La Paeria sensibilitza la ciutadania en favor dels drets humans i la pau
Commemora el Dia Internacional del Genocidi Armeni amb una exposició i una conferència a l’Escola d’Art Leandre Cristòfol, accions impulsades per la Regidoria de Cooperació en compliment de la moció aprovada pel Ple municipal
Commemora el Dia Internacional del Genocidi Armeni amb una exposició i una conferència a l’Escola d’Art Leandre Cristòfol, accions impulsades per la Regidoria de Cooperació en compliment de la moció aprovada pel Ple municipal
L’Ajuntament de Lleida s’ha sumat a la commemoració del Dia Internacional del Genocidi Armeni amb l’organització d’una exposició fotogràfica i una conferència divulgativa a l’Escola d’Art municipal Leandre Cristòfol. La iniciativa, impulsada per la Regidoria de Cooperació, s’ha fet aquest divendres i ha comptat amb la col·laboració de CIEMEN, de l’Associació d’Armènia a Catalunya. L’acte s’emmarca en una jornada de record i reflexió al voltant d’un dels episodis més tràgics del segle XX, considerat per la major part de la comunitat historiogràfica com el primer genocidi de l’època moderna.
L’exposició porta per títol “Artsakh: rostres d’una neteja ètnica”, del fotògraf Andreu Fernández Garcia, i ofereix una mirada directa i colpidora sobre la realitat del poble armeni i la seva memòria col·lectiva. La mostra està formada per 40 fotografies, impreses en PVC i de dimensions 60 x 40 centímetres, distribuïdes en quatre blocs temàtics: Goris, Vayk, Militars i Protestes. A través d’aquest recorregut visual, l’espectador s’endinsa en el dia a dia, el patiment i la resistència d’una població marcada per la violència, l’exili i la lluita per la supervivència cultural i identitària.
Les imatges conviden a una reflexió íntima i necessària sobre les conseqüències dels conflictes armats i les vulneracions sistemàtiques dels drets humans, connectant la memòria històrica amb l’actualitat. En aquest sentit, l’exposició no només recorda els fets ocorreguts entre 1915 i 1923, quan entre un i un milió i mig d’armenis van ser deportats i assassinats per l’Imperi Otomà, sinó que també interpel·la el present, en un context internacional marcat per l’existència de més de seixanta conflictes armats arreu del món.
La regidora Pilar Bosch ha assistit a la inauguració de la mostra amb representants de la comunitat armènia, entre els quals Astghik Galstyan, i el president de l’Associació d’Armènia a Catalunya, Sarkis Hakobyan, així com del mateix fotògraf.
La jornada s’ha completat amb una conferència a càrrec d’Abel Riu, politòleg especialitzat en Rússia, Ucraïna i el Caucas Sud, membre del Centre Delàs d’Estudis per la Pau i analista del Centre d’Anàlisi en Política Exterior i Seguretat Internacional de Catalunya. La seva intervenció ha aportat una contextualització històrica i geopolítica del genocidi armeni i dels conflictes que encara avui afecten la regió, posant el focus en la importància del reconeixement, la justícia i la prevenció de noves violències.
Ambdues accions també donen compliment a la moció aprovada recentment pel Ple de la Paeria per preservar la memòria d’aquest genocidi i fomentar la sensibilització ciutadana en favor dels drets humans i la pau. Alhora, són iniciatives que pretenen contribuir a mantenir viva la memòria del poble armeni i a promoure una ciutadania crítica i compromesa amb la pau i la dignitat humana.