Larrosa i Bosch acompanyats de Saltó (Cambra de Comerç), Oncins (Fecom) i Llaràs (PIMEC Comerç).

Larrosa: “Mai a la història s'havia invertit 2,7 milions d’euros a favor del comerç local”

L’Ajuntament de Lleida presenta les accions del Pla de Comerç, entre les quals hi ha 260.000 euros aquest 2026 per a l’obertura i millora d’establiments comercials a la primera corona i al Centre Històric

La Paeria i la Cambra de Comerç creen la Borsa de traspassos, una plataforma digital per garantir el relleu comercial i evitar tancaments

L’Ajuntament de Lleida presenta les accions del Pla de Comerç, entre les quals hi ha 260.000 euros aquest 2026 per a l’obertura i millora d’establiments comercials a la primera corona i al Centre Històric

La Paeria i la Cambra de Comerç creen la Borsa de traspassos, una plataforma digital per garantir el relleu comercial i evitar tancaments

El paer en cap, Fèlix Larrosa, i la regidora de Promoció de la Ciutat, Pilar Bosch, han refermat avui el compromís amb el comerç local, al qual l’Ajuntament de Lleida ha invertit 2,7 milions d’euros en tres anys (del 2024 al 2026) entre dinamització, promoció, ajuts directes per a obertures i reformes i digitalització del sector per fer-lo més competitiu.

Tots dos han presentat a l’Espai d’Innovació del Comerç de Lleida, ubicat a l’edifici del Casino, les accions del Pla de comerç, entre les quals hi ha una nova convocatòria d’ajuts per a noves obertures i per a la millora dels establiments comercials i de restauració, que augmentarà la dotació fins a 180.000 euros, i una nova línia d’ajuts per dinamitzar el comerç al Centre Històric. Larrosa i Bosch han estat acompanyats del president de la Cambra de Comerç, Jaume Saltó, qui ha explicat el treball conjunt que s’ha fet per posar en marxa una Borsa de traspassos mitjançant una plataforma web per garantir el relleu comercial i evitar tancaments.

Larrrosa ha destacat que “mai a la història s'havia invertit aquesta quantitat de diners a favor del comerç local” i ha assegurat que es tracta “d'un exercici de responsabilitat perquè el comerç local és generador d'activitat econòmica, perquè forma part de la identitat de la ciutat, perquè enforteix la cohesió social i afavoreix una ciutat compacta, perquè ens ajuda a configurar el paisatge urbà i és l'exemple de l'emprenedoria, de l'esforç i de la innovació”.

“Vull que la gent es quedi a comprar a Lleida i vull que la gent de fora vingui a comprar a Lleida”, ha asseverat, i ha assegurat que “estem en una ciutat dinàmica, potent, que es promociona bé, que fa un bon marketing, que treballa la dinamització i que dona bons serveis”.

L’alcalde ha explicat que aquest any s’incidirà especialment en “transformar el Centre Històric”, on s’obriran diverses convocatòries d’ajuts per a l’obertura de comerços i rehabilitació d’espais, en el marc del Pla de Barris. Així, ha afirmat que “el Pla Integral del Centre Històric planteja una nova dimensió de l’espai comercial per satisfer la demanda, atacar les fugues “donant als clients el que volen” i adaptar la dimensió urbana a les noves necessitats”, una tasca complexa donat que “els carrers no són amples, les estructures són petites i els serveis són de difícil subministrament”.

Segons ha explicat el paer en cap, en els pròxims mesos es debatrà sobre el Pla d’usos del comerç, que definirà les activitats que s’hi poden fer, i s’haurà de tenir en compte els nous usos d’equipaments com el Teatre Principal i l'antiga estació d'autobusos, o l’evolució de les termes romanes. També s’ha referit al creixement permanent de la ciutat i l’impuls de Lleida com a ciutat universitària, que obligarà a “dimensionar l'oferta comercial d’acord amb la població”. “Em preocupa molt com els espais buits que tenim al centre de la ciutat agafen les dimensions adequades per poder fer habitatge, generar una oferta comercial més especialitzada, etc”, ha dit, i ha avançat que la setmana vinent es presentarà un nou projecte de 22 habitatges al carrer Cavallers.

L’alcalde ha fet una crida a continuar treballant conjuntament amb les organitzacions comercials, operadors i petits establiments “per fer front als reptes” del comerç.

A més de Saltó, a la presentació hi han assistit Rafel Oncins, president de la FECOM, i Manel Llaràs, president de Pimec Comerç Lleida.

