Inici de la segona fase de la campanya d’accessibilitat al comerç de Lleida
Els dies 28, 29 i 30 es farà un cens entre 300 establiments de Príncep de Viana, Passeig de Ronda, Alcalde Porqueres, Avinguda Madrid i Lluís Companys
L’Associació de Paraplègics i Discapacitats Físics de Lleida (ASPID), ha iniciat avui dilluns, dia 28 d’abril, la segona fase de la Campanya de Comerços Accessibles que es desenvoluparà els dies 28, 29 i 30 d’abril entre 300 establiments de la zona de Passeig de Ronda, Príncep de Viana, Alcalde Porqueres, Avinguda Madrid i Lluís Companys. L’objectiu de la campanya és fer un cens de comerços accessibles i promoure l’eliminació de barreres físiques. La campanya compta amb la col·laboració de la FECOM, l’Ajuntament de Lleida i l’IES Ronda.
El tinent d’alcalde i regidor de Comerç, Consum i Mercats, Rafael Peris, ha acompanyat la president d’Aspid, Bibiana Bendicho, en la presentació que s’ha fet avui de la campanya, en la qual a partir d’avui un total d’onze voluntaris integrants del Grup d’accessibilitat d’Àspid i un grup d’estudiants de l’IES Ronda de Lleida visitaran aquests 300 comerços de la ciutat per comprovar el seu grau d’accessibilitat i per informar i sensibilitzar els propietaris sobre la necessitat i els avantatges d'eliminar les barreres físiques del nostre entorn urbà. En aquest sentit, els “informadors” d’ASPID distribueixen un tríptic informatiu amb dades sobre els criteris normatius d’accessibilitat dels establiments.
Peris ha explicat que la primera fase de la campanya té com a objectiu la sensibilització dels comerciants sobre la necessitat d’aplicar millores que en molts casos són fàcils i econòmiques (com l’habilitació de rampes, per exemple) i ha posat de relleu que l’accessibilitat d’un establiment “és un factor de competitivitat important”. Peris ha explicat també que la Paeria s’encarregarà de la tabulació dels resultats de l’enquesta. (tall de veu Rafael Peris)
Per la seva part, Bendicho ha explicat que la campanya, que té el lema “Petits obstacles marquen límits”, permetrà recollir dades tant de l’accessibilitat com de la mobilitat i practicabilitat a l’interior dels comerços per a persones amb cadires de rodes o mobilitat reduïda, amb especial incidència en les rampes d’entrada, accés dels usuaris als productes i existència de serveis sanitaris adaptats. Bendicho ha agraït també la implicació dels 75 alumnes de quart de l’ESO l’IES Ronda que col·laboren en la campanya.
L’acció permetrà crear amb la informació obtinguda un cens d’establiments adaptats, a partir de la fitxa d’identificació de cadascun que s’elaborarà in situ. Aquest cens es concretarà en un recurs d'accés on-line que pugui servir de consulta per a qualsevol persona sobre els establiments que són accessibles.
Per identificar els establiments privats accessibles és té en consideració com a paràmetres que les persones amb discapacitat hi puguin entrar i que el graó d’accés no sigui superior als 5 cm i, en el cas dels bars i els restaurants, s’ha afegit que els serveis siguin accessibles.
La campanya té doble objectiu d’elaborar un cens que identifiqui quins són els establiments accessibles a Lleida, d’una banda, i d’informar, assessorar i sensibilitzar els responsables d'aquests establiments sobre la necessitat de suprimir les barreres i millorar l’accessibilitat del seu establiment, de l'altra. També es vol demostrar que fer accessibles els establiments no representa una despesa excessiva.
Cal recordar que en la primera fase de la campanya, desenvolupada el mes de juny del 2013 entre 328 establiments comercials privats de l’Eix Comercial i la Zona Alta, es va constatar que 143 (el 43,5% del total) eren accessibles.