Els Treballs en Benefici de la Comunitat es podran complir a la Guàrdia Urbana
La Guàrdia Urbana i Justícia amplien el seu conveni de col•laboració sobre Mesures Penals Alternatives
Els Serveis Territorials de Justícia a Lleida i la Guàrdia Urbana han signat un acord que amplia el conveni entre l'Ajuntament de Lleida i el Departament de Justícia per a la col•laboració en l'execució de treballs en benefici de la comunitat. El document l’han firmat la regidora de Seguretat, Via Pública i Mobilitat, Sara Mestres, i el director dels Serveis Territorials de Justícia a Lleida, Lluís Franco.
Les MPA permeten a la persona infractora fer front a la seva responsabilitat penal sense privar-la de la llibertat ni alterar excessivament la vida familiar, laboral o social, tot prestant activitats en benefici de la comunitat en diverses institucions públiques amb les quals el Departament de Justícia té signats acords de col•laboració.
Els treballs en benefici de la comunitat (TBC) són les mesures que abasten un major nombre de persones. Sempre que és possible, s’intenta que l’activitat imposada estigui relacionada amb la naturalesa del delicte comès, ja que s’entén com una tasca de reparació dels danys causats.
En virtut del conveni entre els Serveis Territorials de Justícia i la Guàrdia Urbana, la Regidoria de Seguretat Ciutadana facilitarà places en espais de la policia local perquè persones condemnades a un treball en benefici de la comunitat arran d’haver comès un delicte, especialment contra la seguretat del trànsit hi realitzin les mesures penals alternatives.
L’Ajuntament està disposat a admetre penats en quatre espais o programes diferents:
1- Tasques de suport de regulació del trànsit a la sortida de les escoles.
2- Tasques de control dels passos de vianants en diferents carrers i barris de la ciutat, i especialment en els carrers que envolten el mercat dels dissabtes. (Aquesta activitat es podrà dur a terme tant en dies laborals com en caps de setmana).
3- Tasques de suport en el parc infantil d’educació viària. (aquesta és una activitat que es porta a terme de febrer a juny).
4- Tasques de suport i manteniment en els espais de la comissaria (neteja dels vehicles, ordenació de magatzems, encàrrecs, etc).
Per tal de poder completar la jornada obligatòria (4 hores diàries) en els programes 1 i 2, s’establirà un sistema que combinarà la vigilància de l’entrada i sortida de les l’escoles i, quan aquesta hagi finalitzat, la dels passos de vianants propers als col•legis. Per facilitar aquesta darrera tasca, el penat disposarà de tríptics sobre les normes de seguretat viària i l’actitud que cal seguir a l’hora de creuar els carrers que podrà lliurar als vianants als quals hagi d’advertir.
S’ha calculat que entre el primer i el segon programa es podria agafar simultàniament unes 50 persones.
En el programa 4 (manteniment d’espais) també es contempla la possibilitat de derivar-hi joves o menors que tinguin imposada alguna mesura contra la seguretat del trànsit per part del jutjat de menors.
En els quatre programes es durà a terme una primera jornada adreçada als penats consistent en una sessió formativa sobre la seguretat del trànsit i les tasques a realitzar, que impartiran agents de la guàrdia urbana.
Ja han iniciat el TBC dos penats, un dels quals es destinarà al Cucalòcum i l’altre, a netejar i mantenir els despatxos de la comissaria.