Visites al Dipòsit del Pla de l’Aigua i als Pous de Gel
El Museu de l’Aigua ha fet visites guiades aquest dijous als dos espais, amb més d’un centenar de persones, amb motiu de la Setmana Santa i en el marc del programa “Activitats de Primavera”
El Museu de l’Aigua ha fet visites guiades aquest dijous als dos espais, amb més d’un centenar de persones, amb motiu de la Setmana Santa i en el marc del programa “Activitats de Primavera”
El Museu de l’Aigua de Lleida ha organitzat aquest dijous visites guiades al Dipòsit del Pla de l’Aigua i als Pous de Gel, amb motiu de la Setmana Santa i en el marc del programa “Activitats de Primavera”. Les propostes han tingut una bona resposta per part de la ciutadania, ja que més d’un centenar de persones han seguit les visites. El Dipòsit ha hagut de fer dos grups, davant l’afluència de gent, amb una trentena de visitants en cada grup. Als Pous, amb més de cinquanta persones, s’han fet una explicació general a fora i després s’han fet passis més reduïts a l’interior de l’espai.
El Dipòsit del Pla de l’Aigua va estrenar nou horari a finals de març i obre els diumenges de 12 a 14h, amb l’entrada gratuïta. En aquest mes (des del 23 de març), hi han passat dues-centes persones, ja sigui en grup, en família o individualment. Aquest equipament es va construir a finals del s. XVIII per garantir el subministrament d’aigua potable a la població. És soterrani i està cobert per sis voltes de canó que reposen sobre 25 pilars. Mentre va estar en funcionament s’omplia d’aigua provinent del Canal de Pinyana que es distribuïa a tota la població per mitjà de sis fonts monumentals.
Per la seva banda, els pous de gel són dues cavitats subterrànies construïdes l'any 1611 per emmagatzemar el gel de l'hivern i disposar-ne durant tot l'any, abastint així la població. Van ser construïts per iniciativa de la Paeria, que en donava la concessió a uns arrendataris, que eren qui mantenien els pous, els omplien de gel i el venien. El negoci del gel era molt important a l'edat moderna per les propietats que posseeix: per als usos terapèutics, per a conservar aliments i com a refresc. Els pous del gel de Lleida són dels més ben conservats de Catalunya: consten de dos pous amb accés comú, i hi resten traces del seu antic ús. Es troben adossats a les muralles, a l'obaga del castell.