<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/23397>>.

L’Ajuntament de Lleida aprova el cartipàs

Àngel Ros destaca que el cartipàs permet capacitat de gestió i de control. Es creen noves comissions de Transparència i de l’Horta, el plens s’obren a la participació ciutadana. Els ciutadans i ciutadanes podran intervenir en temes que els afectin  i formin part de l’ordre del dia del Ple

Àngel Ros destaca que el cartipàs permet capacitat de gestió i de control. Es creen noves comissions de Transparència i de l’Horta, el plens s’obren a la participació ciutadana. Els ciutadans i ciutadanes podran intervenir en temes que els afectin  i formin part de l’ordre del dia del Ple

L’Ajuntament de Lleida ha aprovat el cartipàs, el document que regeix l’organització i funcionament municipal per al consistori sorgit de les darreres eleccions amb set grups representats, PSC, CiU, Ciutadans, ERC, Crida, PP i Comú. El nou cartipàs redueix a la meitat les regidories que hi havia fins ara -de 14 a 7- i crea dues comissions noves sobre Transparència i Horta. Els plens s'obriran a la participació ciutadana, els ciutadans i ciutadanes podran intervenir en temes que els afectin i formin part de l’ordre del dia del Ple, i l'oposició podrà participar a la Junta de Govern Local.

El paer en cap, Àngel Ros, ha manifestat: “hem aprovat un cartipàs municipal que dóna capacitat de gestió i capacitat de control, que és el que cal exigir a les administracions, que puguin treballar al servei dels ciutadans i que, qui té la capacitat del control, l’oposició i, de fet, el conjunt de ciutadans, disposi d’eines de transparència suficients per poder fiscalitzar l’acció de l’administració. Crec que és un cartipàs excel·lent que reflecteix la pluralitat del Ple, amb set grups representats, que té tota la legitimitat que li han donat els ciutadans i ciutadanes de Lleida i que permet aquesta doble funció, gestió i control de la gestió”.

El Cartipàs té tres parts. El primer bloc se centra en l’estructura del Ple i normes de funcionament; el segon, en l’organització municipal, amb les Comissions Informatives, àmbits i consells territorials, i el tercer, en el personal i recursos humans. En el ple d’avui, el tinent d’alcalde Fèlix Larrosa ha presentat el document base del cartipàs i, després han intervingut els portaveus dels diferents grups: Montse Mínguez (PSC), Antoni Postius (CiU), Ángeles Ribes (Ciutadans), Carles Vega (ERC), Pau Juvillà (Crida), Dolors López (PP) i Sergi Talamonte (Comú).

Participació ciutadana al Ple

En el primer bloc del cartipàs (estructura del Ple i normes de funcionament), una de les novetats és que els col·lectius, moviments, plataformes, associacions i/o partits polítics sense representació al ple podran intervenir en temes que els afectin i que formin part de l’ordre del dia del Ple per fixar la seva posició i facilitar-ne el coneixement. Caldrà que ho sol·licitin a la Junta de Portaveus.

El segon apartat del Cartipàs es dedica a l’organització municipal, les comissions informatives, àmbits i consells territorials. L’Ajuntament de Lleida s’organitzarà en set àmbits de funcionament i gestió –que es correspondran amb set regidories- i que donaran compte en les tres Comissions Informatives que es creen:
- Comissió Informativa per les polítiques de Gestió dels Recursos, la Seguretat Pública i l’Organització Municipal.
- Comissió Informativa de les Polítiques de drets i serveis a les persones, per a la política cultural, de l’educació, esports i de la participació
- Comissió Informativa de polítiques de la gestió i promoció de la ciutat i la sostenibilitat.

Així mateix, hi haurà quatre comissions especials: Comissió Especial de l’Horta de Lleida, Comissió Especial de Carrers, Comissió Especial per a la Transparència (que presidirà de forma rotatòria, cada sis mesos, un regidor que no formi part del Govern Municipal) i Comissió Especial de Comptes

Es creen els Consells de Barri com a òrgans de participació ciutadana i integrats per l’AV de cada barri, associacions de comerciants i empresaris, AMPAs, entitats i persones a títol individual. Els regidors de barri presidiran els Consells dels diferents barris: Centre Històric, Rambla/Estació/Noguerola, Universitat/Eixample, Escorxador/Templers/Instituts, Mariola, Magraners, Pardinyes, Balàfia, Secà de Sant Pere, la Bordeta, Ciutat Jardí, Cappont i l’Horta de Lleida/Llívia.

El tercer bloc del cartipàs estableix el règim econòmic dels membres de la corporació, dels grups polítics, dels membres d’altres òrgans municipals i dels càrrecs directius i de suport als grups. El cartipàs recull la congelació salarial dels càrrecs electes i dels eventuals, que finalment seran 24, 11 dels quals assignats a tasques de govern i 13 als grups polítics. En total, són 9 càrrecs eventuals menys que a l'anterior legislatura.

Distribució de les Regidories

- Regidoria de la Gestió dels Recursos Municipals, la Hisenda Municipal i Polítiques de Transparència: Montse Mínguez
- Regidoria de Seguretat Ciutadana i les polítiques per al Civisme i la Igualtat: Sara Mestres Regidoria de les Polítiques per als Drets de les Persones: Xavier Rodamilans de la O
- Regidoria de les Polítiques a favor de la Creativitat, la Cultura, l’Educació i els Esports: Montse Parra
- Regidoria de Participació Ciutadana, Drets Civils i Cooperació: Joan Gómez
- Regidoria de Promoció i gestió de l’Hàbitat urbà, Rural i la Sostenibilitat: Fèlix Larrosa
- Regidoria de Promoció de la Ciutat, del Comerç, del Turisme i de l’Ocupació i l’Emprenedoria: Rafel Peris