Àngel Ros afirma que s’ha de treballar per pal·liar les tempestes meteorològiques i les de preus
El paer en cap ha assistit un any més a la tradicional Festa de l’Aigua de Pinyana, que aplega els regants del canal a la Casa de l’Aigua
El paer en cap ha assistit un any més a la tradicional Festa de l’Aigua de Pinyana, que aplega els regants del canal a la Casa de l’Aigua
El paer en cap i president de la Comunitat general de regants del canal de Pinyana i de la Junta de Sequiatge, Àngel Ros, ha assistit aquest diumenge a la tradicional Festa de l’Aigua de Pinyana, que reuneix els membres de la comunitat de regants en una missa i un dinar a la Casa de l’Aigua. L’alcalde ha fet palès el component reivindicatiu d’aquesta festa i enguany l’ha centrat en el treball que s’ha de fer per pal·liar les tempestes meteorològiques i les de preus. Ros ha exposat l’impacte dels problemes meteorològics en els regants, ja que les tempestes i les pedregades han afectat greument diverses varietats de fruita a Lleida i a municipis que rega el canal de Pinyana. A això s’ha d’afegir que a principis de temporada hi va haver una altra “pedregada”, la dels preus. Segons ha explicat, aquesta situació és una constant en els darrers anys, amb una relació entre l’oferta i la demanda que està esbiaixada cap al costat de la demanda, molt concentrada. Per això, ha assegurat que s’ha de fer un esforç i s’ha d’exigir al Ministeri d’Agricultura i a la Conselleria que es treballi en aquests dos fronts: tant en els preus agraris com en els ràpids peritatges de les assegurances i en les compensacions als pagesos afectats.
El tinent d’alcalde i regidor de Promoció i Gestió de l’Hàbitat Urbà i Rural i la Sostenibilitat, Fèlix Larrosa, ha acompanyat l’alcalde en aquesta celebració, a la qual també han assistit la Directora general de Desenvolupament Rural, Esther Peña; el president de la Junta de Sequiatge, Joan Antoni Boldú, i el president de la Comunitat de Regants, Ramon Piqué, així com els alcaldes de Castillonroy, Francisco Ribas, i d’Almenar, Teresa Malla.
S’ha de recordar que l’Horta de Lleida posarà en marxa a la tardor el Pla de modernització del seu reg. Joan Antoni Boldú ha assenyalat que unes 1.800 hectàrees es veuran beneficiades per aquest pla, de les 5.000 que hi ha al terme municipal de Lleida. La modernització s’aplicarà a les partides de La Caparrella, Malgovern, Butsènit i Rufea. La inversió inicial serà d’uns 8.900.000 euros. El finançament serà principalment privat, encara que els regants s’acolliran a la Llei de modernització de la Generalitat, a partir de fons europeus. A finals de setembre o principis d’octubre passarà per l’assemblea general dels regants l’aprovació del pla perquè tiri endavant el projecte.
El canal de Pinyana subministra aigua potable a la ciutat de Lleida i a 20 municipis més i garanteix el reg a unes 13.000 hectàrees, fonamentalment de l’Horta. La Junta de Sequiatge va ser constituïda l’any 1.758 per a l'administració del Canal de Pinyana en la seva totalitat. El 14 de març de 1951 es va constituir la Junta Central de Regants del Canal de Pinyana. A partir d’aquesta data, la Junta de Sequiatge inicia el període de govern i administració únicament dels usuaris de la població de Lleida com a comunitat local dependent de la Comunitat General de Regants del Canal de Pinyana, i que roman fins als nostres dies. La Casa de l’Aigua és terme de Lleida, tot i estar ubicada al costat de Castillonroy