<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/37225>>.

Virginia López i Isabel Rocamora guanyen les Beques Art i Natura a la Creació 2022

El Centre d'Art la Panera les convoca anualment en col·laboració amb el Centre d'Art i Natura de Farrera, el Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí i la Fundación Cerezales Antonino y Cinia de Cerezales del Condado, per tal de promoure la investigació i la creació en el camp de les arts visualsAvui, visita comentada a càrrec d’Antoni Jové, coordinador d’exposicions de la Panera, a la mostra de Isabel Barios, Miriam Isasi i Coco Moya, tres dels quatre projectes guanyadors de les Beques Art i Natura a la Creació 2019-2020

El Centre d'Art la Panera les convoca anualment en col·laboració amb el Centre d'Art i Natura de Farrera, el Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí i la Fundación Cerezales Antonino y Cinia de Cerezales del Condado, per tal de promoure la investigació i la creació en el camp de les arts visualsAvui, visita comentada a càrrec d’Antoni Jové, coordinador d’exposicions de la Panera, a la mostra de Isabel Barios, Miriam Isasi i Coco Moya, tres dels quatre projectes guanyadors de les Beques Art i Natura a la Creació 2019-2020

Virginia López i Isabel Rocamora han estat les guanyadores de les dues Beques Art i Natura a la Creació que el Centre d’Art la Panera, en col·laboració amb el Centre d'Art i Natura de Farrera, el Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí i la Fundación Cerezales Antonino y Cinia de Cerezales del Condado, convoca anualment per tal de promoure la investigació i la creació en el camp de les arts visuals.

El jurat format per Pere Bascones, president de l'Associació d'Amics del Centre d'Art i Natura de Farrera; Gemma Carbó, directora del Museu de la Vida Rural de l'Espluga de Francolí; Antoni Jové, coordinador d’exposicions del Centre d'Art la Panera de Lleida, i Alfredo Puente, curador de la Fundación Cerezales Antonino y Cinia, va estudiar i valorar els 29 projectes presentats a la convocatòria de les Beques Art i Natura a la Creació 2022, atorgant les dues beques, de manera unànime a Virginia López (Gijón, 1975), amb el projecte “El lento camino de los cuerpos sutiles” i Isabel Rocamora (Barcelona, 1968), amb el projecte “Humilitas (Humilitat de la terra)”

La fortalesa dels dos projectes resideix en què tracen connexions físiques i conceptuals entre Farrera i els llocs des dels quals treballen les artistes guanyadores: Astúries i Escòcia. En un context artístic com l’actual és necessari reforçar vincles, crear xarxes que permetin la circulació de coneixements i experiències formals i estètiques en un doble sentit: d’anada i tornada. Crear vasos comunicants que possibilitin l’enriquiment mutu d’artistes, com a productors de cultura, i de les comunitats receptores i a la vegada activadores dels continguts.

Les artistes guanyadores tindran l’oportunitat de produir els projectes premiats al Centre d’Art i Natura de Farrera, una residència de treball per a artistes i investigadors d’arreu del món. De titularitat municipal, aquest centre està gestionat per l'associació sense ànim de lucre, els Amics del CAN. Situat al cor dels Pirineus Catalans, al Pallars Sobirà, el poble de Farrera (25 habitants i 1.360 m) gaudeix d’un entorn privilegiat i tranquil ideal per a la reflexió, la inspiració i la creativitat.

Fins ara han guanyat les Beques Art i Natura a la Creació els següents artistes: Martín Llavaneras i Eulàlia Valldosera (edició 2016), Joan Pallé i Estibaliz Sadaba Murguia (edició 2017), Marco Noris i Olga Olivera-Tabeni (edició 2018) i Isabel Barios Ibars i Francisco Navarrete (edició 2019, Miriam Isasi i Coco Moya (2020) i Ro Caminal, Marta R Chust i Roc Domingo Puig (2021).

Virginia López

Llicenciada en Història de l'Art (Universitat d'Oviedo, 1998) i en Belles Arts (ABAF, Florència, Itàlia, 2011- Aalto University, Hèlsinki), màster en Museologia (UIA, Florència, 2000). El 2013 funda PACA_Proyectos Artísticos Casa Antonino (Gijón), un espai de creació artística interdisciplinària amb programes de residències artístiques internacionals amb la idea d'unir art, territori i vida. Treballa a través de diferents mitjans i tècniques: fotografia, instal·lacions, pintura i edició. La seva obra ha estat presentada i exhibida a galeria privades i institucions públiques a nivell nacional i internacional.

Isabel Rocamora

És una artista britànica/catalana que treballa amb la imatge en moviment i fotografia fixa. La seva pràctica es va originar en la performance, amb obres en directe encarregades per institucions com el Victoria and Albert Museum, l’ICA de Londres i l’Arts Council d'Anglaterra. Premiades internacionalment, les seves obres han estat presentades en galeries, museus i filmoteques d'arreu del món, i es troben en diverses col·leccions permanents.

Visita a la mostra Beques Art i Natura a la Creació 2019-2020

Precisament, aquest dijous el regidor de Cultura, Ciutat i Transició Ecològica, Jaume Rutllant, assisteix a la visita comentada a càrrec d’Antoni Jové, coordinador d’exposicions de la Panera, a la mostra Beques Art i Natura a la Creació 2019-2020.

L’exposició actual mostra tres dels quatre projectes guanyadors, Isabel Barios, Miriam Isasi i Coco Moya, que prenen com a marc la natura i el context de Farrera, sempre lluny de qualsevol idealisme i aprofundint en les implicacions socials, culturals, sonores, botàniques i geològiques, entre altres aproximacions.

Cadascuna de les artistes ha treballat el paisatge i els recursos naturals des de la pròpia experiència, realitzant treballs de camp des de diferents enfocaments i aplicant metodologies pròpies que formen part de la seva trajectòria professional. Isabel Barios ha treballat amb els testimonis orals dels oriünds i també a partir de la seva experiència per bastir un relat poètic que empra la paraula escrita i recitada, el vídeo i la fotografia. Miriam Isasi ha recol·lectat plantes i n’ha investigat els seus usos medicinals i alimentaris amb biòlegs i actors implicats en el territori, com l’empresa familiar Herbes de l’Alt Pirineu i el Museu de les Trementinaires, a fi de copsar la riquesa botànica de Farrera i dels encontorns. Finalment, Coco Moya va poder ampliar a bastament la seva tesi doctoral sobre geomància sonora; va poder continuar treballant amb la noció del paisatge com a partitura, duent a terme produccions site specific i d’altres en les quals reverbera el paisatge pirinenc en diferit.

Totes tres artistes, al llarg dels seus períodes de residència, han coincidit i, aprofitant aquest espai de trobada, han enriquit els seus treballs i també han pogut dur a terme col·laboracions que s’han estès més enllà del període de les beques. Heus aquí la utilitat i funció de projectes com aquest.