Representants dels equipaments de la ruta La força de l’aigua a la presa de Sant Antoni, a Talarn.

El Museu de l’Aigua participa en la nova Ruta hidroelèctrica de les Terres de Lleida

La ruta està formada per 7 equipaments vinculats amb la hidroelectricitat: Lleida, Torre de Capdella, Tremp, Camarasa, Lladorre, El Pont de Suert i Oliana

L'objectiu és posar en valor el patrimoni hidroelèctric i el seu impacte 

La ruta està formada per 7 equipaments vinculats amb la hidroelectricitat: Lleida, Torre de Capdella, Tremp, Camarasa, Lladorre, El Pont de Suert i Oliana

L'objectiu és posar en valor el patrimoni hidroelèctric i el seu impacte 

La Ruta hidroelèctrica de les Terres de Lleida sorgeix de la necessitat de posar en valor el patrimoni hidroelèctric, l’impacte que ha tingut i té per al territori i l’oportunitat de descoberta del paisatge des d’un altre punt de vista.

Alguns dels atractius que s'expliquen en la ruta són les preses, les centrals, els habitatges dels treballadors, els canvis socials i l’entorn natural. La ruta, que es pot consultar al web www.turismecientific.cat i des del web del Museu de l’Aigua, es pot començar per qualsevol dels punts de la ruta i seleccionar pels interessos de cadascú.

En formen part 7 municipis que disposen d’equipaments visitables, amb una oferta educativa i cultural i rutes de descoberta. Molts d’ells es troben el centrals hidroelèctriques en funcionament, com és el cas de Tremp, Camarasa, Tavascan o Capdella, i altres en espais complementaris generats per la indústria, com ara la colònia de El Pont de Suert, l’embassament d’Oliana o el campament de la Canadenca a Lleida. S’hi troben museus especialitzats, com el Museu Hidroelèctric de Capdella i Museu de l’Aigua de Lleida, centres d’interpretació com La Central de Talarn-Tremp i Orígens a Camarasa, i les oficines de turisme de tots els municipis.

La ruta és una iniciativa dels Ajuntament de la Torre de Capdella, Tremp, Camarasa, Lladorre, El Pont de Suert, Oliana i Lleida, amb la col·laboració de l’IDAPA (Institut per al Desenvolupament de l’Alt Pirineu i Aran), l’associació Pirineus.watt i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, que ha fet la conceptualització de la ruta. 

La ciutat de Lleida és un cas singular, ja que el municipi compta amb dues infraestructures hidroelèctriques. Per una banda, la resclosa de la Mitjana, punt d’inici del canal de Seròs, infraestructura bàsica que marca la fesomia de la ciutat, el pas del riu i la relació amb l’entorn. Per una altra banda, més desconeguda, hi ha la Central Hidroelèctrica de Lleida, al tram final del canal de Balaguer, vora el polígon industrial El Segre. Aquesta singularitat s’explica al Museu de l’Aigua, que es troba instal·lat a l’antic campament dels treballadors de la companyia hidroelèctrica. Avui acull l’exposició “La força de l’aigua. Pearson i les obres de la Canadenca a Lleida”, que explica el projecte hidroelèctric de principis del segle XX que va canviar Catalunya, a partir de l’obra del canal i la central de Seròs. Exposa maquinària original, documents històrics, eines de treball dels enginyers i entrevistes a les persones que ho van fer possible.

L’exposició es pot visitar de dimarts a diumenge de les 11 a les 14 h, amb entrada gratuïta. El primer dissabte de mes s’ofereix una visita gratuïta, a les 12 h.