La Paeria adjudica el servei del controls del trànsit i la seguretat vial de la ciutat

L’empresa que gestionarà el contracte els propers 4 anys serà la UTE Arnó-Sice que inclou la renovació de totes les càmeres de trànsit, la instal·lació de quatre radars i tres sistemes de “semàfor vermell” així com una inversió de prop de mig milió d’euros destinats a la millora de semàfors, senyalització i elements de seguretat als passos de vianants

L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha presidit aquest dimarts la Junta de Govern Local, en què s’ha adjudicat el contracte de gestió dels elements del servei públic municipal de control de trànsit i de seguretat vial: semàfors, radars, control d’accessos, semàfor vermell i càmeres a la UTE formada per Arnó i Sice per un període de 4 anys (prorrogable a dos més), després de guanyar el concurs públic convocat per l’Ajuntament de Lleida i al qual es van presentar quatre ofertes.

Amb aquest nou servei s’instal·laran radars i elements de control de velocitat a la ciutat per millorar la seguretat viària, amb l’objectiu de controlar els pas pels semàfors i la velocitat dels vehicles que circulin per les vies i carrers de la ciutat i evitar accidents i atropellaments de vianants.

Així, l’adjudicatari del contracte subministrarà, col·locarà i gestionarà tres radars en caixa, un vehicle amb radar incorporat (que se suma al que hi ha ara) i tres sistemes de “semàfor vermell” ja que gran part dels accidents que es produeixen en cruïlles semaforitzades és perquè els conductors no respecten el semàfor en vermell. La instal·lació d’aquest tipus de sistemes de control de semàfor en vermell dissuadeix a aquests conductors evitant la infracció i reduint el percentatge d’accidents en aquests casos, així com els atropellaments.

Els radars es col·locaran preferentment en zones que necessiten especial protecció com ara escoles, places o zones freqüentades per vianants, ja que estudis previs que es van fer des de la Paeria es detectava, per exemple, a la Rambla d’Aragó, a l’entorn del col·legi Santa Anna i Pràctiques I, un 11% dels vehicles controlats van superar els 50 km/h (el límit màxim de velocitat permès a la ciutat) i a l’av. Prat de la Riba, a la zona del col·legi Lestonnac, va ser d’un 5,3%.

En avingudes i carrers principals no es poden col·locar passos elevats segons la llei estatal, per la qual cosa el radar és una alternativa per reduir la velocitat sense penalitzar els bons conductors. El mateix passa amb el sistema de foto-vermell en semàfors, que se situaran en determinades cruïlles de la ciutat amb una major afluència de vianants. Tots aquests elements seran mòbils i estaran adequadament senyalitzats tal i com preveu la normativa.

El Pla de Mobilitat Urbana de l’Ajuntament de Lleida inclou la instal·lació de radars per millorar la seguretat vial, ja que els estudis de trànsit determinen que la col·locació d’un radar en un punt i senyalitzar-lo, els vehicles que superen els límits de velocitat baixen en un 70%.

Inversió de mig milió d’euros en millores viàries

L’adjudicatària d’aquest nou servei ha proposat una inversió en millores a la ciutat amb un import de prop de mig milió d’euros. Entre aquests, cal destacar la nova semaforització de diverses cruïlles de la ciutat, càmeres addicionals, etilòmetres, PDA, bandes reductores, passos de vianants elevats, senyalització i millores en sistemes de tecnologia de la informació.

A més d’aquestes millores, el plec establia diversos requisits que l’adjudicatària també haurà d’acomplir. D’acord amb el que estableix la Llei de Seguretat Vial la recaptació de les multes, un cop descomptat la remuneració a l’empresa que guanyi el concurs per amortitzar la inversió i fer front a les despeses de gestió, es destinarà a actuacions a la ciutat destinades a millorar la seguretat vial. Així,  a més de la instal·lació i manteniment dels radars i els semàfors es farà: 

  • Manteniment de les 110 cruïlles semafòriques de la ciutat
  • Instal·lació de noves cruïlles semafòriques
  • Càmeres: manteniment i noves. Actualment n’hi ha 20. Amb el nou plec, s’ampliaran en 25 més.
  • Nous passos elevats
  • Millora i nova senyalització, horitzontal i vertical.
  • Control d’accessos a zones de vianants
  • Manteniment del Centre de Control de la Mobilitat, amb nous programes per una gestió automàtica i dinàmica dels semàfors segons el trànsit existent