La Paeria preveu implementar el servei de menjador en una primera fase als Centres Sèniors de Santa Cecília, Santa Teresina i la Bordeta
Un dels primers encàrrecs a l’empresa adjudicatària de la dinamització dels Centres Sènior serà treballar amb les llars aquest nou servei que, si hi ha demanda, s’ampliaria a altres centres
El paer en cap, Fèlix Larrosa, ha afirmat que l’Ajuntament aposta per uns Centres Sèniors més actius i comunitaris, i perquè les persones grans “us sentiu més plenes de vida”
Un dels primers encàrrecs a l’empresa adjudicatària de la dinamització dels Centres Sènior serà treballar amb les llars aquest nou servei que, si hi ha demanda, s’ampliaria a altres centres
El paer en cap, Fèlix Larrosa, ha afirmat que l’Ajuntament aposta per uns Centres Sèniors més actius i comunitaris, i perquè les persones grans “us sentiu més plenes de vida”
L’Ajuntament de Lleida ha fet un pas endavant en la seva política d’atenció a les persones grans amb la presentació d’un nou model de Centres Sènior, que busca transformar aquests espais en punts de trobada més dinàmics, inclusius i connectats amb el barri. El nou projecte contempla tres elements clau com són oferir servei de menjador, la detecció de situacions de soledat no desitjada i el suport a les llars que ho requereixin.
El paer en cap, Fèlix Larrosa, i el tinent d’alcalde i regidor de Persones Grans, Carlos Enjuanes, han explicat avui als i les representants de les diferents Llars de jubilats i Centres Sèniors diversos projectes que estan en marxa, com el procés de licitació que està en marxa dels Centres Sèniors; les activitats previstes per als pròxims mesos o el treball en el Pla de Residències.
L’alcalde ha assegurat que les persones sènior són una part essencial del teixit social, referents a la ciutat, amb experiència i coneixement. Per això, els ha convidat a participar i ajudar en els processos per dissenyar la Lleida del 2050. En aquest sentit, ha parlat de diversos temes de ciutat que han de comptar amb la seva implicació, com la convivència, la seguretat o el transport públic. Larrosa ha afirmat que és important definir els espais que han de servir per acompanyar el col·lectiu de persones grans, “ja que relacionar-se i socialitzar és essencial”. I ha conclòs que la Paeria treballa per posar les eines perquè “vosaltres visqueu aquesta etapa de la vostra vida amb plenitud i perquè us sentiu més plenes de vida”.
Sobre la licitació del servei de dinamització dels centres sèniors de la ciutat, Enjuanes, ha explicat que s’han presentat quatre empreses i que aviat es resoldrà el procés. El nou servei forma part d’un contracte que contempla la gestió d’activitats, la dinamització dels espais i el suport a les juntes de les llars. D’aquesta manera, s’aconsegueix també combatre la soledat no desitjada i reforçar la vida comunitària entre les persones grans.
Iniciar el servei de menjador
Una de les novetats destacades de la licitació és l’opció del servei de menjador. La proposta es preveu desplegar en dues fases. Un dels primers encàrrecs per a l’empresa adjudicatària serà coordinar-se amb les Llars sobre aquest servei, ja que les Llars tindran preferència per escollir l’empresa de càtering. Si no, el triarà l’adjudicatària.
Després d’un test que s’organitzarà de cara a l’octubre, el servei de menjador s’implementaria en una primera fase als centres de Santa Cecília (Cappont), Santa Teresina (Pius XII) i la Bordeta. Els menús que s’ofereixin hauran de ser nutricionalment adaptats i s’haurà de vetllar per la gestió d’envasos. Aquesta prestació complementarà el servei que ja s’ofereix als Centres Cívics de Pardinyes, el Secà de Sant Pere i la Mariola. I, si el servei funciona correctament i té bona acollida, es continuaria amb una segona fase, afegint altres centres.
El regidor Enjuanes ha indicat que les dinamitzadores tindran un paper important a l’hora de coordinar el servei de menjador amb les llars, així per promoure espais d’interacció entre persones grans i altres col·lectius i sobretot per detectar possibles situacions de vulnerabilitat.
La nova dinamització dels centres
S’ha de recordar que el nou contracte, amb una durada de tres anys prorrogables i un pressupost anual de 307.859,04 euros, representa una aposta clara per una ciutat més amable i inclusiva. El projecte s’emmarca en una estratègia més àmplia que inclou la planificació de residències i nous centres de dia, tenint en compte el creixement de la població major de 65 anys, l’índex de cobertura de places privades i concertades, els terrenys i espais on desenvolupar els espais, etc.
Activitats per promoure l’autonomia i el benestar
Alhora, l’estratègia més àmplia contempla els programes d’activitats per a la gent gran que promouen la relació, el benestar i l’autonomia de les persones grans. Són propostes com la iniciativa “Més Digitals” o “Vivim l’estiu”, que ha comptat amb més 600 participants aquests mesos de juliol i agost i que està integrat en el projecte Sempre Acompanyats, impulsat per la Fundació la Caixa en conveni amb Creu Roja i la Paeria.
La programació del nou curs està activa, amb l’assignació de places i la matricula. Precisament el programa Més Digitals és una de les novetats d’enguany. És una formació gratuïta, impulsada per la Generalitat amb la col·laboració de la Paeria. Són cursos de 15 hores per a grups reduïts de 15 persones per lluitar contra la bretxa digital. Els i les participants aprendran usos diferents dels seus aparells mòbils i com utilitzar-lo amb seguretat.
Més informació a Sèniors Lleida