Recta final de les obres que obriran La Suda al públic a mitjans d’aquest any
La Paeria adequarà i millorarà els accessos al castell del Rei en el marc dels projectes del Fons Estatal per a l’Ocupació i Sostenibilitat Local 2010
L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, acompanyat de la primera tinent d’alcalde, Marta Camps, ha visitat les obres que s’estan duent a terme al Castell del Rei-la Suda, que ja es troben en la seva recta final. Aquesta actuació, que va ser adjudicada a l’empresa Dragados SA per un 1,1 milions d’euros, serveix per recuperar, rehabilitar i dotar de tots els serveis l’edifici monumental per acollir el futur Centre d’Interpretació de la Suda que estarà ubicat a l’antic castell reial i que obrirà a mitjans d’aquest any. El projecte compta amb subvencions tant del Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç com de la Generalitat.
El projecte desenvolupat al Castell de la Suda permetrà "descobrir un nou espai de la ciutat" amb una doble perspectiva: la històrica i també la territorial gràcies al balcó situat a la part situat de l'edifici, ha destacat l'alcalde de Lleida, Àngel Ros.
Arxiu de so Àngel Ros 1
Arxiu de so Àngel Ros 2
Al futur centre d’interpretació de la Suda, situat a la sala del Palau Reial, des s’explicarà la història del monument i del turó de la Seu Vella i, alhora, aquest equipament permetrà la compatibilitat amb la celebració d’altres actes. Això suposa incrementar l’oferta museística i turística del turó de la Seu Vella. A més, està previst que a la terrassa, que serà el punt accessible més alt de tota la ciutat, s’utilitzi per explicar als visitants tant el desenvolupament urbanístic del turó de la Seu Vella com de la ciutat, al llarg del temps, així com el territori que es veu des del turó, ja que en un dia clar es pot veure des del Món Perdut fins a les muntanyes de Prades.
Pel que fa a les obres, aquestes han consistit en l’enderroc del sostre de la planta baixa, que es va afegir a l’edifici durant el seu ús com a caserna militar, dividint en dues plantes el que originàriament només n’era una amb una alçada considerable. A més, s’han restaurat els paraments interiors i exteriors, així com els aïllaments de la coberta. També s’ha ampliat l’espai disponible creant un recinte nou que incorpora els serveis sanitaris, les escales i l’ascensor i, d’aquesta manera, la totalitat del monument és accessible per a tots els ciutadans.
En una primera fase que ja es va dur a terme a la Suda, es van fer obres de consolidació dels talussos del castell, així com el reforç del talús natural al peu de la façana sud del castell, l’arranjament de la muralla nord i cobriment de les restes arqueològiques.
El Castell del Rei-la Suda està construït en la part més alta del Turó de la Seu Vella, sobre una fortalesa andalusina. D'origen musulmà, està documentat des del segle IX i ha estat escenari d'alguns dels episodis més destacats de la història de Lleida. El segle XII s'hi celebra el casament entre el comte Berenguer IV i Peronella, filla del rei Ramir d'Aragó, unió que segella l'entroncament del Casal de Barcelona amb la Casa d'Aragó. També en aquest castell, el 1214 els nobles catalans i aragonesos van jurar fidelitat a l'infant Jaume, que es convertiria en el rei Jaume I el Conqueridor. En l'època de l'ocupació militar es destinà a caserna i, també, hi havia un polvorí, i precisament les voladures dels anys 1812 i 1936 la van destruir en gran part.
Millora dels accessos
L’obertura al públic a mitjans d’aquest 2010 de la Suda o castell del Rei es farà una vegada es millorin i adeqüin els accessos a la fortalesa. En aquest sentit, l’Ajuntament de Lleida ha inclòs en els projectes que es duran a terme en el marc del Fons Estatal per a l’Ocupació i Sostenibilitat Local 2010 l’arranjament d’aquests accessos, que s’adaptin a les necessitats de l’equipament, que permetin l’accés tan rodat, per als serveis i emergències, com de vianants.
A llevant, en el camí avui existent i que s’utilitza com a via d’accés al pati, de vehicles pesants i maquinària per les obres, es planteja una actuació per
adequar el pas per la seva utilització, tenint en compte que es deixarà com a via de serveis, per accedir-hi amb vehicles d’aprovisionament, acopi o d’emergències. Esta previst situar barreres a la circulació de vehicles a fi d’impedir l’ús incontrolat de l’àrea urbanitzada per part d’aquests. Es farà una neteja i anivellació del ferm existent.
A ponent , la segona via d’accés, tractada com a via principal d’accés de vianants al pati del Castell, es constituirà com a via mixta, amb amplada de tres metres, modificant lleugerament el traçat actual per tal d’estabilitzar les pendents per fer-les el més adaptades possible, formant un recorregut còmode. Es concreta una pavimentació feta amb llambordes de formigó, així com l’enllumenat al llarg del recorregut, la instal•lació dels serveis i la redefinició dels jardins.