el paper que poden desenvolupar dins l’aula, que per a molta canalla representa l’única possibilitat de gaudir d’aquestes vivències artístiques a causa de l’entorn desfavorable que viuen en el seu nucli familiar.

La professora de música Ester Bonal va ampliar el focus, situant l’art com un refugi en l’actual situació de pantalles a dojo. “Les arts permeten aturar-se i treballar l’atenció enmig d’una cultura digital on tot va a tota pastilla”. Bonal va afegir: “El que fem des de les arts a les aules és contracultural perquè la cultura imperant és l’individualisme i l’egoisme”. En aquest context social moltes vegades desfavorable, els tres ponents van posar en valor iniciatives artístiques com les que impulsa La Descomunal, la primera comunalitat urbana de Lleida. “Quan comencem a treballar des de 'l’anem-ho a fer juntes', amb processos col·lectius, és quan comencem a confiar”, va afegir Bonal, qui també va apuntar la necessitat que des de les institucions es doti de recursos tots aquests camins culturals. “Hi ha d’haver una aposta política real de cultura i educació, amb pressupost”, va concloure

La pedagoga i membre de Gestions Creatives, Pepa Valls, va moderar el debat, que es va fer amb estudiants, pedagogs i docents.