Comissió Informativa d’Acció i Innovació Social, corresponent al mes de desembre, a la sala Francesc Macià..

La Paeria consolida la Taula Interdepartamental per a la Vulnerabilitat per garantir una resposta integral i compartida

Impulsa tres comissions estratègiques, que ja estan constituïdes, per coordinar les polítiques socials de la ciutat

Impulsa tres comissions estratègiques, que ja estan constituïdes, per coordinar les polítiques socials de la ciutat

L’Ajuntament de Lleida ha reforçat el seu model de coordinació interna en matèria de polítiques socials amb la consolidació de la Taula Interdepartamental per a la Inclusió de les Persones en Situació de Vulnerabilitat. Aquest és un espai de treball transversal aprovat pel Ple municipal del juny de 2024 i previst al cartipàs 2023–2027. La Taula neix amb l’objectiu d’alinear i coordinar les actuacions de totes les regidories que intervenen en àmbits relacionats amb la vulnerabilitat social, i esdevé el principal instrument municipal per garantir una resposta coherent, integral i compartida.

La Taula està presidida pel tinent d’alcalde i regidor d’Acció i Innovació Social, Carlos Enjuanes, i compta amb representació de diverses Regidories, en funció de l’àrea.  Enjuanes ha explicat a la Comissió Informativa de l'àrea d'aquest dimecres en quin punt es troba aquest òrgan i ha destacat que “la Taula Interdepartamental és un pas necessari per ordenar i reforçar les polítiques de ciutat que impacten en la vida de les persones més vulnerables. Ens permet treballar de manera alineada, transversal i amb corresponsabilitat entre regidories i entitats”.

Aquest òrgan ha definit la seva estructura interna i ha impulsat tres comissions específiques, cadascuna amb funcions, presidència i secretaria pròpies.

Comissió d’Infància, Adolescència i Famílies: Aprovada formalment pel Ple el juny de 2024. Treballa en la coordinació de polítiques de suport familiar, lleure inclusiu i actuacions compartides entre regidories. Està formada per representants d’Educació, Joventut, Cultura, Igualtat, Persones amb Discapacitat, Participació i Acció Social. Actualment és plenament operativa i prepara la formalització del seu grup de treball específic.

Comissió de Sensellarisme: Constituïda el 27 de novembre de 2025, desenvolupa el Model d’Inclusió per a Persones en Situació de Sensellarisme, un instrument clau del mandat. Inclou representants d’Acció i Innovació Social, Salut Pública, Seguretat i Agenda Urbana. Disposa d’un grup de treball estable, amb reunions periòdiques el 2025 i la participació activa d’entitats del tercer sector com Creu Roja, Arrels Sant Ignasi, Fundació Jericó, Càritas, Sant Joan de Déu i Antisida Lleida. Treballa en línies estratègiques com el Housing First i la reducció de l’exclusió residencial greu.

Comissió de Productes de Primera Necessitat: Acordada el 27 de novembre de 2025, té per finalitat coordinar un model unificat de distribució d’aliments i productes essencials, integrant accions municipals, entitats socials i Generalitat. Es troba en fase d’activació del grup de treball, amb metodologies i participants ja definits.

La Taula, que es reuneix anualment, determina les prioritats estratègiques, fa el seguiment de les comissions i impulsa noves línies de treball. Les comissions es configuren com a òrgans tècnics estables, i els grups de treball, com a espais operatius amb participació d’entitats i administracions amb funcions específiques.

Amb aquesta estructura, la Paeria consolida un model de governança transversal que reforça la capacitat d’atendre la vulnerabilitat de manera més eficient, coordinada i amb una mirada integral sobre les necessitats socials de la ciutat.

La Taula va ser una iniciativa conjunta de l’equip de govern amb el grup municipal de Junts per situar les persones al centre i incidir en el fet que les polítiques municipals tinguin en compte la situació de vulnerabilitat de diferents col·lectius.