El MUD. Festival de Músiques Disperses arrenca la 17a edició aquest dijous a Lleida, amb els concerts de Lina_, River Omelet i Dengue Dengue Dengue..

Arrenca la 17a edició del MUD. Festival de Músiques Disperses

Lina_, River Omelet i Dengue Dengue Dengue, inauguraran el festival aquest dijous 14 de març a Lleida

Lina_, River Omelet i Dengue Dengue Dengue, inauguraran el festival aquest dijous 14 de març a Lleida

Arrenca aquest dijous 14 de març la dissetena edició del MUD, també conegut per Músiques Disperses, festival pioner de neo-folk a l’estat espanyol que tindrà lloc a la ciutat de Lleida fins el diumenge 17 de març. L’edició d’enguany es presenta amb artistes com Lina_, Luar Na Lubre, Dave Bixby, Judit Neddermann, Mercedes Peón, Marala, Alba Careta i Henrio, Dengue Dengue Dengue, River Omelet i Shooglenifty, conformant un cartell equilibrat i potent, amb artistes de reconeguda trajectòria i noves propostes que s’obren camí en el folk modern, totes amb directes sorprenents i excitants.

El festival organitzat per l’Ajuntament de Lleida de forma exclusiva i reconegut com un dels festivals més particulars del territori, serveix d’aparador per projectar nous camins que el folk modern emprèn amb el pas del temps i es reivindica com a missatger intergeneracional, pont entre la tradició i la modernitat.

Multitud d’artistes han passat ja pel MUD, molts de reconeguts (WITCH, The Parson Red Heads, Kacy & Clayton, Estas Tonne, Donovan, Omar Souleyman, Fairport Convention, Magna Carta, Vashti Bunyan, BaBa ZuLa, Vieux Farka Touré, Nick Mulvey…) i molts d’emergents i desconeguts que han sorprès tothom, evidenciant la filosofia del festival (Ouzo Bazooka, Constantine, Lisa o Piu, Circulus, Ashwin Batish, Lovely Luna, Sieben, etc.), sense deixar de banda artistes nacionals de gran nivell com Ferran Palau, El Petit de Cal Eril, Silvia Pérez-Cruz, Baiuca, etc.

Els concerts d’aquesta edició es podran gaudir concentrats al complex de l’Escorxador, a la sala 1 del Teatre de l’Escorxador i al Cafè del Teatre de l’Escorxador, amb serveis al pati de l’Escorxador, on també hi haurà dos concerts-vermut gratuït el dissabte 16 i el diumenge 17.

El dijous 14 de març s’inaugurarà el MUD a les 20 h al Teatre de l’Escorxador amb l’actuació de la multipremiada cantant de fado LINA_, que torna amb un nou i extraordinari treball que el segell alemany Galileo Music publicarà a tot el món el 19 de gener de 2024. El títol d'aquest treball és LINA_ Fado Camões.

Després de ser aclamada per la crítica internacional pel seu treball amb el productor català Raül Refree i d’haver rebut nombrosos premis europeus i una gira internacional de més de 70 dates, LINA_ presenta ara el seu nou i ambiciós treball en solitari. La poesia d'un dels poetes portugueses més notables, Luís Vaz de Camões, adaptada al fado tradicional i produïda pel britànic Justin Adams (Robert Plant - Led Zeppelin, Tinariwen, Souad Massi), amb arranjaments de John Baggott (Massive Attack i Portishead), en un treball que compta en directe amb Ianina Khmelik (piano i sintetitzadors) i Pedro Viana (guitarra portuguesa), incloent-hi vídeos de Collective of Two, disseny d'il·luminació de Tela Negra (Miguel Ramos) i so en directe de Marco Silva. Un concert que no ens hem de perdre.

La nit del mateix dijous 14 de març, el trio de música folk RIVER OMELET i el duo de bass tropical DENGUE DENGUE DENGUE actuaran al Cafè del Teatre.
La música de River Omelet beu d’arrels populars anglosaxones amb pinzellades indie-pop i l'harmonia de les seves 3 veus com a bandera. A les seves cançons parlen de sentiments viscerals i molt humans, i els agrada portar al terreny més personal les problemàtiques col·lectives de l'espècie humana. Combinen gèneres tan clàssics com el folk o el swing aportant la seva particular visió actualitzada. D'aquesta manera, River Omelet es proclamen com una banda sonora de moltes generacions.

