L’Ajuntament de Lleida ha resolt les 189 peticions d’accés a la informació pública des del 2016 al 2022. Aquesta setmana la Paeria s'ha sumat a la Setmana del Govern Obert..

L’Ajuntament de Lleida resol les 189 peticions d’accés a la informació pública entre 2016 al 2022

Del total de peticions, 115 han estat estimatòries. La tinent d'alcalde Jordina Freixanet ha explicat que "s’ha incrementat significativament l’interès de la ciutadania per tenir informació de primera mà i des del portal de transparència hem increment les eines per facilitar-la i gestionar-la de manera ràpida i eficient".

Del total de peticions, 115 han estat estimatòries. La tinent d'alcalde Jordina Freixanet ha explicat que "s’ha incrementat significativament l’interès de la ciutadania per tenir informació de primera mà i des del portal de transparència hem increment les eines per facilitar-la i gestionar-la de manera ràpida i eficient".

L’Ajuntament de Lleida ha resolt 189 peticions d’accés a la informació pública des del 2016, any en què es va posar en marxa el Servei d’accés a la informació pública per mitjà del web de la Paeria, fins al 2022. El Servei de accés a la informació pública forma part de la web de transparència i de la regidoria de Presidència i Govern Obert.

L’increment de les peticions enregistrades ha estat destacat en tot aquest període en què s’ha passat de les 5 que es van registrar el primer any, al 2016, a les 73 de l’any 2022. Cal destacar que totes les peticions sol·licitades per la ciutadania han estat resoltes. Del total enregistrades,  189, 115 han estat estimatòries.

Per tipologies, 40 corresponen a qüestions relacionades amb informació institucional i organitzativa, 25 a acció de govern i normativa, 9 a contractes, convenis i subvencions, 21 a gestió econòmica, 9 a gestió de serveis públics, 1 a canals de i mecanismes de participació ciutadana , 50 a urbanisme i 34 sobre altres temes.

La tinent d’alcalde i regidora de Presidència, Jordina Freixanet, coincidint amb la celebració de la Open Gov Week, ha assenyalat la transcendència de l’increment de peticions enregistrada en els darrers anys i la clara aposta de la Paeria per facilitar, al màxim, el dret a la informació.  “S’ha  incrementat significativament l’interès de la ciutadania per tenir informació de primera mà i des del portal de transparència hem increment les eines per facilitar-la i gestionar-la de manera ràpida i eficient”, ha destacat.

“Atansar la gestió municipal al conjunt de la ciutadania és compartir i fer accessible tot allò que té a veure amb la gestió pública i amb el dia a dia dels ciutadans i ciutadanes. Conèixer, de primera mà, les sol·licituds que ens fa arribar la ciutadania també és el millor camí per fer una ciutat a la mesura de tothom”, ha conclòs.

El dret d’accés a la informació pública és el dret que tenen les persones d’accedir a la informació pública que ha estat elaborada per la mateixa administració i també la que té en el seu poder com a conseqüència de la seva activitat o l’exercici de les seves funcions.

L’any 2015 la UNESCO va proclamar el dia 28 de setembre com el "Dia internacional del dret a la informació".

Digitalització de la Paeria per acostar l’administració a la ciutadania

La Paeria s’ha sumat aquesta setmana a la celebració de la Setmana del Govern Obert, #OpenGovWeek, mostrant així el seu compromís amb la Transformació Digital, la Transparència i el Bon Govern. L’Ajuntament de Lleida ha desenvolupat diverses iniciatives que afavoreixen aquesta transformació i que, en definitiva, permeten l’acostament de l’administració local a la ciutadania.

Entre les diverses eines i accions que s’han implementat aquests anys, cal destacar que la Paeria ha estat pionera en acceptar els pagaments mitjançant Bizum. L’Oficina Virtual Tributària ja admet aquest sistema per al pagament d’impostos, taxes i sancions, i s’està fent la integració a altres tràmits de la carpeta ciutadana.

La ciutat ha millorar el servei gratuït de Wifi a la ciutadania amb l’ampliació dels punts Wifi4EU. N’hi ha a centres cívics i a equipaments educatius municipals. La iniciativa és fruit de l’acord amb la Unió Europea.

En l’àrea de benestar social, s’ha activat amb èxit l’OAC360º social per agilitzar l’atenció a les persones que requereixen els serveis municipals. Les dades registrades el 2022 indiquen que es van atendre 46.910 trucades o consultes telemàtiques. Aquesta experiència és un dels projectes de la Paeria reconegut pel Ban de Bones Pràctiques de la Fundació Pi i Sunyer.

I, entre altres propostes, recentment s’ha posat en marxa la iniciativa “La teva opinió ens importa!” amb la voluntat de promoure la participació ciutadana i fomentar la valoració dels serveis municipals. S’han col·locat cartells amb codis QR que enllacen a Google Ressenyes perquè es puguin valorar els serveis i afegir comentaris.