Lleida commemora el 77è aniversari del bombardeig del Liceu Escolar

L’alcalde de Lleida anuncia que la ciutat col•locarà, en forma de placa, un escrit sobre els valors que va trametre el Liceu Escolar que redactaran els mateixos exalumnes i supervivents. La placa s’ubicarà en l’espai on estava situat el centre educatiu

Lleida ha commemorat avui el 77è aniversari del Liceu Escolar amb el tradicional acte institucional d’homenatge a les seves víctimes i als seus supervivents. L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, juntament amb diversos membres de la Corporació Municipal i un grup exalumnes i supervivents dels bombardejos del Liceu Escolar, ha presidit l’ofrena de flors que cada any es realitza davant de l’escultura “Memòria, Dignitat i Vida”, que la Paeria va ubicar a l’avinguda de Blondel, davant d’on estava situat el centre educatiu.

L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha agraït els exalumnes i supervivents del Liceu Escolar tot l’aprenentatge que estan trametent als nens i nenes de Lleida. “Tots aquestes persones trameten als nostres joves el valor de la pau i el valor de la importància de l’educació”. Durant el decurs de l’acte, Àngel Ros ha anunciat que “la ciutat col•locarà, en forma de placa, un escrit sobre els valors que va trametre el Liceu Escola redactat pels mateixos exalumnes i supervivents. La placa s’ubicarà en l’espai on estava situat el centre educatiu. “Hem de ser capaços de trametre els valors, mitjançant la literatura, el que és la pedagogia del Liceu Escolar i la importància del valor de la pau”, ha conclòs l’alcalde. Inclou tall de veu de l’alcalde.

En representació de les víctimes i supervivents del Liceu Escolar, Josep Piró Bergé ha estat l’encarregat de recordar els fets del 2 de novembre de 1937, quan el centre escolar fou bombardejat, i de demanar que aquest record serveixi perquè fets com aquest no tornin a succeir. Finalment, el regidor d’Educació i Infància de l’Ajuntament de Lleida, Jesús Castillo, ha remarcat l’excel•lent trajectòria del Liceu Escolar i fet un símil entre els valors que les escoles de Lleida trameten als nens i nenes de la ciutat i els valors que han tramès els exalumnes del Liceu Escolar. “Avui fem un homenatge als supervivents del Liceu Escolar, que malgrat haver viscut una tragèdia han continuat endavant i ens han demostrat el seu esforç perquè la societat sigui millor”, ha conclòs el regidor.

Per preservar la memòria del Liceu i fomentar en els nens el coneixement de la història de la ciutat se celebra el premi Liceu Escolar de plàstica per a l’alumnat de primària, que enguany arriba a la XVIII edició. El premi també té com a objectiu transmetre valors cívics, democràtics i plurals, com la pau, la convivència i la solidaritat. Durant el decurs de l’acte, els representants dels alumnes guanyadors del concurs, han llegit diversos poemes per la pau. L’acte ha finalitzat amb una actuació musical a càrrec de la violoncel•lista Laia Terré, alumna del Conservatori Municipal de Lleida, qui ha interpretat “El cant dels ocells”.

El Liceu Escolar va obrir les seves portes l’any 1906 al carrer Cavallers, fundat per Frederic Godàs, sent la primera escola lleidatana inscrita en el moviment de l’Escola Nova. El 1913 es va instal•lar a l’avinguda de Blondel. El 2 de novembre del 37 va ser bombardejat, fet que va provocar la mort de 48 nens i diversos professors.