Després del llançament del seu primer àlbum "Come in, you’ll see the flat" durant el 2020 i la posterior publicació de diferents singles, el 2023 publiquen un nou EP sota el nom de “The bad things we did right”. Un treball que pretén explotar la seva faceta més rock, amb una base instrumental especialment potent i enèrgica que traslladen al seu directe.

Dengue Dengue Dengue és un duo de bass tropical. Després de les màscares s'amaguen Felipe Salmon i Rafael Pereira, dos productors, djs i dissenyadors gràfics de Lima, el Perú. La seva obra explora els ritmes del Perú i d'altres parts del món, recreant-les electrònicament, barrejant nou i vell, analògic i digital, per a crear un so i experiència visual únics. Les seves exploracions musicals van de la cúmbia psicodèlica al dub, de la salsa al footwork, del tribal al techno. La seva paleta sònica i visual està en continu creixement, afegint nous sabors al seu particular so.

El divendres 15 de març a les 20 h el Teatre de l’Escorxador acollirà l’actuació de LUAR NA LUBRE, el grup més internacional del folk a Galícia, que presentarà les cançons del seu nou treball ‘Luar Na Lubre XX. Encrucillada’, editat en format llibre-disc, que recull alguns dels temes més emblemàtics del seu ampli repertori, amb la participació de diferents veus que van passar pel grup, a més d'una cronologia fotogràfica i literària de la seva dilatada història, amb els testimoniatges de més de 60 personalitats de la música, la literatura i el periodisme.

En els seus 37 anys de trajectòria musical, Luar Na Lubre ha venut més de 350.000 exemplars i ha rebut dos Discos d'Or, 9 Premis de la Música i d’altres reconeixements, dins i fora de Galícia. Luar Na Lubre ha ofert més de 2.500 concerts en més de 40 països, on ha participat en festivals destacats en la música folk, en els quals ha actuat al costat d'artistes internacionals, com Mike Oldfield, The Waterboys, el llegendari grup The Corrs o Bob Geldof i espanyols, com Víctor Manuel, Miguel Rios, Luz Casal, Ismael Serrano, Pedro Guerra o Diana Navarro.

Luar Na Lubre, que significa ‘llum de lluna en el bosc sagrat dels celtes’, es va fundar a la ciutat de la Corunya (Galícia) en 1986, amb la vocació d'interpretar, desenvolupar i divulgar la música i la cultura de Galícia. El seu repertori està basat fonamentalment en les músiques d'arrel, des del respecte, però amb perspectiva de modernitat.
‘Luar Na Lubre XX. Encrucillada’, que serà l'últim treball en format físic, té caràcter recopilatori, conté temes icònics de tots els temps que han estat reinterpretades amb noves versions i amb veus tan destacades com Pablo Milanés, SÉS, Rosa Cedrón, entre altres.

La mateixa nit del 15 de març MERCEDES PEÓN actuarà al Cafè del Teatre amb un espectacle molt potent a trio, on l'electrònica i el folk es donen la mà en una proposta contundent i plena d'apoderament a escena. L'evolució musical de Mercedes Peón ha assolit el seu cim amb ‘Deixaas’, on ha trobat un camí inexplorat partint de les músiques d'arrel, un camí transitat a través de l'electrònica d'una manera poc ortodoxa, personal i intransferible. Marca d’una de les grans artistes del nostre temps, sens dubte!

‘Deixaas’ és fruit d'una intensa etapa de recerca sobre les possibilitats de l'art sonor portat a l'àmbit on Peón és un referent internacional: la música d'arrel, la tradició més genuïna. El disc amplia l'univers creatiu de Mercedes Peón en combinar artesania musical i avantguarda creativa de manera excepcional. Sense abandonar la base tradicional, l'àlbum inclou una faceta contemporània inspirada en espais acústics de nova naturalesa, obtinguts a partir d'un treball de camp amb sons reals i enregistraments de maquinària pesada recollides a les drassanes i espais industrials de l'entorn de Ferrol. Altres composicions incorporen tota la potència estètica i evocadora de la paraula poètica dramatitzada o spoken word o el contrast del piano atmosfèric. Diferents ambients i universos que guanyen pes en una feina que compta a més amb Mónica de Nut i Ana Fernández.

En l'aspecte líric, conserva l'essència dels temes que interessen habitualment a la compositora: qüestions d'identitat, sexe, idioma, pertinença, cadenes de transmissió, el medi ambient i la política social més immediata... tot convergeix en la seva música i interactua amb llenguatges sonors i estètics mai abans explorats així per l'artista. Aquest nou àlbum situa Mercedes Peón en una exquisida maduresa creativa i compositiva, i el seu format directe ofereix una experiència artística única, un veritable tràngol que ens torna a connectar amb allò més autèntic, on la música es converteix en una cadena de transmissió de patrimoni cultural de primer ordre.

