Comença la renovació de l’enllumenat públic del barri de Magraners
Lleida serà una de les ciutats de l’estat amb un percentatge més alt de llum no contaminant ja que s'implanta un 40% de punts de llum Led, es redueix el consum elèctric en un 61,4% i suposarà un estalvi d'1,2 milions d’euros anuals
Lleida serà una de les ciutats de l’estat amb un percentatge més alt de llum no contaminant ja que s'implanta un 40% de punts de llum Led, es redueix el consum elèctric en un 61,4% i suposarà un estalvi d'1,2 milions d’euros anuals
L’Ajuntament de Lleida, a través del nou contracte de gestió del servei d’enllumenat públic, ha començat la renovació de tot l'enllumenat a Magraners, on es canviaran prop de 1.500 punts de llum existents, de tal manera que s’homogeneïtzaran els nivells lumínics de tot el barri, ja que es regularà la reducció d’intensitat per la nit de forma homogènia evitant els punts foscos que es produïen ara a l’haver d’apagar algunes faroles de forma alterna. A Magraners, com ja s'ha fet aquestes darreres setmanes al Secà de Sant Pere, s’estan implantant noves bombetes, a més de renovar la xarxa i d’instal·lar noves reactàncies modernes que permeten controlar la potència i reduir-la de forma esglaonada, però aconseguint el confort visual que garanteix la uniformitat dels nivells lumínics.
En aquest sentit, cal destacar que fins ara gairebé tot el barri de Magraners tenia una apagada a mitja nit del 50% i ara amb aquesta actuació ja no s’apagarà cap fanal a aquesta hora. Amb la renovació de tot l’enllumenat públic de Magraners s’aconseguirà un estalvi en emissions de CO2 superior a les 25Tn anuals.
En el marc d'aquest nou contracte de gestió del servei d'enllumenat públic es renovaran més de 20.000 punts de llum de la ciutat. Aquest procés, que s’acabarà a finals d’any, suposarà la implantació d’un total de 7.297 punts de llum de tecnologia led, la més eficient i uniforme, el que suposarà que més d’un 40% de tot l’enllumenat de la ciutat serà d’aquest tipus. Aquesta actuació permetrà ampliar la tecnologia LED fins a un 40% de la ciutat amb la millora en l’eficiència la qualitat lumínica i l’estalvi que això suposa, amb la qual cosa Lleida serà una de les ciutats de l’estat amb un percentatge més alt de llum no contaminant i llum amb tecnologia LED que contribueix al projecte global d’Smartcity que abasta altres elements. La il·luminació tipus Led o llum blanca ofereix una millor reproducció romàtica, més calidesa i una millor eficiència energètica.
Es duplica l’oferta inicial de punts led i augmenta l’estalvi energètic
Inicialment l’empresa guanyadora del concurs per a la gestió de l’enllumenat públic de la ciutat, la UTE LleidaLlum (Romero Polo-Citellum) va proposar la instal·lació de 3.800 punts de llum led, però després de les proves i reunions amb els serveis tècnics municipals s’ha optat per generalitzar la implantació d’aquesta tecnologia més moderna i duplicar l’oferta inicial, arribant als 7.297 punts proposats, dels quals 3.965 estaran en vials i 3.332 en voreres i carrers de vianants. Amb aquest increment del percentatge de tecnologia led, s’incrementarà l’estalvi energètic previst a la ciutat, que ara serà de 8.331.976 KWh anual, i això suposarà una reducció del consum elèctric del 61,4 per cent i un estalvi en la factura de la llum municipal de 1,2 milions d’euros, per sobre del proposat inicialment. Aquesta major eficiència de la generalització de la llum blanca comportarà, conseqüentment, una reducció de la contaminació lumínica.
La resta de bombetes noves que s’implantaran seran de vapor de sodi i halogenurs metàl·lics, fins a modernitzar els 20.000 punt de llum existents a la ciutat que no s’havien renovat. La resta s’havien anat substituint en els darrers anys pels serveis elèctrics municipals, la majoria d’ells també amb tecnologia led.
Inversions per millorar 17 km de la xarxa elèctrica i l’enllumenat monumental de la Seu Vella i la Suda
Paral·lelament a la renovació de totes les bombetes de la ciutat, el contracte, que té una vigència de 12 anys, preveu un seguit d’inversions, que fan referència a la millora de la xarxa elèctrica en diferents carrers de la ciutat (un total de 17 kilòmetres) de diversos barris com al centre de la ciutat, Pardinyes, Balàfia, Av. del Segre, Mariola, Secà de Sant Pere, Bordeta, Magraners, a més de l’enllumenat monumental de La Seu Vella i la Suda. L’alcalde ha destacat aquesta inversió específica en la 2a i 3a fase de la il·luminació del Castell del Rei i de la Seu Vella que completarà la millora lumínica que ja es va fer al conjunt patrimonial patrocinada en una 1a fase per Endesa. En aquests moments s’està redactant el projecte d’aquestes noves fases amb els tècnics municipals, i s’estan analitzant els diferents tipus d’il·luminació més escaients per al monument i el Castell del Rei. Amb aquesta actuació millorarà la visibilitat i la il·luminació del conjunt de la Seu Vella.
La inversió proposada propera als 7 milions d’euros tant en actuacions de millora destinades a l’estalvi energètic com en la renovació de xarxa i faroles suposarà un rati de prop de 50€ per habitant o de 300€ per punt de llum durant els 12 anys del contracte, que equival a un 25% més de les inversions habituals en aquests tipus de contractes de col·laboració públic-privat que estan duent a terme diverses administracions.
Complementàriament, les inversions ofertades com a millores fan referència a renovacions de la xarxa d’altres carrers així com la implantació de tecnologia “smart city”, amb la qual s’aconseguirà una major informació i eficàcia per gestionar millor la ciutat. Tot això, tindrà beneficis ambientals per a la ciutat ja que redueix la contaminació lumínica i es podrà il·luminar carrer a carrer i just el que es necessita a cada lloc.
El model de les Empreses de Serveis Energètics, denominades ESE, suposen un canvi en la manera en què es plantegen les inversions necessàries per a l’execució de projectes d’envergadura als municipis aquest nou model, és el que regeix els països europees avançats com ara Alemanya, França o Àustria. En el cas de Lleida, l’actual brigada municipal (que actualment té 9 persones) continuarà amb les mateixes condicions laborals com a personal de l’Ajuntament i es dedicarà a fer tasques de control de la qualitat del servei de la concessionària del contracte i al manteniment dels edificis municipals.