Lleida dedica la Setmana dels Drets dels Infants al dret a la ciutat educadora
L’alcalde Ros ha remarcat el paper de la ciutat i la societat en l’educació dels infants i els joves, juntament amb l’escola i la família, i ha recordat que Lleida presideix la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores El dia 30 de novembre se celebrarà el Dia Internacional de la Ciutat Educadora, amb un acte al matí al Saló de Plens i la trobada festiva a la tarda “Emmarca’t per Lleida Ciutat Educadora, a la plaça de la Paeria
L’alcalde Ros ha remarcat el paper de la ciutat i la societat en l’educació dels infants i els joves, juntament amb l’escola i la família, i ha recordat que Lleida presideix la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores El dia 30 de novembre se celebrarà el Dia Internacional de la Ciutat Educadora, amb un acte al matí al Saló de Plens i la trobada festiva a la tarda “Emmarca’t per Lleida Ciutat Educadora, a la plaça de la Paeria
Lleida torna a celebrar un cop més la Setmana dels Drets dels Infants, que enguany es centra en la reivindicació del dret a la ciutat educadora, un principi recollit a la Carta de Ciutats Educadores que assenyala que “tots els habitants d’una ciutat tindran el dret de gaudir en condicions de llibertat i igualtat, dels mitjans i oportunitats de formació, entreteniment i desenvolupament personal que la pròpia ciutat ofereix”. Aquest serà el fil conductor d’un seguit d’actes que buscaran fins al proper dia 30 de novembre, quan se celebrarà el Dia Internacional de la Ciutat Educadora, posar en primer pla la defensa dels drets dels menors a la ciutat de Lleida.
El paer en cap, Àngel Ros, ha presentat el programa del a Setmana dels Drets dels Infants i Dia Internacional de la Ciutat Educadora, amb la defensora dels Drets dels Infants, Maria Jesús Cabau, i la directora dels Serveis d’Educació, Alba Bosch. L’alcalde ha assenyalat que es programen un conjunt d’activitats perquè els infants facin la seva contribució a la ciutat i que tenen una visibilitat directa, com poden ser els projectes sorgits de les seves propostes o en els quals hi ha participat: els camins escolars segurs, el nom de places i espais infantils o accions de sensibilització vers les persones amb algun tipus de discapacitat. Àngel Ros ha apuntat que es continuarà treballant perquè els infants i els joves tinguin la seva veu a la ciutat i ha recordat que Lleida presideix la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores.
La Defensar dels Drets dels Infants ha destacat la importància de donar prioritat a la defensa dels valors vinculats a aquest segment de la població i que tinguin espais com aquests on se sentin els protagonistes i vegin que les seves propostes es tradueixen en millores.
“Els Drets dels Infants i Dia Internacional de la Ciutat Educadora”
-Les activitats del programa comencen aquest divendres amb una edició especial del Xat de l’Alcalde amb nens i nenes de Lleida. Els infants que tenen l’ocasió de conversar amb el Paer en Cap en aquesta edició del xat són els de les escoles Frederic Godàs, Santa Anna i El Vilot (Sucs).
A partir del dilluns 20 de novembre i fins al dia 24 els diaris locals publicaran cartes al director escrites per nens i nenes d’Educació Primària de la ciutat opinant centrades en el tema dels drets dels infants.
-També a partir de dilluns, i fins al dia 29, les ludoteques municipals treballaran el concepte dels drets dels infants i acolliran cadascuna un taller entorn del tema del Dret a la ciutat educadora. (Ludoteca de Cappont: "Ens acompanyes a construir una ciutat més educadora?"; Ludoteca del Centre Històric: "Lleida, a la ciutat que m’educa”; Ludoteca de La Bordeta: “El dret a la ciutat educadora. Eduquem-nos jugant”; Ludoteca de Balafia : "Educar-nos per créixer" i Ludoteca Parc de Gardeny: “Els Ilergetes a la ciutat”).
El 23 de novembre tindrà lloc la festa dels drets dels infants “Safari”, a càrrec de la companyia Baldufa al Teatre Municipal de l’Escorxador, amb la participació dels infants de les ludoteques municipals i la Xarxa de Centres Oberts i Ciberaules Municipals. El Consell d’Infants del Plenari dels infants i adolescents faran, també el dia 23, l’activitat “Trenquem el gel” a la Sala Paulo Freire, als Serveis d’Educació.
-El Plenari es constituirà formalment amb els seus nous membres el dia 27 a les 18 h, a la Sala Jaume Magre, amb els alumnes de cicle superior de primària i d’ESO dels centres educatius de la ciutat.
-El dia 30 de novembre la ciutat celebrarà el Dia Internacional de la Ciutat Educadora. Per commemorar aquesta data, està prevista a les 10.30 h la lectura pública al Saló de Plens de les cartes al director dels infants de Lleida i del manifest dels alcaldes i alcaldesses de l’Associació Internacional de Ciutats Educadores, així com un petit concert de la coral de l’escola Frederic Godàs. A més, a les 18 h, la plaça de la Paeria acollirà una trobada festiva on nens i nenes de la ciutat i llurs famílies “s’emmarcaran” amb l’ajut de marcs de diferents mides per fer-se una fotografia de record amb el logotip de “Lleida ciutat educadora”.
De novembre a febrer Els Centres Oberts i Ciberaules de Lleida treballaran els diferents drets dels infants amb l’expressió fotogràfica. La proposta culminarà amb una exposició itinerant als diferents espais de la xarxa.
El compromís de l’Ajuntament de Lleida amb els drets de la Infància és permanent, com ho demostren projectes com la xarxa d’Escoles Bressol Municipals, els Centres Oberts d’atenció a menors en situació de vulnerabilitat o l’aposta per ens com el Consell Assessor de la Infància i l’Adolescència i la Defensora dels Drets del Infants, càrrec que des del mes de maig recau en Maria Jesús Cabau.