Estada als camps sahrauís d'alumnes de l’IES Ronda i de la Plataforma Kooxacció

Projecte d’Educació per al Desenvolupament

La Regidoria de Drets Civils, Cooperació i Igualtat de l’Ajuntament de Lleida, l'Oficina de Desenvolupament i Cooperació de la UdL i la Coordinadora d’ONGD i aMS han posat en marxa per segona vegada aquest projecte centrat en l’Educació per al Desenvolupament amb alumnes dels Cicles Formatius de Grau Superior de l’IES Ronda.

Aquest any, a més a més, s’han unit 7 joves de la plataforma de joves KooXacció de l’Ajuntament de Lleida, plataforma que té la finalitat d’implicar als joves de 16 a 25 anys autòctons, fills de persones migrades, joves migrats, membres d’entitats de la ciutat de Lleida, com a mediadors amb la seva comunitat d’origen i amb la societat d’acollida.

El viatge a terreny, es va dur a terme el mes de març amb una durada de 10 dies. Un total de 21 persones van conformar l’expedició: els 15 alumnes seleccionats (8 de l’IES Ronda i 7 de la Plataforma de Joves KooXacció), acompanyats de 2 professors de l'IES Ronda, 2 persones de l'Associació d'Amics del Sàhara de les Terres de Ponent, 1 formador a terreny i 1 persona coordinadora de l’Ajuntament de Lleida, que varen visitar diferents projectes socioeducatius als campaments de persones refugiades a Tindouf (Algèria).

El projecte ha constat de quatre etapes educatives. En la primera etapa hi han participat 130 alumnes majors de 18 anys de 5 classes de l'IES Ronda, i ha consistit en un acostament a la realitat del planeta (causes i conseqüències de la pobresa, diferències Nord-Sud) per entendre la situació que viuen les persones refugiades.

La primera etapa va culminar amb la selecció dels 8 alumnes. Es va convidar tots els estudiants a redactar una carta de motivació. Després una comissió de selecció va conversar amb cada estudiant per conèixer més a fons els seus interessos. Més de 60 joves van manifestar la voluntat de viatjar als campaments sahrauís.

Un cop seleccionats de manera acurada els 8 alumnes que han viatjat es va passar a la segona etapa, a mes d'octubre, on es va aprofundir en les motivacions i el significat de fer aquest viatge. La fase de preparació per anar a terreny és fonamental, ja que depenent del coneixement i de la sensibilitat que tinguem envers la realitat que anem a conèixer podrem estar més receptius i prendre consciència de la transformació social que volem.

La tercera etapa, consta d’el viatge a terreny. El projecte culminarà amb una quarta fase en què els alumnes que han viatjat a terreny esdevindran agents de sensibilització en el seu entorn proper, (fase actual).

En diferents espais, des del propi centre educatiu fins a altres àmbits ciutadans, posaran en marxa xerrades, audiovisuals, exposicions i altres iniciatives per fer arribar la seva vivència a la ciutadania de Lleida.

Aquesta darrera fase coincidirà amb l'inici de la tercera edició d'aquest projecte d'Educació per al Desenvolupament, de manera que els alumnes que han viatjat podran transmetre la seva experiència als que optaran a anar al Sàhara l'any vinent.

Amb aquest tipus d’actuacions es pretén que diferents col·lectius locals participin en el desenvolupament d'accions, in–situ, en els campaments de refugiats, fomentant alhora el coneixement de la causa sahrauí i l’intercanvi entre les dues cultures.

Cal remarcar el compromís de la comunitat educativa de l’IES Ronda en aquest projecte.