L’historiador Manuel Lladonosa obre la segona jornada del Congrés de la Convivència a la Ciutat

La regidora M. Rosa Ball ha donat la benvinguda als assistents del congrés, que avui es desenvolupa a la Universitat de Lleida

La segona jornada del Congrés de la Convivència a la Ciutat - Memorial Xavier Aluja s’ha iniciat aquest divendres a la Universitat de Lleida, institució que s’incorpora enguany com a una de les seus de l’esdeveniment. La regidora de Drets Civils, Cooperació i Igualtat, Maria Rosa Ball, ha donat la benvinguda als assistents que debatran sobre qüestions vinculades a la transició democràtica a la ciutat, tema central del congrés, i els ha convidat a reflexionar sobre els drets i els deures ciutadans, que es van recuperar amb el final de la dictadura franquista, a través de la memòria històrica de la ciutat. Ball ha afirmat que la Universitat de Lleida participa per primera vegada en aquesta cita anual promovent la construcció d’un marc de col·laboració entre l’espai divulgatiu que pretén ser el congrés i l’espai acadèmic historiogràfic de la UdL.

Maria Rosa Ball ha obert la jornada amb el rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández, i l’historiador especialitzat en moviment obrer i catalanisme, Manuel Lladonosa. L’historiador lleidatà ha estat l’encarregat d’impartir la primera conferència sobre la transició política i els seus contextos.

En el decurs del matí, s’ha fet una primera taula rodona sobre la crisi del franquisme i la construcció de la democràcia a càrrec de dos historiadors especialitzats en aquesta temàtica, Carme Molinero i Pere Ysàs. Durant el matí també intervindran l’historiador especialitzat en poder i govern territorial en el període franquista, Martí Marin, i la historiadora especialitzada en antifranquisme i Transició a Lleida, Antonieta Jarne.
A la tarda hi ha programada una visita oberta i guiada a l’exposició ‘Transició democràtica a Lleida’, al Centre d’Art La Panera, a càrrec del coordinador de l’exposició, Josep M. Llop Torné i, posteriorment, es reprendran les taules a la UdL amb les intervencions de Xavier Domènech, historiador especialitzat en moviments socials, i Marta Rovira, sociòloga especialitzada en memòria històrica, sobre l’extensió de la cultura de la protesta i la consagració política d’aquest període històric. La jornada tancarà amb un col·loqui on es compartiran experiències de la transició i que comptarà amb la col·laboració de l’escriptora Isabel – Clara Simó, el polític i historiador Joaquim Ferrer, així com l’advocat i president de l’Associació d’Advocats Europeus Demòcrates August Gil i l’advocat, polític i escriptor José Antonio González.
Demà dissabte el congrés es traslladarà a la Canonja de la Seu Vella i s’iniciarà amb una conferència de clausura sobre les condicions objectes de la transició a càrrec de l’escriptor i filòleg, Jordi Amat. El programa d’actes el tancarà la visita oberta al conjunt monumental del Turó de la Seu Vella que ofereix el Consorci del Turó de la seu Vella a la 13 h.
L’Ajuntament de Lleida també ha impulsat l’exposició ‘Transició democràtica a Lleida’ del Centre d’Art La Panera, una proposta cultural amb un fort component ciutadà quer recull gravacions, entrevistes, cartells, cartes i altres materials cedits per la ciutadania temporalment a la Paeria.
El congrés, que duu el nom de Xavier Aluja en record a les seves aportacions polítiques, commemora, des d’una perspectiva global dels moviments polítics, socials, veïnals i les iniciatives civils, els canvis significatiu de la transició mantenint, en tot moment, una mirada oberta cap als reptes de futur de la nostra societat.