Fotografia dels representants institucionals que han assistit a l'acte “Impulsar el català des dels municipis: 40 propostes per l’acció”.

Larrosa: “El català és essencial com a eina de cohesió i com a ascensor social”

La Llotja acull la presentació de la iniciativa “Impulsar el català des dels municipis: 40 propostes per l’acció”

El conseller de Política Lingüística de la Generalitat, Francesc Xavier Vila, afirma que Lleida “s’ha avançat” en l’impuls de la llengua catalana

La Llotja acull la presentació de la iniciativa “Impulsar el català des dels municipis: 40 propostes per l’acció”

El conseller de Política Lingüística de la Generalitat, Francesc Xavier Vila, afirma que Lleida “s’ha avançat” en l’impuls de la llengua catalana

L’alcalde Fèlix Larrosa ha reafirmat el compromís de l’Ajuntament de Lleida amb el català assegurant que “és un dels pilars fonamentals de la nostra identitat col·lectiva, a més d’una eina de convivència, de cohesió social, d’igualtat d’oportunitats i essencial com a ascensor social” i ha convidat a “continuar treballant plegats per la llengua catalana”. Larrosa, acompanyat de la regidora Pilar Bosch i de la Comissionada per la Llengua, Paquita Sanvicén, ha participat avui a la Llotja a la presentació de la iniciativa del Govern “Impulsar el català des dels municipis: 40 propostes per l’acció”.

L’acte ha comptat amb la presència del conseller de Política Lingüística de la Generalitat, Francesc Xavier Vila, qui ha lloat “la política lingüística activa” de la Paeria, afirmant que “Lleida s’ha avançat”. Vila ha fet una crida als ajuntaments per impulsar la llengua: “El futur del català es construeix entre tots. Tornem el català el lloc que li correspon”.

En la benvinguda de l’acte, el paer en cap ha agraït la tasca de tota la regidora de Cultura, de la Comissionada per la Llengua i de tot l’equip del Consorci per a la Normalització Lingüística. Així mateix, ha posat en valor les diferents iniciatives que s'estan impulsant des de la Paeria per la llengua. Una de les principals és el Pla d’ús del català, del qual ja s’han executat o s’estan executant totes les accions previstes, entre les que hi ha un portal web amb eines i recursos per a l’aprenentatge i el perfeccionament del català. Altres iniciatives per al foment de la llengua són la rehabilitació de l’antiga escola Cervantes per convertir-la en la futura Casa de la Llengua Catalana a Lleida, en el marc del Pla Integral del Centre Històric; el Pla Lector Municipal 2026–2030, que es preveu aprovar en el pròxim ple; o la recuperació de l’antic Cafè Teatre dels Camps Elisis per a activitats literàries.

El paer en cap ha assenyalat que aquestes accions tenen per objectiu “reforçar la presència del català en la nostra quotidianitat i garantir que continuï sent la nostra llengua de relació, de cohesió i d’oportunitats” i ha afirmat que “promoure el català és perfectament compatible amb reconèixer i respectar totes les llengües que formen part de la diversitat de la ciutat”, on hi conviuen més de 130 nacionalitats.

Durant l’acte, la directora del CNL de Lleida, Balbina Escolà, ha presentat la guia per a l’elaboració de plans locals d’impuls al català, que proposa 40 accions. També s’han donat a conèixer les dades de l’Enquesta d’Usos Lingüístics de la població de la vegueria de Lleida que, entre d’altres, recull que el 51% de les persones utilitza el català habitualment, molt per sobre de la mitjana catalana, que se situa en el 32,6%.