Ajuts per al foment de l’activitat econòmica

Bosch ha explicat les accions que la Paeria està duent a terme “perquè els nostres barris siguin espais més actius, atractius i plens d'oportunitats, reforçant el comerç local com un dels principals motors de desenvolupament econòmic i cohesió social de la ciutat.”

Així, ha avançat que la convocatòria de 2026 d’ajuts per al suport a l’obertura i millora d’establiments comercials, que es convocaran en les pròximes setmanes, es destinaran a la primera corona de la ciutat. Els ajuts han anat incrementant la seva dotació econòmica: 130.000 € el 2024, 150.000 € el 2025 i 180.000 € el 2026.

Cal recordar que entre els anys 2024 i 2025 s’han destinat un total de 280.000 euros a aquesta convocatòria, que han beneficiat 81 empreses situades en diferents zones de la ciutat, com els barris de Magraners i la Mariola, així com les zones d’interès singular de Rambla Ferran, el Centre Històric i l’àmbit Instituts-Templers-Escorxador.

A més, aquest any s’hi suma una nova línia específica d’ajuts destinada exclusivament al Centre Històric, en el marc del Pla de Barris. Es tracta d’un projecte plurianual que comptarà amb una aportació de 80.000 euros anuals durant els pròxims tres anys amb l’objectiu de “fomentar la dinamització econòmica del Centre Històric i atraure activitats que contribueixin a reforçar-ne l’atractiu, la singularitat i la capacitat de generar vida al barri”.

Com ha explicat Bosch, aquests ajuts es dirigiran a noves implantacions d’activitats econòmiques com comerços, establiments d’hostaleria, despatxos professionals, activitats culturals, sales d’art, oficines i altres serveis diferenciadors que aportin valor afegit i contribueixin a promocionar el Centre Històric. La nova línia contempla tres àmbits d’actuació principals: ajuts per a l’obertura d’activitats, tant per a arrendataris com per a propietaris d’immobles; ajuts directes a persones emprenedores per iniciar la seva activitat econòmica o professional; i ajuts destinats a l’assessorament, la comunicació i la promoció de les noves activitats.

Altres iniciatives d’impuls del comerç local

La responsable de la regidoria de Promoció de la Ciutat també ha detallat una nova iniciativa orientada a recuperar espais comercials actualment en desús i afavorir-ne la reactivació amb noves activitats econòmiques, culturals i socials, el projecte Reviu el local. En una primera fase, el projecte se centra especialment en l'àmbit de Rambla Ferran i l'àrea de Noguerola, incloent-hi carrers com el Carme, Comerç, General Brito i altres zones del seu entorn.

Contempla dues línies d'actuació: l'embelliment dels locals buits, amb actuacions de neteja, millora de la il·luminació i instal·lació de vinils per transformar la imatge actual d'aquests espais i contribuir a la millora visual de l'entorn urbà, i la promoció de cessions temporals dels locals per acollir iniciatives emprenedores, activitats culturals, projectes creatius o accions de dinamització. De moment, ja s’han identificat 40 locals i s’han començat a instal·lar els primers vinils.

Finalment, Bosch ha destacat les bones xifres del primer any de l'Espai d'Innovació del Comerç, que ha acollit més de mig miler de persones i una cinquantena d’activitats. A més, l'espai digital associat al projecte ha registrat més de 3.000 visites i compta ja amb 105 usuaris enregistrats.

Borsa de traspassos

Una altra eina per impulsar el comerç local és la nova Borsa de traspassos. Saltó ha explicat que neix amb la vocació “d’ajudar a donar continuïtat als negocis de Lleida, preservar activitat econòmica i evitar que negocis amb trajectòria, clientela i potencial de futur abaixin la persiana simplement perquè no troben relleu”.

La nova iniciativa, fruit de la col·laboració entre la Paeria i la Cambra de Comerç, “vol connectar, d’una banda, a persones titulars de negocis que volen traspassar la seva activitat, i d'altra, emprenedors i emprenedores que busquen una oportunitat real per iniciar o continuar un projecte empresarial”.

A més de posar en contacte l’oferta i la demanda, oferirà un servei d’assessorament: “Les persones que volen traspassar el seu negoci podran rebre suport en la diagnosi de l'activitat, l'orientació en la valoració, la difusió de l'oferta, el suport legal, fiscals i administratives”. Ara es farà una campanya perquè s’hi sumin negocis per traspassar.