Animac 2014 arriba a la majoria d’edat amb un cartell d’excepció dedicat a la presència de l’animació en l’audiovisual i als formats híbrids

El certamen, organitzat per l’Ajuntament de Lleida, tindrà lloc del 20 al 23 de febrer amb un ampli ventall d’activitatsL’animador britànic Chris Shepherd i l’artista txec Jiri Barta són els convidats d’excepció de la mostra, que comptarà també amb la presència dels creadors de la sèrie britànica revelació de la temporada “The Amazing World of Gumball”, Ben Bocquelet i Mic GravesEl lleidatà Antoni Pinent presentarà l’obra G/R/E/A/S/E i Àlex Vilagrassa impartirà una conferència sobre els efectes especialsPolònia, país protagonista de l’Animac 2014, amb quatre sessions de curts dedicades a l’animació gràfica

Animac, la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya organitzada per l’Ajuntament de Lleida, celebra enguany la seva majoria d’edat del 20 al 23 de febrer amb una edició dedicada a la presència de l’animació en l’audiovisual i la seva capacitat d’integració en tota mena de formats. Quatre jornades farcides de projeccions, conferències, tallers i altres activitats especials dins els espais habituals de la mostra com la Llotja, el Caixafòrum o el Cafè del Teatre. Animac consolida en aquesta edició la seva estructura amb una programació que alternarà les clàssiques projeccions d’animació amb tot un entramat d’activitats i sessions especials dirigides a tot tipus de públic. Una selecció del més recent de l’animació nacional i internacional en un total de 235 llargmetratges, curts, peces televisives i d’internet, una xifra que supera el nombre de fils seleccionats i convidats de les darreres edicions.

Es podran veure treballs com el multipremiat Subconscious Password de Chris Landreth (Canadà, 2013); el preseleccionat als Oscar Gloria Victoria de Theodore Ushev (2013, Canadà); Mademoiselle Kiki et les Montparnos, d’Amélie Harrault (2013, França); Ex Animo, de Wojciech Wojtkowski (2013, Polònia); Faroeste: um autêntico western, de Wesley Rodrigues (2013, Brasil); Boles d’Špela Èadež (Eslovènia, 2013); Plug & Play, de Michael Frei (2013, Suïssa), Kick-Heart de Masaaki Yuasa (Japó, 2012); o peces pàtries com Canis, de Marc Riba i Anna Solanas (2013), Astigmatismo de Nicolai Troshinsky (2013) o Sangre de Unicornio, d’Alberto Vázquez (2013), entre molts d’altres.

Acompanyant les projeccions oficials, s’oferiran també dues sessions amb les millors propostes animades de l’any creades per estudiants i animadors novells: Futur Talent, un recull de curtmetratges excepcionals com But Milk is Important (2013, Noruega), Permanencia (2013, Colòmbia), Vie et Mort de l'Illustre Grigori Efimovitch Raspoutine (2013, França); Myosis (2013, França) de l’escola Gobelins o The Odd Sound Out (2013, Dinamarca) de The Animation Workshop, entre molts d’altres.

La mostra comptarà enguany amb la presència de dos convidats d’excepció, l’animador britànic Chris Shepherd, que oferirà una retrospectiva de la seva filmografia i una masterclass on desgranarà en primera persona la seva obra, incloent “The ringer”, el seu darrer curtmetratge. També es comptarà amb la presència de l’artista txec Jiri Barta, un dels mestres de l’stop-motion txec i reconegut per l’hibridació de tècniques animades. Barta oferirà una classe magistral i presentarà l’estrena del seu darrer film “Yuki Onna”, una coproducció txeca-japonesa on Barta introdueix tècniques digitals per a la integració d’imatge real i animació de cera.

Els creadors de la sèrie britànica “The Amazing World of Gumball”, guardonada als premis Annie, als BAFTA i al Festival d’Annec, els artistes Ben Bocquelet i Mic Graves, també tindran una presència destacada a la Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya que se celebra a Lleida. Els reconeguts animadors oferiran una conferència sobre el procés creatiu de la sèrie, caracteritzada per la seva barreja de tècniques, animació 2D i 3D, integrant fons d’imatge real i fins i tot titelles. Es programarà, també, una sessió especial d’episodis inèdits de la 3a temporada d’aquesta sitcom familiar farcida de personatges surrealistes.

