La Paeria assumeix les funcions del Consorci de Sensellarisme
Aquesta entitat es dissol per unanimitat dels seus membres i les seves tasques s’integraran a la Taula Interdepartamental per a la Vulnerabilitat, dins del nou Model d’Inclusió, que s’adapta a les noves necessitats i treballa en coordinació amb la xarxa social de la ciutat
Aquesta entitat es dissol per unanimitat dels seus membres i les seves tasques s’integraran a la Taula Interdepartamental per a la Vulnerabilitat, dins del nou Model d’Inclusió, que s’adapta a les noves necessitats i treballa en coordinació amb la xarxa social de la ciutat
L’Ajuntament de Lleida iniciarà el procés per dissoldre el Consorci per a la Gestió del Servei d’Acolliment a Persones Sense Llar de Lleida, creat el 2011, i integrarà les seves funcions dins del Model d’Inclusió de la ciutat. L’objectiu és reforçar la capacitat de resposta municipal i afavorir una visió més global dels processos d’inclusió social que es coordinen amb les entitats d’aquest àmbit.
Així s’ha establert per unanimitat en la reunió d’aquest dimarts dels membres del Consorci. A la sessió, presidida pel paer en cap, Fèlix Larrosa, hi ha assistit el tinent d’alcalde i regidor d’Acció i Innovació Social, Carlos Enjuanes; el president i la directora de la Fundació Arrels Sant Ignasi, Roger Torres i Rosa Majoral, i el delegat de Jesuïtes Social (Fund. Sant Ignasi), Pau Vidal. El procés per dissoldre el Consorci s’ha tirat endavant amb l’acord dels grups municipals representats: PSC (Carles Alsinet), ERC (Xavier Pelegrí) i el Comú de Lleida (Laura Bergés), que també han estat presents a la reunió. Aquesta decisió se sotmetrà a la votació del Ple municipal.
L’alcalde ha assegurat que el govern municipal té un projecte sòlid al darrere per treballar en l’erradicació del sensellarisme, amb equipaments, recursos i una gestió coordinada, com recull el nou Model d’Inclusió. Enjuanes ha argumentat que la Comissió de Sensellarisme de la Taula Interdepartamental per a la Vulnerabilitat, òrgans creats en el marc del model, ja desenvolupa la funció d’espai de trobada, organització i presa de decisions compartides entre administracions, serveis municipals i entitats socials. “La dissolució del Consorci i la integració de les seves tasques a la Taula permetrà simplificar els mecanismes de treball, evitar duplicitats administratives i concentrar esforços en els espais que actualment ja estan funcionant. Alhora, facilitarà la coordinació entre els diferents serveis municipals i les entitats socials que intervenen en l’àmbit de la vulnerabilitat”.
Per part de la Fundació Arrels, Torres ha recordat la figura i el treball del pare Joan Sunyol per i ha agraït la comunicació i la sensibilitat en aquest procés de dissolució. Igualment, Majoral ha valorat el que s’ha fet fins ara, remarcant que encara hi ha molta feina a fer entre entitats i administracions per a l’erradicació del sensenllarisme.
Enjuanes ha explicat que la Paeria aplica un nou Model d’Inclusió per abordar les situacions de vulnerabilitat des d’una perspectiva integral, transversal i comunitària. El sensellarisme forma part d’aquestes situacions que s’atenen i que requereixen una intervenció coordinada des de diferents àmbits.
El nou plantejament aporta una intervenció coordinada des de diferents àmbits i dona un ús més eficient als recursos econòmics que es vinculaven al Consorci. Per tant, es recupera el fons disponible d’un milió d’euros provinent d’una herència que va ingressar la Paeria de la venda d’una casa a Sant Sebastià i es preveu destinar-lo a les inversions en equipaments per a l’erradicació del sensellarisme.
El Consorci es va constituir amb Càritas Diocesana de Lleida i Arrels Sant Ignasi per gestionar uns recursos econòmics destinats a projectes d’atenció a persones sense llar i esdevenir un espai estable d’interlocució entre l’administració i les entitats socials que treballaven en aquest àmbit. Quinze anys després, la realitat del sensellarisme a Lleida s’ha fet més complexa i diversa. A més, s’ha ampliat el nombre d’entitats, les tipologies d’equipaments i serveis implicats en l’atenció a les persones en situació d’exclusió residencial.
Comissió de Sensellarisme de la Taula de Vulnerabilitat
La Comissió de Sensellarisme és un espai estable de treball i coordinació impulsat per l’Ajuntament de Lleida, amb la participació de les regidories de Serveis Socials, Salut i Urbanisme, com també dels equips municipals d’inclusió i entitats del tercer sector com Creu Roja, Arrels Sant Ignasi, Fundació Jericó, Càritas, Sant Joan de Déu i Antisida Lleida. La Comissió es reuneix periòdicament, amb sessions de treball aproximadament mensuals durant els períodes d’activitat, complementades amb tasques de coordinació entre trobades. La darrera reunió s’ha celebrat aquest mes d’octubre.
La Comissió treballa per millorar la coordinació dels recursos i serveis d’atenció a les persones sense llar, establir criteris compartits i impulsar actuacions conjuntes, en el marc del Model d’Inclusió de l’Ajuntament de Lleida. Entre els treballs desenvolupats, destaca l’elaboració d’un mapatge dels recursos públics i de les entitats, que permet identificar els serveis existents, millorar els circuits de derivació i detectar mancances del sistema.
Enjuanes ha remarcat que la decisió és coherent amb el treball compartit amb les entitats implicades a la comissió, entre les quals hi ha Arrels, i manté l’objectiu que inspirava la creació del Consorci: garantir la millor atenció possible a les persones sense llar i a les persones que es troben en situacions de vulnerabilitat social. La diferència ara, com subratlla el tinent d’alcalde, és que la ciutat disposa d’un model més ampli, més participatiu i més adaptat als reptes actuals. Aquesta col·laboració aporta sobretot “una mirada integral sobre les causes de l’exclusió social”, ha conclòs Enjuanes.