Lleida torna a ser solidària amb La Marató

L’alcalde Ros participa com un voluntari més atenent les trucades de les persones que fan els seus donatius a través del telèfon El paer en cap destaca que la solidaritat és un símbol de la societat catalana

Lleida ha tornat a ser solidària amb a La Marató de TV3, que enguany s’ha dedicat a l’ictus i les lesions medulars. L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha assenyalat que La Marató ha demostrat arreu que un dels símbols de Catalunya és la solidaritat. “Lleida també ho ha estat, de solidària, organitzant un conjunt d’activitats arreu del territori”, ha dit.
El paer en cap ha participat fent de voluntari en aquest projecte solidari. Aquest vespre ha estat atenent les trucades de les aportacions econòmiques que els ciutadans via telefònica a la seu de Lleida, instal·lada a l’edifici del Rectorat de la Universitat de Lleida.
Ros col·labora en cada edició de La Marató, juntament amb altres regidors de la Paeria, així com altres autoritats i representants de la ciutat. La consellera d’Agricultura, Meritxell Serret; el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé; el delegat del Govern de la Generalitat a Lleida, Ramon Farré; els regidors Rosa M. Salmerón i Carles Vega, i el vicerector Joan Biscarri han participat en el mateix torn que el paer en cap.
Aquests darrers dies s’han promogut diverses propostes a benefici de La Marató, a la ciutat i al territori català, entre les quals hi ha la Pujada a la Seu Vella. Ahir es van organitzar diverses activitats de carrer al centre de la ciutat: masterclass de zumba, tallers de sensibilització, com practicar amb cadira de rodes o bicicletes adaptades, animació, jocs i balls de bastons, entre altres.
Enguany, la Marató s’ha dedicat a l’ictus i les lesions medul·lars
L’ictus és una pèrdua sobtada de les funcions cerebrals causada per un accident vascular. A Catalunya, és la primera causa de mort en les dones i la tercera en els homes. Cada any n'hi ha més de 13.000 casos, un 10% dels quals es diagnostiquen en pacients més joves de 55 anys.
Tot i sobreviure a l'ictus, gairebé la meitat de les persones afectades tindrà una discapacitat -motora, sensitiva, cognitiva, de la parla o de la comprensió amb greus repercussions en la qualitat de vida.
A Catalunya, 900 nens conviuen amb una discapacitat causada per un ictus. Al món, cada any, afecta prop de 17 milions de persones i causa la mort de 6. És la primera causa d'incapacitat i, segons els experts, es convertirà en l'epidèmia del futur, ja que en tindran una de cada sis persones.
Per altra part, les lesions cerebrals per causes traumàtiques afecten àrees del cervell responsables del moviment, de les sensacions i percepcions, de les emocions i de la conducta, així com de l'atenció, la memòria, el llenguatge i la intel·ligència. Poden provocar paràlisi de la mobilitat voluntària i absència de sensibilitat per sota de la zona afectada, així com altres trastorns i malalties derivades d'aquest estat. Segons si la lesió és completa o parcial, i en funció del nivell en què es produeixi, les conseqüències seran més o menys greus.
En els últims anys, els experts han notat un canvi en la causa d'aquestes lesions d'origen traumàtic: han baixat les produïdes per accidents de trànsit i han augmentat les causades per caigudes domèstiques en persones d'edat més avançada.
En anteriors edicions, La Marató s’ha dedicat a les malalties del cor, al càncer, la regeneració i el trasplantament d’òrgans i teixits, la medul·la espinal adquirida, les lesions cerebrals, les malalties rares, o la diabetis i l’obesitat, del darrer any, entre altres. L’any passat es va recaptar 9.469.226 euros.
La Marató de TV3 és un projecte solidari impulsat per Televisió de Catalunya i la Fundació La Marató de TV3, enfocat a obtenir recursos econòmics per a la investigació científica de malalties que, ara per ara, no tenen curació definitiva.
La Marató té una important tasca de sensibilització de la població catalana respecte a les malalties a les quals es dedica i a la necessitat de potenciar la recerca científica per prevenir-les i/o curar-les. Per a La Marató és tan important la recaptació de diners com la divulgació científica, la conscienciació i l'educació de la societat en la cultura científica. El 1992, TV3 va ser la televisió pública pionera a Espanya a fer un ‘telethon’. Aquest tipus de programa, amb llarga tradició televisiva als Estat Units i en altres països europeus, es va plantejar com un repte per a la televisió autonòmica de Catalunya que, a hores d'ara, ja està plenament consolidat. Enguany s’ha centrat en l’ictus i les lesions medul·lars.