Lleida recupera el Ball de Moros i Cristians

Una actuació que va ser interpretada, per darrera vegada, durant la Festa Major de l’any 1945

La Festa Major recupera enguany un nou element que passarà a formar part del seguici festiu de la ciutat, el Ball de Moros i Cristians de Lleida, un ball parlat que té el seu origen en unes primeres notícies a finals del segle XVIII i que va ser ballat per darrera vegada durant la Festa Major de l’any 1945.

El ball es desenvolupa en dos àmbits: el de les cercaviles i les processons, en què es duen a terme diferents evolucions coreogràfiques, i la representació sencera del ball, on a part de la part dansada hi té una importància clau la paraula, amb una part fixa que es repeteix cada any i una part variable, en què els parlaments s’actualitzen cada any amb temes d’actualitat. La forma d’aquesta actuació és un ball parlat, un tipus de representació de teatre de carrer, en la qual es combinen text i dansa i que s’estructura en parlaments, passades, batalla i victòria final dels cristians.

El Ball de Moros i Cristians de Lleida ha estat recuperat per l’ACPT Aurembiaix i la Festa de Moros i Cristians, que han unit esforços per enriquir una mica més la Festa Major i recuperar un element més del nostre patrimoni festiu. A banda de les entitats impulsores del projecte, participen altres entitats i persones com Jaume Belló, l’Aula Municipal de Teatre que s’encarrega de la direcció artística i la composició del text, i Xavier Pomés, de l’Esbart Dansaire Sícoris, que ha creat la coreografia i la dirigeix. Destaca també el vestuari i complements, que s’han confeccionat expressament d’acord amb les transcripcions de les notícies de les actuacions del ball, i l’acompanyament musical, també prou documentat.

D’altra banda, i ara ja en el marc de la Festa de Moros i Cristians, que se celebrarà els dies 15 i 16 de maig, aquest any, i coincidint amb el 15è aniversari, també hi podem trobar novetats.

En aquest sentit, la festa creix un dia respecte d’altres anys i incorpora activitats per donar major força i visibilitat a moros i cristians: un esmorzar medieval, un assaig infantil i, sobretot, les ambaixades, moment en què els protagonistes seran els abanderats dels dos bàndols. Els guardians de la ciutat rebran les primeres escaramusses i ens preparen per al dia gran de la Festa de Moros i Cristians, amb els actes ja habituals i consolidats, com l’entrada infantil, la presentació de les bandes, l’entrada de gala i la batalla on, un cop més, moros i cristians lluitaran per mantenir o conquerir, segons el cas, el domini sobre la ciutat que ha vist néixer i créixer una festa que, aprofitant alguns elements de la tradició, com les músiques que acompanyaven el també recuperat Ball de Moros i Cristians, i incorporant elements nous, com l’alternança en la victòria dels dos bàndols, ha generat un model festiu particular en l’àmbit català.