Polònia, un dels països més interessants pel que fa a l’animació experimental i gràficament més potent, serà també un dels protagonistes destacats de l’Animac 2014, amb una gran selecció de peces de referència repartides en quatre sessions especials per descobrir una de les filmografies animades més interessants d’Europa. Un programa comissariat per Etiuda i Anima i amb el suport del govern polonès que inclou el millor de l’animació polonesa de tots els temes amb peces d’autors de referència com Walerian Borowczyk, Jan Lenica, Witold Giersz, Jerzy Kuciao Zbigniew Rybczyñski. Es recullen també peces clau de la nova generació d’autors formada per Piotr Duma³a, Aleksandra Korejwo, Tomasz Bagiñski o Damian Nenow, entre d’altres.

A més a més, durant el festival es podrà gaudir d’una selecció de produccions comercials d’animació televisiva, una sessió especial dedicada a Cartoon Network, un passi dedicat a les produccions nacionals de Sèries.cat i una sessió especial de curtmetratges d’humor absurd titulada Cartoons Chanantes, presentada per Joaquín Reyes.

Els participants també podran assistir a diverses conferències sobre el món de l’animació, on cal remarcar la que oferiran els germans Terris, animadors de l’estudi barcelonès 5ants i responsables d l’animació del videojoc Tiny Thief, nominat a Millor Videojoc Animat als Annie Awards 2014, els Oscar de l’animació.

La Mostra Internacional de Cinema d’Animació de Catalunya vetlla també, pel públic infantil i familiar amb el Petit Animac, un espai que aplega les millors propostes animades per al públic infantil i familiar en tres sessions i una sessió especial de música i animació en directe a càrrec de l’hongarès Péter Vácz i el britànic Joseph Wallace, autors del curtmetratge Rabbit and Deer, amb més de 40 guardons arreu del món. A més, també presentarà una joia de l’animació d’autor: Anina d’Alfredo Soderguit, la història fantàstica d’una nena de 10 anys que rep el càstig més estrany de la història dels càstigs. Aquesta producció ha rebut excel·lents crítiques al seu pas per la Berlinale i San Sebastián.

Un any més, Animac consolida l’espai de trobada entre professionals consagrats i emergents sota un nou nom, Networking & Pitch; i una de les novetats d’aquest, entre d’altres activitats, serà el Vermut Freelance on convida a freelancers del mitjà a una trobada informal de professionals independents de l’animació.

L’Animac també compta amb l’Animacrea, un espai on es fa brollar la creativitat, un espai per reposar, passejar i experimentar ple d’activitats gratuïtes: tallers, esmorzar amb els autors o l’Open Screen, una pantalla oberta al públic amb projecció de films d’animació.

Animac reforçarà la seva vocació pedagògica i estendrà la seva oferta de tallers especialitzats presencials a la ciutat de Lleida durant tot l’any per a totes les edats, des d’alumnes de primària fins a estudiants universitaris

El realitzador experimental lleidatà Antoni Pinent presenta una selecció retrospectiva de la seva obra i un seminari sobre cinema d’apropiació, una forma d’hibridació clàssica dins el cinema experimental. Al llarg de dues sessions, Pinent traçarà un recorregut pel seu treball i els seus diversos processos de creació, i intercanviarà impressions i inquietuds amb els alumnes assistents. Adreçat a alumnes de comunicació, Pinent impartirà el seminari a la Universitat de Lleida el dijous 10 d’abril de 16.30 a 18h, i divendres 11 d’abril de 10 a 12h. El ja clàssic taller de l’Escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol l’impartirà aquest any Maya Yonesho, realitzadora independent japonesa que recorre tot el món amb el seu taller “Daumenreise: Travel workshop”, on recull dibuixos, cares, edificis, menjars i tot allò que els participants volen destacar de la seva ciutat tot fent servir petits dibuixos fotografiats i animats en entorns reals. Dirigit a alumnes de la pròpia EAM, el taller tindrà lloc del 17 al 21 de febrer. Finalment, el centre Ilerna acollirà el nou taller de l’escola 9zeros, mentre que la regidoria de Joventut organitzarà un nou taller impartit pel professional de l’animació Juan Carlos Concha.