Cloenda del projecte de mentoria socioeducativa per prevenir l’abandonament escolar prematur d’estudiants d’ESO en situació de vulnerabilitat
Xavi Blanco: “Apostem per la mentoria socioeducativa perquè és un projecte que ens ajuda, any rere any, a reduir les desigualtats, promou la cohesió social i prevé l'exclusió”
Durant tot el curs escolar els mentors han ofert a les persones mentorades un acompanyament personalitzat, guiatge, suport individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic, personal i social
La iniciativa, gestionada per l'entitat ASPID, que disposa del segell de qualitat de la coordinadora de mentoria, ha comptat enguany amb la participació de 30 parelles d'aula ordinària y 28 alumnes d'aula d'acollida, S'han mentorat un total de 58 Joves de l'ESO i un total de 46 voluntaris . Han participat 104 joves
Xavi Blanco: “Apostem per la mentoria socioeducativa perquè és un projecte que ens ajuda, any rere any, a reduir les desigualtats, promou la cohesió social i prevé l'exclusió”
Durant tot el curs escolar els mentors han ofert a les persones mentorades un acompanyament personalitzat, guiatge, suport individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic, personal i social
La iniciativa, gestionada per l'entitat ASPID, que disposa del segell de qualitat de la coordinadora de mentoria, ha comptat enguany amb la participació de 30 parelles d'aula ordinària y 28 alumnes d'aula d'acollida, S'han mentorat un total de 58 Joves de l'ESO i un total de 46 voluntaris . Han participat 104 joves
L’Ajuntament de Lleida i el Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, en el marc de Pla Educatiu d’Entorn de Lleida, han clos avui el projecte de mentoria socioeducativa per prevenir l’abandonament escolar prematur d’estudiants d’ESO en situació de vulnerabilitat que s’ha portat a terme durant tot el curs.
El projecte, sota el nom de ‘Tàndem. Acompanya, inspira, transforma vides’, ha consistit en la relació entre persones mentores -majoritàriament alumnes universitaris i estudiants de CFGS- i persones mentorades -alumnes d’ESO de diversos centres educatius de Lleida, on les persones mentores han realitzat acompanyament socioeducatiu personalitzat, guiatge, suport individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic, personal i social. La iniciativa ha compta amb la participació d’una trentena de parelles durant aquest curs escolar 2024-2025.
En el decurs de l’acte de cloenda, on s’ha fet entrega de diplomes a tots els participants, el responsable de Joventut i Educació de la Paeria, Xavi Blanco, ha destacat la gran acollida d’aquesta iniciativa i ha advocat per la continuïtat d’aquest projecte, que ha crescut de manera significativa des de la posada en funcionament l’any 21/22 amb una dotzena de participants.
“Apostem per la mentoria socioeducativa per ser una acció emmarcada en el dret a l’educació i la igualtat d’oportunitats. Es tracta d’un projecte que ajuda, any rere any, a reduir les desigualtats, promou la cohesió social i prevé l'exclusió”, ha remarcat el responsable d’Educació, qui també ha assenyalat que “en els darrers tres cursos escolars ja han participat en el projecte uns 230 joves amb molt bons resultats i una gran acollida”.
Durant el projecte, els mentors han ajudat els mentorats en el procés de desenvolupament psicoemocional, social, acadèmic i conductual i s’han convertit en un referent positiu per als joves mitjançant una relació de confiança i de suport emocional. Tot plegat afavoreix la reducció de l’abandonament escolar, millora els resultats acadèmics i l’actitud a l’aula, facilita l’accés a oportunitats i nous recursos i fa augmentar les expectatives ocupacionals. Aquesta relació és motivada i tutoritzada per un equip de professionals.
Aquesta forma d'acompanyament és especialment rellevant en contextos en els quals la persona mentorada es troba en una situació de vulnerabilitat o risc d'exclusió social. Els beneficis són múltiples ja que contribueix a la millora de la seva autoestima, adquisició de les competències socials, superació de dificultats i accés a recursos socioeducatius de la ciutat. A la vegada, el/la mentor/a desenvolupa competències comunicatives i empàtiques, es beneficia d’un enriquiment personal i contribueix al benestar social.
El projecte s’inclou dins les accions del Servei d’Orientació d’Àmbit Comunitari (SOAC) del Pla Educatiu d’Entorn de Lleida, coliderat per la Regidoria de Joventut, Educació i Ocupació de la Paeria i el Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.