El cicle ‘Piano, pianos’ en homenatge a Ricard Viñes arrenca dissabte amb Clara Peya a l’Auditori Municipal Enric Granados de Lleida, que divendres acull un recital de Marta Zabaleta
El cicle és una de les apostes més ambicioses de la commemoració amb set concerts, entre octubre de 2025 i abril de 2026, en diferents espais de la ciutat
Piano, pianos vol recordar i celebrar l’actitud oberta, curiosa i compromesa de Viñes amb la nova música donant veu a algunes de les propostes pianístiques més interessants del panorama actual, des del jazz i la improvisació fins a l’ús de l’electrònica i la IA
Una panoràmica excel·lent del que s’està fent de més nou amb el piano, des de Clara Peya o Carles Marigó fins Marco Mezquida o Francesco Tristano
El cicle és una de les apostes més ambicioses de la commemoració amb set concerts, entre octubre de 2025 i abril de 2026, en diferents espais de la ciutat
Piano, pianos vol recordar i celebrar l’actitud oberta, curiosa i compromesa de Viñes amb la nova música donant veu a algunes de les propostes pianístiques més interessants del panorama actual, des del jazz i la improvisació fins a l’ús de l’electrònica i la IA
Una panoràmica excel·lent del que s’està fent de més nou amb el piano, des de Clara Peya o Carles Marigó fins Marco Mezquida o Francesco Tristano
L’Any Ricard Viñes viu aquesta setmana una de les seves cites més destacades amb l’inici del cicle “Piano, pianos”, una programació que vol explorar les múltiples veus del piano com a instrument expressiu, experimental i poètic.
El cicle s’enceta divendres 4 d’octubre a l’Auditori Municipal Enric Granados amb el concert de Clara Peya, una de les creadores més singulars del panorama musical català, que presentarà el seu nou treball Soliloquia. Aquest disc instrumental proposa un viatge íntim a les entranyes del piano, fent audibles els seus mecanismes interns com a metàfora sonora de la introspecció i la soledat escollida.
Peya interpreta tota l’obra amb sordina, convidant el públic a ralentitzar el temps i a explorar la intimitat del so, en una reflexió sobre la tensió entre l’aïllament contemporani i la necessitat de connexió humana. Soliloquia s’alinea amb l’esperit de recerca i llibertat artística que va caracteritzar Ricard Viñes, el qual va ser un intèrpret pioner en la difusió de noves sonoritats i creadors del seu temps.
El cicle “Piano, pianos” es proposa celebrar la riquesa i diversitat del llenguatge pianístic, amb recitals i propostes que dialoguen entre la tradició clàssica i les noves formes d’expressió sonora.
Com a preludi del cicle, el dijous 3 d’octubre, també a l’Auditori Enric Granados (20 h), la reconeguda pianista Marta Zabaleta oferirà un recital dedicat a grans noms de la música pianística com Debussy, Ravel, Granados, Albéniz i Padre Soler. Amb una sòlida trajectòria internacional i una gran experiència pedagògica, Zabaleta és professora titular a Musikenei directora de l’Acadèmia Marshall de Barcelona, càrrec que va assumir per desig exprés de la llegendària Alicia de Larrocha. El seu programa ret homenatge al context artístic de Ricard Viñes, combinant refinament tècnic i profunditat interpretativa.
Divulgació
A més d’aquests dos concerts, aquesta setmana l’Any Viñes amplia la seva presència al territori amb activitats de caràcter divulgatiu. El divendres 4 d’octubre, dins el Raimat Arts Festival 2025, tindrà lloc la conferència-concert “Ricard Viñes i l’escolta del futur” a la Casa de la Vila de Raimat, a càrrec del reconegut musicòleg i pianista Luca Chiantore, que reflexionarà sobre la vigència del llegat viñesià i la seva influència en la interpretació contemporània.
El mateix dia, el comissari de l’Any Ricard Viñes, Màrius Bernadó, oferirà a Torà la conferència “Ricard Viñes, un pianista compromès. 150 aniversari del seu naixement”, dins la programació del curs 2025-2026 de l’Aula d’Extensió Universitària. Aquesta sessió abordarà la dimensió artística, intel·lectual i humanista de Viñes, així com el seu paper actiu en la vida cultural europea de principis del segle XX.
Amb aquestes propostes, l’Any Ricard Viñes reafirma la seva voluntat de posar el piano al centre de la vida cultural, reivindicant-lo com a instrument de pensament, emoció i innovació.
Informació pràctica
- Recital Marta Zabaleta: 3 d’octubre, 20 h – Auditori Enric Granados (Lleida)
- Clara Peya presenta “Soliloquia” (cicle “Piano, pianos”): 4 d’octubre, 20 h – Auditori Enric Granados (Lleida)
- Conferència-concert Luca Chiantore: 4 d’octubre, 17 h – Casa de la Vila de Raimat (Lleida)
- Conferència Màrius Bernadó: 4 d’octubre, 19 h – Aula d’Extensió Universitària de Torà (Lleida)
Sobre el cicle Piano, Pianos
El concert de Clara Pena inaugura a Lleida el cicle “Piano, pianos”, una de les apostes més ambicioses de la commemoració. Seran set concerts, entre octubre de 2025 i abril de 2026, en diferents espais de la ciutat en els que es vol recordar i celebrar l’actitud oberta, curiosa i compromesa de Viñes amb la nova música donant veu a algunes de les propostes pianístiques més interessants del panorama actual, des del jazz i la improvisació fins a l’ús de l’electrònica i la IA. Una panoràmica excel·lent del que s’està fent de més nou amb el piano, des de Clara Peya o Carles Marigó fins Marco Mezquida o Francesco Tristano.