El dissabte 16, MARALA presentarà al Teatre de l’Escorxador el seu nou disc. Marala són la catalana Selma Bruna, la mallorquina Clara Fiol i la valenciana Sandra Monfort. S'interessen per la tradició com a força d'innovació. Les seves cançons beuen del present i procuren fer honor al passat. Ens presenten un àlbum contundent i esperançador a partir d'una investigació sobre la mort en la música tradicional.

Per fer-ho, han escoltat balls de vetllatori del País Valencià, cançons de mort de les Balears, misses de difunts clàssiques, els discs de Rodrigo Cuevas, Maria Arnal o Tarta Relena i moltes altres referències que han impregnat les seves cançons.

Amb Pau Vallvé a la producció musical i Jordi Casadesús a la producció sonora, el disc combina sons sintètics amb d'altres orgànics, hi ha prophets i panderos quadrats, hi sonen redobles de Setmana Santa, elegies, reguetons feministes i les veus hi tenen un paper central.

El disc s'ha acompanyat d'una gira amb una posada en escena molt cuidada en l'àmbit estètic. A més de la música, el vestuari, l'escenografia i el tractament del so i les llums estan al servei de generar una experiència immersiva. El concert de Marala es converteix en un espai segur on expiar-ho tot: la irreverència, el recolliment, la broma macabra, la litúrgia. L'univers que ha generat Marala a partir de la mort acaba sent una onada d'aire fresc que eixampla els confins de la vida.

La nit del dissabte 16 de març DAVE BIXBY i JUDIT NEDDERMANN actuaran al Cafè del Teatre. Quan es parla d'artista, o àlbum de culte, Dave Bixby és un exemple perfecte. El cantautor nord-americà es va iniciar al circuit folk a mitjans dels anys 60 i es va veure immers en la voràgine de l'era psicodèlica en què es va trobar atrapat per l'LSD, que consumia cada dia i que el va enfonsar en una misèria personal de la qual finalment va poder escapar, pas per secta autodestructiva inclosa.

És en el seu llegendari disc "Ode to Quetzalcoatl" (1969), enregistrat i editat de manera casolana i que lògicament no va tenir cap repercussió, on deixa un testimoni cru i punyent de la seva experiència redemptora, de la depressió i la degradació personal cap a la llum i l'esperança que va trobar en la fe religiosa.

L'escolta del disc és una experiència commovedora, d'una intensitat difícilment igualable en un disc de folk, on conviuen el turment, la culpa i la lluminositat. Només amb guitarra acústica, tocs d'harmònica i la passional veu d'en Bixby, el desbocament d'emocions resulta incontrolable.

Després de dècades a l'ombra, el disc va ser redescobert i recuperat el 2013 pel segell lleidatà Guerssen, provocant la tornada a l'activitat de l'artista i una inesperada onada de reconeixement que ha elevat Dave Bixby a un estatus de culte i que fins i tot ha fet que cançons seves siguin samplejades per rapers com Travis Scott o A$ap Rocky.

Judit Neddermann destaca per la seva presència a l’escenari, la seva veu i una cosa molt importat, fa sentir al públic com a casa seva, els transmet calidesa, empatia i bona energia.

La seva proposta artística beu d’arrels folklòriques i de música moderna. Ha col·laborat amb molts artistes i projectes destacant el duet "Este segundo" amb Alejandro Sanz, una cançó inclosa a l’àlbum #Eldisco del reconegut artista.

Durant un decenni, va ser la veu de la banda de mestissatge caribeny titulada The Gramophone All stars. Ha reinterpretat el “Winterreise” de Schubert juntament amb el Quartet Brossa, conjunt de música clàssica contemporània. També, va col·laborar amb la banda de percussió folklòrica Coetus. Per últim, va formar part de l’equip de la pianista inclassificable Clara Peya.

Ha col·laborat amb músics populars com el Jorge Drexler, Joan Manuel Serrat, Noa, Miguel Poveda, Macaco, Amaia, Rozalén o Zalon Thomson entre d’altres. En aquests moments es troba girant arreu del país i Llatinoamèrica el seu cinquè disc ‘LAR’, un treball que beu del folklore ibèric i la música brasilera, estils que sempre han format part de la trajectòria de l’artista.

A la cançó Pau hi col·labora una de les artistes amb més sensibilitat, la israelià Noa mentre que a la cançó “Vivo viva” hi trobem en Dani Black, un referent pel que fa a la tradicional música brasilera.

