La Paeria renova el conveni per revisar els edificis del Centre Històric
73 inspeccions realitzades, amb 9 expedients de ruïna i 64 ordres d'execució d'obres
73 inspeccions realitzades, amb 9 expedients de ruïna i 64 ordres d'execució d'obres
L’alcalde de Lleida, Àngel Ros, la secretària de la demarcació de Lleida del Col·legi d’Arquitectes (COAC), Anna Ferrer, i el president del Col·legi d’Aparelladors i d’Arquitectes Tècnics (CAAT), Pere Garrofé, han renovat avui l’acord per col·laborar en la realització dels test de les edificacions (TEDI) del Centre Històric.
El paer en cap ha destacat que aquesta actuació segueix la línia del Pla de barris, amb la filosofia de "respectar la trama urbana i el parc d'habitatges ja existent en aquesta zona". L’objectiu de la iniciativa és verificar l’estat de les construccions, descobrir i analitzar les patologies i promoure les rehabilitacions. Aquest document se signa en aplicació del conveni que va subscriure el paer en cap amb la Direcció General d’Habitatge de la Generalitat el 20 de juny de 2006, amb la previsió de revisar uns 215 edificis.
En els darrers dos anys, els tècnics han realitzat 73 inspeccions. A hores d’ara, n’hi ha 20 d’encarregades que es duran a terme els propers mesos. Entre aquest any i el 2009 es fixaran les 68 restants.
Les revisions dels immobles són gratuïtes per als propietaris gràcies al finançament de la Paeria i de la Generalitat. D’aquests estudis de l’estat dels edificis, que es realitzen en profunditat, n’han resultat 9 expedients de ruïna, que han conclòs amb el preceptiu enderroc, i 64 ordres d'execució als propietaris que els obliga a dur a terme un seguit d'obres en les façanes, en l'estructura o en les condicions d'habitabilitat de l'immoble, per tal de mantenir-lo en bon estat.
El document subscrit avui estableix, de nou, el sistema de treball i de coordinació entre les tres entitats per realitzar els estudis. Aquests es fan a partir de 5 equips tècnics col·laboradors integrats, com a mínim per 2 persones: 1 arquitecte i 1 aparellador o arquitecte tècnic.
D’acord amb el conveni entre el Departament de Medi Ambient i Habitatge i la Paeria, el Test de l’Edifici s’elabora per encàrrec i abonament de la Direcció General d’Habitatge al Col·legi professional corresponent. L’Ajuntament encomana directament als dos col·legis professionals la realització dels informes complementaris als TEDI. La Paeria en rep els resultats del conjunt dels treballs i adopta les resolucions pertinents.
Si en les inspeccions es detecta la necessitat d’una actuació immediata, aquesta es posa en coneixement de l’Ajuntament, que empren les mesures. En cas de necessitat de direcció tècnica, la Paeria l’encarregarà als col·legis professionals que designaran els tècnics directors de l’obra a executar. L’Ajuntament de Lleida es fa càrrec del pagament de la part complementària del TEDI mitjançant la qual es valora l’estat de conservació i manteniment de l’edifici. La Paeria també assumeix el cost de la direcció tècnica quan es produeixi com a conseqüència de l’adopció de mesures immediates, o bé quan actuï subsidiàriament, sens perjudici de les repercussions legals que procedeixin en relació amb la propietat de les edificacions.