En el marc del cicle està previst retre un homenatge a un dels compositors que més deuen a Viñes i de qui aquest 2025 es celebra també el centenari de la seva mort: l’inclassificable Erik Satie.
El 15 de novembre, des de les 10 del matí fins a mitjanit, al Museu Morera, ens podrem aproximar a Vexations, una de les composicions més enigmàtiques i sorprenents de la història de la música en la qual cal tocar un petit fragment musical 840 vegades seguides sense parar i que comporta que l’execució total de l’obra arribi a durar entre catorze i vint-i-quatre hores, o més.
Aquesta obra minimalista és el primer experiment d’una música completament erràtica, de dissonància contínua i sense cap direccionalitat que explora el silenci, la introspecció, la resistència, la immobilitat i la contemplació. Es tracta d’una experiència hipnòtica on el temps deixa d’existir i que voreja l’estat de trànsit. Considerada durant molt temps com una obra impracticable, molt pocs artistes s’atreveixen a enfrontar-se en solitari al repte de convertir aquells pocs compassos escrits per Satie en una experiència sonora en viu.
El llegat de Viñes inspira el futur
Després d’instal·lar-se a París als dotze anys per tal de continuar la seva formació musical al Conservatori parisenc i de guanyar el Primer Premi de Piano l’any 1894, Viñes va desplegar una carrera concertística extraordinària, convertint-se en un dels pianistes més enlluernadors i singulars del seu temps i arribant a ocupar un lloc fonamental en la història de la interpretació pianística i en la difusió del repertori contemporani de principis del segle XX.
La beca vol convertir-se en una eina de promoció del talent local amb vocació global, tot projectant internacionalment el nom de Ricard Viñes i de la ciutat de Lleida com a territori creatiu i compromès amb la cultura i la música.
El beneficiari de la beca serà convidat a oferir un concert professional a l’Auditori Enric Granados de Lleida dins els dos anys posteriors a la seva estada a l’estranger, en un acte simbòlic de retorn i reconeixement a la comunitat.
Sobre l’Any Viñes
Aquest any 2025 es commemora l’Any Viñes, impulsat per la Generalitat i la Paeria, amb motiu del 150è aniversari del naixement del músic lleidatà (Lleida, 1875 - Barcelona, 1943), que, a banda de tenir una carrera brillant com a intèrpret, també va mostrar una gran vocació per donar a conèixer la nova música del seu temps. La seva generositat, compromís i modernitat són principis que es volen transmetre al llarg de l’Any Viñes. En aquest sentit, la commemoració vol donar suport als joves creadors, principalment en música, però també en altres disciplines.
L'efemèride, que se celebra a escala nacional, té com a objectius aconseguir una major identificació de la ciutat amb la figura del músic, donar a conèixer la importància de la seva figura més enllà de l’àmbit local i intervenir en la preservació, catalogació i estudi del seu llegat documental, dipositat, en part, a l’Arxiu de la Ciutat.
La commemoració pretén generar recerca i transferència de coneixement al voltant de Viñes i fer-ho treballant el seu fons documental, que en gran part es conserva a Lleida gràcies a donacions antigues i recents de la seva família. Un dels grans reptes és crear un portal de coneixement web que agrupi tota aquesta informació i que permeti la interacció entre les col·leccions que es troben a Lleida, a França i als Estats Units.
Finalment, es busca garantir una línia de continuïtat que vagi més enllà de l’any de la commemoració, impulsant accions i iniciatives que assegurin la persistència del llegat de Ricard Viñes i consolidin la identificació d’aquesta “marca Viñes” amb la ciutat de Lleida.
Sobre Ricard Viñes
Estudià amb Joan Baptista Pujol i, a dotze anys, guanyà el primer premi de piano de l’Escola Municipal de Música de Barcelona. El pensionaren per perfeccionar els seus estudis al Conservatori de París, on seguí les classes de Godard, Lavignac i Bériot. Actuà com a concertista de piano i com a solista dels Concerts Lamoureux i dels Concerts Colonne, amb un èxit extraordinari que repetí en un gran nombre de països europeus i americans. Ha estat un dels grans intèrprets de Debussy, E. Satie, Ravel i D. de Severac, així com d’I. Albéniz, E. Granados, M. de Falla, M. Blancafort, etc. Molts d’aquests autors, així com E. Halffter, F. Mompou i J. Rodrigo, li dedicaren obres.
Viñes escriví algunes obres per a piano, com Minuet spectral (a la memòria de Ravel), Crinoline, Thrénodie: hommage à la mémoire d’Erik Satie i Marche funèbre, peces per a cant, etc. Publicà treballs a les revistes Música, Revista Musical de Madrid i Revista Musical Catalana, i poesies en castellà, català i francès.