El diumenge 17 de març a les 18.30 h el Teatre de l’Escorxador acollirà l’espectacle “Udolç” d’ALBA CARETA i HENRIO. La trompetista i cantant de jazz Alba Careta i el cantautor i productor Henrio s’uneixen en el tercer treball discogràfic de la col·lecció del Càntut. Cançons de tradició oral. Un projecte que neix d’estirar el fil de la iniciativa Càntut a les escoles.

Sota el nom "Udolç", Alba Careta i Henrio emprenen un viatge oníric per diverses d’aquestes i altres cançons de bressol, principalment de les comarques gironines i recollides en l’arxiu del Càntut. La voluntat és recuperar les cançons utilitzades en els moments més tendres de la criança i que han passat de generació en generació amb l’objectiu de tranquil·litzar i fer adormir els infants.

El repertori escollit consta de dotze cançons de bressol reinterpretades amb arranjaments delicats de collita pròpia i també de quatre poemes d’Enric Casasses recitats per ell mateix, ambientats en el món de la nit, del son i dels somnis. Tant el disc com l’espectacle en directe compta amb la producció i les guitarres de Santi Careta, que hi aporta un acompanyament musical i personal per actualitzar les melodies menys conegudes (que només es troben en el cançoner del Càntut) i també tonades que la majoria hem escoltat o cantat com "El Noi de la Mare" o "Son son".

A aquesta aliança, s’hi suma la direcció artística de la companyia Hotel Iocandi, formada per Griselda Juncà i Tomeu Amer, que, a més de professionals del circ, destaquen per la seva gran sensibilitat escènica i meticulositat a l’hora de dirigir espectacles de diversos estils. “Udolç, un projecte per adormir els més petits i despertar la curiositat dels més grans”.

La nit del 17 de març SHOOGLENIFTY clourà la dissetena edició del MUD, al Cafè del Teatre. Shooglenifty es va formar el 1990 per músics de les Terres Altes d'Escòcia, Orkney i Edimburg. L'espurna que els va fer brillar va ser la idea de fusionar melodies tradicionals i de so tradicional amb els ritmes i les línies de baix d'una barreja d'influències més contemporànies. Tan feliços tocant en un petit saló d'un poble de les terres altes com a l'escenari d'un festival a l'aire lliure tocant davant desenes de mils de persones, els Shoogles (com els coneixen els fans) han promogut la música escocesa a tot el món durant tres dècades.

En una carrera que abasta moltes primícies (va ser la primera banda que va incitar a una invasió escènica a l'Òpera de Sydney, la primera banda del Regne Unit que va tocar a Cuba i els primers escocesos que van actuar a la selva tropical de Borneo), Shooglenifty va obrir un camí que moltes altres grans bandes tradicionals escoceses han seguit. Però continuen sent els originals i els millors. Et posaran drets amb les noves melodies elèctriques i un conjunt complet de vells favorits.

Shooglenifty va complir 30 anys el 2020. Les esperances que finalment s'assentessin en una vida tranquil·la es van esvair quan van acceptar una invitació per començar l'any amb estil actuant a mitjanit a l'Hogmanay d'Edimburg. La banda va tocar al nord d'Escòcia el febrer del 2020 abans que totes les dates de la resta de l'any fossin cancel·lades, posposades o suspeses a causa de la pandèmia del Coronavirus.
En plena forma i armats amb un nou àlbum de melodies fresques, llançat durant el tancament, els Shoogles entretindran com únicament ells poden.

Els concerts-vermut amb entrada lliure tindran lloc el dissabte 16 i diumenge 17 de març a la plaça Esteve Cuito (Pati del Teatre de l'Escorxador) i comptarà amb zona de bar i Food Truck.

El dissabte 16 i diumenge 17 de març, la plaça Esteve Cuito (Pati del Teatre de l’Escorxador) acollirà dos concerts-vermut gratuït dins la programació del Mud. A l’espai també hi haurà zona de bar i Food Truck de 12 a 16 h, de 19 a 22 h (dissabte) i de 18 a 21 h (diumenge).

El concert de dissabte tindrà lloc a les 12 h i anirà a càrrec de la cantautora CINTA. Dissabte també hi haurà una Fira del Disc.

El concert de diumenge tindrà lloc a les 13 h i serà una JAM FOLK, on la participació estarà oberta a tothom, comptarà amb músics de Lleida i convidats.

Més informació del MUD 2024 - Lleida
Entrades a la venda: www.musiquesdisperses.com