Els centres educatius de Lleida signen el seu compromís amb la sostenibilitat
El Saló de plens de la Paeria acull l’acte de les Escoles Sostenibles de Lleida, que han presentat els seus projectes
Cinquanta-vuit escoles de la ciutat participen en aquest programa que els apropa contingut i experiències medi ambientals
El Saló de plens de la Paeria acull l’acte de les Escoles Sostenibles de Lleida, que han presentat els seus projectes
Cinquanta-vuit escoles de la ciutat participen en aquest programa que els apropa contingut i experiències medi ambientals
El Saló de Plens de l’Ajuntament de Lleida ha acollit aquest dijous al matí l’acte de presentació dels projectes ambientals de nou dels cinquanta-vuit centres educatius de la ciutat que desenvolupen accions en el marc del programa Escoles Sostenibles de Lleida per al curs 2024/2025. Durant el curs escolar, l’alumnat i equip docent realitzen iniciatives vinculades amb el consum conscient, l’hort i el compostatge, la rellevància de la biodiversitat i la renaturalització a l’entorn escolar, l’estalvi energètic i d’aigua o la prevenció de residus, entre altres.
La primera tinenta d’alcalde i regidora de Sostenibilitat, Begoña Iglesias, ha felicitat tots els centres educatius per continuar, un any més, amb els seus projectes sostenibles i de conscienciació ambiental. En aquest sentit, Iglesias ha destacat el paper del món educatiu “no només dins les aules, sinó com a eina important per estendre aquests valors basats en la sostenibilitat, l’augment de la biodiversitat i la protecció del medi ambient, en altres àmbits”.
En aquest sentit, la regidora ha assenyalat el compromís de la Paeria perquè les escoles de la ciutat “siguin més verdes i biodiverses”, gràcies a accions com els Oasis de Biodiversitat, que es desenvolupen en el marc del projecte URBAN-NAT d’adaptació al canvi climàtic i millora de la biodiversitat urbana a Lleida. D’altra banda, la primera tinenta d’alcalde ha ressaltat el nivell dels projectes presentats “que tenen en compte diferents esferes de la ciutat, com els boscos urbans, espais naturals de la ciutat, l’estalvi d’aigua, els animals de companyia, entre altres”. Per això, Begoña Iglesias ha destacat la importància del programa Escoles Sostenibles de Lleida, ja que “amb el paper clau de l’alumnat i equip docent, podem atendre les vostres necessitats i treballar i aprendre plegats per tenir una Lleida més sostenible”. Altrament, Iglesias ha encoratjat a l’alumnat a traslladar els seus coneixements en l’àmbit familiar perquè “totes i tots apliquem en el dia a dia accions per a l’estalvi energètic, el reciclatge o la compra de productes de proximitat”.
El programa Escoles Sostenibles de Lleida dona suport al desenvolupament d’aquests projectes, tant pel que fa a la formació, com al seguiment de les iniciatives. Tot plegat, amb l’objectiu de conscienciar, establir estratègies i dinàmiques de treball en el seu dia a dia per tal que redueixin l’impacte ambiental de cada centre i del seu entorn més proper.
En paral·lel, cadascun dels centres ha presentat els seus respectius projectes ambientals, han signat els seus diplomes de compromís i han participat en una dinàmica de creació d’un plànol artístic de Lleida, per visualitzar els espais verds seleccionats pels centres educatius. La iniciativa ha comptat amb la col·laboració de l’artista, Matías Tolsà, qui ha dissenyat aquest mural.
L’acte de signatura vol simbolitzar la implicació de cada centre en desenvolupar el seu projecte ambiental, i el compromís de l’Ajuntament de Lleida de donar-los suport en aquest procés d’aprenentatge i sensibilització cap als valors de la sostenibilitat.
Programa d’Escoles Sostenibles de Lleida
Enguany, Escoles Sostenibles de Lleida compta amb la participació de 58 centres educatius, dels quals 7 són escoles bressol municipals o llars d’infants, 25 centres d’educació primària, 2 instituts-escoles, 10 col·legis concertats, 10 centres d’educació secundària i 4 centres d’educació especial. Per aquests centres, Escoles Sostenibles de Lleida ofereix un marc de treball conjunt i suport en les diferents temàtiques dels projectes ambientals. Aquests projectes posen el focus en la sensibilització de la comunitat educativa sobre consum conscient i residu zero, l’aprenentatge vivencial amb els horts i el compostatge a l’escola, el canvi d’hàbits per un estalvi d’aigua i energètic o la sensibilització i l’impuls d’accions positives per a la renaturalització i el foment de la biodiversitat a les escoles, entre altres temes.
Projectes dels centres educatius
Centre educació especial AREMI
Projecte d’un “Pati sensorial ple de vida”, que compta amb la implicació de l’alumnat, tenint cura del jardí sensorial i hort escolar.
Escola Seu Vella
Projecte “Cuidem el nostre planeta junts” on l’alumnat comprèn la importància de cuidar el planeta amb accions com la reducció de residus i la reutilització de materials.
Escola Camps Elisis
Projecte “Per una escola més sostenible” on es duen a terme accions pel foment de l’alimentació saludable, la reducció i tractament de residus, l’estalvi energètic i la conscienciació sobre el consum d’aigua.
Escola Santa Maria de Gardeny
Projecte d’hort i compostador al centre
Escola Sant Josep de Calassanç
Projecte “Cap a un pati escolar renaturalitzat i sostenible” on fan diferents accions com un hort, recollida selectiva, estudis de plantes aromàtiques i medicinals, entre altres.
Institut Escola Torre Queralt
Projecte “Transformem l’escola, transformem el món”, amb diferents accions basades en els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible).
Institut Escola Magraners
Projecte “Hivernacles intel·ligents: cultivant sostenibilitat amb robòtica”, on combinen l’aprenentatge ambiental i tecnològic i la gestió a partir del monitoratge de la temperatura, la humitat i la llum.
Institut Maria Rúbies
Projecte “Sensibilitzem en sostenibilitat”, amb dos eixos principals: reducció de residus i activitats escolars basades en l’educació ambiental.
Institut La Mitjana
Projecte “Som un centre més sostenible”, amb diferents accions de sensibilització de l’alumnat sobre la importància de cuidar el medi ambient i dotar-los-hi d’eines per convertir-los en agents actius de canvi dins la seva comunitat.