Àngel Ros afirma que Catalunya sempre ha lligat les ambicions nacionals amb el progrés social i cultural i ha posat com a exemple la Mancomunitat

L’acte institucional celebrat a la Seu Vella ha comptat amb la fundadora de la Coral Shalom, M. Carme Valls, com a pregonera, qui ha glossat sobre l’expressió reivindicativa del poble i dels músics, repassant la música a Catalunya i diferents himnes, com a representació de la identitat dels pobles

Lleida celebra aquest divendres la Diada Nacional de Catalunya amb l’ofrena i l’acte institucionals que s’han fet al Turó de la Seu Vella, davant el pont llevadís. El paer en cap, Àngel Ros, acompanyat de la pregonera d’enguany, la fundadora de la Coral Shalom, M. Carme Valls, ha presidit la cerimònia que, com cada any, ha comptat amb la presència de regidors de la Paeria, de les autoritats locals, d’entitats i de lleidatans i lleidatanes que s’ha sumat a l’acte. Ros ha afirmat que Catalunya sempre ha vinculat les aspiracions nacionals i d’autogovern amb el desenvolupament social, cultural i econòmic, i ha posat com a exemple la Mancomunitat de Catalunya.
Segons el paer en cap, la Mancomunitat, de la qual s’ha celebrat el seu centenari, va demostrar que el poble català associa autogovern a progrés social i cultural. Ha apuntat que “fou el primer pas de recuperació de cotes d’autogovern en la Catalunya moderna, fent a l’hora els majors avenços en cultura, educació i atenció social”, i ha assenyalat que l’Onze de Setembre és una celebració que simbolitza la recuperació de les llibertats i l’autogovern en l’època moderna, fa quasi 40 anys, “una celebració que demostra la voluntat decidida i la capacitat d’un poble per restituir i mantenir els seus signes d’identitat, la llengua, la cultura i les institucions socials i polítiques”.
Ros ha tingut paraules també per a la Seu Vella, que cada any llueix en la celebració de la Diada i l’ha refermat com a símbol de fortalesa de Lleida i estendard de Pau, de Concòrdia i de Diàleg, que aspira al reconeixement de la UNESCO.
En aquest marc, l’alcalde també s’ha referit a l’inici de la campanya de les eleccions al Parlament, que enguany coincideix amb l’Onze de Setembre. Com ja ha demanat els últims dies, ha insistit a diferenciar la Diada, que s’ha de celebrar de manera unitària, de les eleccions, que són la festa de la democràcia.
L’alcalde de Lleida ha agraït el pregó a M. Carme Valls per haver aportat la cultura que sorgeix de la societat civil, de les entitats. I també ha felicitat la Coral Shalom, així com a l’Esbart Dansaire del Sícoris les seves interpretacions.
Valls ha glossat sobre els missatges que donen els artistes i ha posat la música i els músics en la veu del poble. Segons ha explicat, trameten missatges que els polítics haurien d’escoltar més sovint i ha repassat la història de la música com a expressió reivindicativa del poble i dels músics. Ha repassat l’evolució històrica de la música a Catalunya i s’ha referit a diversos himnes, com a representacions de la identitat dels pobles, com La Marseillaise, Els segadors, El cant de la senyera (corals) o El cant del poble. La pregonera d’aquesta Diada ha conclòs amb el seu desig que “la música ens uneixi amb respecte a la pròpia identitat, que és alhora universal”.
El Ball d’homenatge de l’Esbart Dansaire del Sícoris ha obert l’acte. Després de l’ofrena floral de la Paeria, s’han fet els parlaments, acompanyats per la interpretació musical del Cant d ela Senyera, a càrrec de la Coral Shalom. El cant d’”Els Segadors” ha clos la celebració, que a la tarda continuarà amb el concert de la Banda Municial de Lleida, a la plaça de la Paeria.
Durant el matí, les entitats cíviques de Lleida han fet les seves ofrenes florals a la Seu i les associacions que ho han desitjat, ho han pogut fer a l’edifici del Roser, que estarà obert fins les 20 h.