El Museu d’Art Jaume Morera adquireix l’obra "La castiza" de Baldomer Gili Roig
I una altra d’Antoni Garcia Lamolla, "Sense títol", datada de l’any 1935
I una altra d’Antoni Garcia Lamolla, "Sense títol", datada de l’any 1935
La Generalitat de Catalunya ha exercit el dret de tempteig sobre dues obres d’artistes lleidatans en una subhasta celebrada dimecres passat a la sala barcelonina Balclis. Es tracta de dos olis sobre tela, un de Baldomer Gili Roig, titulat "La castiza" i datat del 1915 i un altre d’Antoni Garcia Lamolla, "Sense títol", datat de l’any 1935. El Museu d’Art Jaume Morera és qui ha adquirit, a través del dret de tempteig exercit per la Generalitat, l’obra de Gili Roig, que passarà a ampliar la representació d’aquest artista amb una obra que va rebre en el seu dia una medalla a l’Exposición Nacional de Bellas Artes de Madrid. En el cas de l’obra de Lamolla, aquesta passarà a formar part de la Col·lecció Nacional d’Art i serà dipositada posteriorment en un museu català.
L’obra "La castiza", adquirida per 2.500 euros, participa de l’estètica costumista del pintor Gili i Roig, que s’inspira en la realitat popular i en escenes quotidianes, que trasllada a la tela amb un realisme absolut. És una de les obres més reeixides d’aquesta tendència costumista i centrada bàsicament en la reproducció de figures arquetípiques extretes de la pintura folklòrica de tradició castellana. Aquest fou un dels trets que singularitzen la producció d’aquest pintor.
En el cas de l’obra de Garcia Lamolla, adjudicada pel preu de sortida de la licitació, 18.000 euros, forma part de l’escassa producció surrealista que l’artista va desenvolupar just abans de la Guerra Civil, una de les més representatives del seu estil. S’hi veuen unes formes orgàniques, que en ocasions recorden l’anatomia d’un cavall, i comparteixen espai amb la silueta d’un home amb els braços amunt. L’obra es caracteritza per una factura de pinzellada plana i per una gamma cromàtica de grisos i blaus, característics d’aquest moment estilístic del pintor. Amb aquesta adquisició la Generalitat amplia la representació de les avantguardes dels anys trenta a la Col·lecció Nacional.