L'alcalde, Fèlix Larrosa; el director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesta i Alimentació, Joan Gòdia; el tinent d’alcalde, Carlos Enjuanes; la directora del departament de Turisme de la Paeria, Mònica Terrado, el director adjunt de Promoció de la Ciutat, Miguel Luis Lapeña, i el president del Gremi de Forners de les Terres de Lleida, Toni Frías, a la presentació de la nova imatge de les capses de la Coca de Recapte

Lleida Turisme impulsa la renovació de la imatge de les capses de la Coca de Recapte de les Terres de Lleida

Lleida Turisme, el departament de promoció turística de l’Ajuntament de Lleida, ha creat i unificat la identitat de marca i la difusió de les coques de recapte de Lleida i els seus valors a patir d’una imatge renovada de les capses que es comercialitzaran a tot el territori de la plana de Lleida, per tal de presentar un producte definitiu que pugui ser reconegut arreu com a propi de Ponent i a tots els forns i fleques de Lleida.

Lleida Turisme, el departament de promoció turística de l’Ajuntament de Lleida, ha creat i unificat la identitat de marca i la difusió de les coques de recapte de Lleida i els seus valors a partir d’una imatge renovada de les capses que es comercialitzaran a tot el territori de la plana de Lleida, per tal de presentar un producte definitiu que pugui ser reconegut arreu com a propi de Ponent i a tots els forns i fleques de Lleida.  

L’alcalde, Fèlix Larrosa, acompanyat del director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Joan Gòdia, del tinent d’alcalde, Carlos Enjuanes, de la directora del departament de Turisme de la Paeria, Mònica Terrado, del director adjunt de Promoció de la Ciutat, Miguel Luis Lapeña, i del president del Gremi de Forners de les Terres de Lleida, Toni Frías, ha presentat avui aquesta acció de difusió de la marca a la plaça de la Paeria. 

Larrosa ha agraït la voluntat i perseverança en la promoció dels productes artesanals del Gremi de Forners i totes les entitats implicades en la campanya. També ha destacat alguns dels valors que fomenta, com la identitat, la proximitat, i el gaudi. “Quan participem d’iniciatives com aquestes, estem més orgullosos de la feina que feu i de la ciutat”, ha explicat, i ha afegit: “Els millors venedors i venedores som els lleidatans i lleidatanes”. 

El director general d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesta i Alimentació, Joan Gòdia, al seu torn, ha destacat l’excel·lència alimentària de Catalunya i ha advocat pel foment de “l’autoestima sobre els nostres productes”. “Cal posar en valor la cadena productiva des dels productors fins als consumidors”, ha expressat. També ha celebrat la revalorització de la coca de recapte i la seva identitat, “un gran exemple d’economia circular”. 

Per últim, el director adjunt de Promoció de la Ciutat, Miguel Luis Lapeña, ha posat en relleu la Coca de Recapte com a bé patrimonial gastronòmic i referent dels productes de l’Horta, i ha destacat “l’acció de projecció i promoció per posar en valor i reconèixer la coca de Lleida i la seva recepta tradicional”. 

La presentació ha anat acompanyada de diferents tastos de Coca de Recapte de les Terres de Lleida a la mateixa plaça de la Paeria, on el Gremi de Forners ha instal·lat una parada de venda oberta tot el dia. L’Antic forn J. Martí, el Forn Frías i el Forn nou Joan March han disposat d'un estand de coques davant del seu forn durant el matí per promoure el nou embalatge i fer difusió de la campanya. 

El canvi d’imatge aposta per una comunicació visual renovada, moderna i cohesionada, que identifica clarament la Coca de Recapte com a producte singular de les Terres de Lleida. Una presentació atractiva, pràctica i funcional que es farà visible als 110 establiments, forns i fleques, adherits al gremi i que unificarà tota la venda de coques de recapte artesanes tot reforçant el valor com a producte gastronòmic i cultural. 

Amb aquesta iniciativa, en el marc de l’any en què Catalunya és Regió Mundial de la Gastronomia 2025, Lleida Turisme impulsa la recuperació i la difusió del relat, el reconeixement històric i el receptari tradicional de la coca de recapte, comptant amb la complicitat i la col·laboració del Gremi de Forners de les Terres de Lleida, sota el paraigua del segell d’Artesania Alimentària. 

L'acció se situa en el marc dels “Paisatges del blat” que impulsa ‘Som Gastronomia’ des de la Direcció General d’Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesta i Alimentació de la Generalitat de Catalunya. 

Una acció amb vocació territorial 

L’acció que impulsa Lleida Turisme es concreta en expositors divulgatius que tindran presència en cada establiment del gremi. També es posarà un full informatiu, fet amb material biocompatible, dins de cadascuna de les capses. I a més, aquest mes d’agost s’ha iniciat una campanya de promoció genèrica online i offline per a difondre el producte i el canvi d’imatge, que es mantindrà en el temps i es reforçarà per Setmana Santa, Sant Joan, estiu o per Nadal. 

Amb aquesta iniciativa Lleida Turisme, en el marc del projecte Catalunya Regió Mundial de la Gastronomia 2025 que impulsa la Generalitat de Catalunya a través de Som Gastronomia reforça la potència de la cuina del blat i específicament la relació singular de les Terres de Lleida amb la Coca de Recapte, símbol de la cultura alimentària, salut, tradició i sostenibilitat. 

La Coca de Recapte, element singular de la cuina del blat 

La Coca de Recapte de les Terres de Lleida és un element identitari arrelat a les terres de la plana de Lleida. La seva essència es troba en la qualitat i riquesa de la terra que es conrea, tant amb cereals, hortalisses o arbres fruiters, donant uns fruits excel·lents que fan de la cuina una expressió directa del territori. 

Es tracta d’una tradició pròpia i identitària de més de 150 anys d’història glossada pel mateix Josep Pla que n’apuntava a El quadern gris l’origen al Segrià, a la Noguera o a l’Urgell entre altres comarques de Ponent. 

La Coca de Recapte parteix de la idea o necessitat de “recapte” de les generacions dels nostres besavis i rebesavis per tal de configurar un tipus d’aliment contundent a partir de l’aprofitament de productes de temporada, de qualitat i de proximitat (ceba, pebrot, albergínia, on es sumava arengada o llonganissa) amb una base de blat, de pa. En definitiva, es feia una coca amb massa de pa i hortalisses o recapte amb la provisió que els pagesos collien de l’hort per al consum propi. 

La Coca de Recapte, malgrat les evolucions i les innovacions, continua abanderant un model de producte alimentari que conté el blat com a base i que esdevé una referència clara de la cuina Mediterrània, l’alimentació sana, la producció sostenible i saludable, respectuosa amb el producte de temporada i, per extensió, amb el medi ambient, i fortament arrelat, malgrat el pas del temps, a la cultura de l’aprofitament alimentari, tal com s’ha fet històricament a l’Horta de Lleida i als diferents paisatges agraris de les Terres de Lleida. 

El paisatge del blat en el projecte de CRMG 2025 

El paisatge agrari del mes d’agost ens porta al tancament de la campanya de la sega del cereal, un moment clau en el calendari del camp lleidatà. Amb aquest cereal s’elaboren les farines que posteriorment serviran per preparar productes emblemàtics de la gastronomia del país, pans tradicionals i productes tradicionals de fleca i forn, o específicament amb arrel de Lleida, com les coques de recapte, el panadó o les orelletes.