El concurs periodístic Josep Pernau compleix 20 anys. Avui s'ha presentat la convocatòria del curs 2025-26 a l'Institut Ronda..

El concurs periodístic Josep Pernau compleix 20 anys

La convocatòria d’enguany ha canviat el format del concurs, amb una fase final presencial per escollir els o les guanyadores de les quatre categories, que inclouen cartes al director, articles d’opinió i fotografia periodística

El regidor Roberto Pino ha destacat els 20 anys del concurs, que pretén incidir en l’esperit crític i en l’expressió escrita i visual de l’alumnat d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius

La convocatòria d’enguany ha canviat el format del concurs, amb una fase final presencial per escollir els o les guanyadores de les quatre categories, que inclouen cartes al director, articles d’opinió i fotografia periodística

El regidor Roberto Pino ha destacat els 20 anys del concurs, que pretén incidir en l’esperit crític i en l’expressió escrita i visual de l’alumnat d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius

El concurs periodístic Josep Pernau arriba aquest curs a la 20a convocatòria. La Paeria, per mitjà de la Regidoria d’Educació, i la Demarcació de Lleida del Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC) han presentat una nova edició destacant els 20 anys del concurs, que té un doble objectiu: d’una banda, estimular l’anàlisi crítica de l’actualitat per part dels alumnes d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius, i de l’altra, fomentar el coneixement i l’ús de la redacció periodística.

La convocatòria d’enguany manté les quatre categories i incorpora, com a novetat, una fase final presencial per escollir l’alumnat guanyador. El regidor Roberto Pino i la periodista i presidenta del CPC a Lleida, Laura Alcalde, han explicat les novetats de la 20a convocatòria, en l’acte que s’ha fet l’Institut Ronda, amb el coordinador pedagògic del centre, Ignacio Terrado; professorat implicat en el concurs i alumnes participants i guanyadores en la darrera edició.

Pino ha assegurat que és important que els joves reflexionin sobre el seu entorn o l’actualitat al món i que desenvolupin una mirada crítica. Alhora, “han de poder expressar-se, amb paraules o imatges, per trametre allò que pensen”. Una carta al director o un article permet escoltar la seva veu, una imatge que ens faci arribar la seva mirada tan necessària, ha afegit.

La presidenta del CPC a Lleida ha explicat que el concurs també permet el coneixement de la professió, per estimular vocacions, i treballar a les aules diferents gèneres periodístics. Ha remarcat que la iniciativa té bona acollida entre els centres educatius i ha recordat que en la passada edició es van presentar 217 treballs de 9 centres educatius.

Els premis Pernau compten amb quatre categories:

-1a categoria: 1r i 2n d’ESO- Cartes al director

-2a categoria: 3r i 4rt d’ESO- Cartes al director

-3a categoria: Batxillerat i Cicles formatius- Articles d’opinió

-4a categoria: Batxillerat i Cicles Formatius- Fotografia periodística

El termini per presentar originals s’inicia demà 10 de desembre i s’allargarà fins al 8 de març de 2026. Cada aula participant presentarà les tres millors propostes de l’alumnat que es presenti. El jurat escollirà els cinc millors escrits de cada categoria que assistirà a una final presencial per escollir els treballs guanyadors. Els premiats o premiades es coneixeran a la gala final, que tindrà lloc a finals d’abril. A més de la seva presència, l’acte comptarà amb la participació de la comunitat educativa, professionals de la comunicació, membres del jurat i antics premiats.

Els treballs guanyadors i finalistes es publicaran als diaris locals de Lleida i també se’n farà difusió a diferents emissores de ràdio i xarxes socials.

Els premis duen el nom del periodista lleidatà Josep Pernau, qui fou degà del Col·legi de Periodistes i impulsor del primer Codi Deontològic i del Consell de la Informació. Va rebre el premi Josep Maria Lladó a la llibertat d’expressió l’any 2002 i la Creu de Sant Jordi l’any 2005, a més del Premi Internacional Manuel Vázquez Montalbán.