Les semifinals del Concurs Internacional de Piano Ricard Viñes brillen amb un altíssim nivell d’interpretació i la presència del compositor Marc Migó
Per primera vegada en la història del certamen s'interpreta una obra de nova creació obligatòria, Burlesca, de Marc Migó
Per primera vegada en la història del certamen s'interpreta una obra de nova creació obligatòria, Burlesca, de Marc Migó
Aquest dijous tenen lloc les semifinals del 26è Concurs Internacional de Piano Ricard Viñes, que es desenvoluparan fins a les 20.15 h. La jornada està comptant amb interpretacions d’alt nivell tècnic i artístic, i inclou per primera vegada en la història del certamen una obra de nova creació obligatòria: Burlesca, del compositor català Marc Migó.
Els vuit semifinalistes que van superar la primera ronda i que actuen avui són:
- Jakob Aumiller (Alemanya)
- Alexandre Lutz García (Espanya/França)
- Taewoong Yoo (Corea del Sud)
- Saya Ota (Japó)
- Natalie Schwamova (República Txeca)
- Lizaveta Zasimovich (República de Bielorússia)
- Karina Tseng (Estats Units d’Amèrica)
- Yuanfan Yang (Regne Unit)
El compositor Marc Migó ha estat present a la competició per escoltar les versions dels participants, i ha expressat la seva admiració per la qualitat de les interpretacions: “Escoltar la meva obra interpretada d’una manera tan formidable revela l’altíssim nivell dels participants. Parlo tant de la tècnica com de la musicalitat. Aquesta excel·lència, unida a l’interès sincer per la música contemporània, fa d’aquest concurs un digne portador del nom de Ricard Viñes i el situa, sens dubte, en l’escenari dels concursos més rellevants a escala mundial.”
L’obra, encarregada especialment per a aquesta 26a edició, destaca per la seva escriptura eclèctica i teatral. Parteix d’un motiu de només tres notes, que es transforma i evoluciona en un viatge ple de contrastos, colors i personalitat. Amb clares referències a la música catalana, com ara ecos a l’estil de Granados, Burlesca és una veritable exploració del caràcter i de l’humor des de la tècnica i la llibertat expressiva del pianista.
El director artístic del concurs, Néstor Bayona, ha remarcat la importància d’aquesta novetat: “Per primera vegada en la història del Concurs Internacional de Piano Ricard Viñes, els concursants han d’incloure en la seva actuació una obra de nova creació escrita per un compositor viu. Enguany, la peça escollida és Burlesca, del compositor català Marc Migó (Barcelona, 1993).”
Amb aquesta iniciativa, el concurs aposta per fomentar la creació contemporània i establir ponts entre intèrprets i compositors vius, tot seguint l’esperit innovador i trencador que definí el mateix Ricard Viñes.
Els detalls del repertori interpretat pels semifinalistes d’avui es poden consultar al web oficial del concurs: Repertori 2025.
Sobre Marc Migó
La fascinació de Marc Migó per la música i la composició va florir durant l’adolescència, després que el seu avi li regalés una gran col·lecció de CD de música clàssica, entre els quals el Rèquiem de Mozart continua sent una de les seves obres preferides. Nascut l’any 1993 a Barcelona, va estudiar piano en classes particulars amb Liliana Sainz i teoria musical amb Xavier Boliart, fet que el va portar a ingressar a l’Escola Superior de Música de Catalunya, on va continuar els seus estudis amb Salvador Brotons.
El 2017 va ser acceptat a The Juilliard School com a becari CV Starr per cursar- hi el màster en música. Durant la seva estada a Juilliard, va rebre el Premi de Composició Orquestral el 2018, guardó que tornaria a guanyar el 2021. Després d’incorporar-se al programa inaugural Opera Lab de Juilliard (2020), va rebre un encàrrec d’UrbanArias a Washington DC per compondre una òpera original juntament amb el llibretista John de los Santos, dins la Decameron Opera Coalition. L’obra resultant, The Roost, es va estrenar aquell mateix any i fou incorporada a la col·lecció Performing Arts COVID-19 Response Collection de la Biblioteca del Congrés dels Estats Units. Després d’obtenir el màster, Marc va continuar els seus estudis de composició amb John Corigliano fins a obtenir el doctorat l’any 2024.
Entre altres encàrrecs destacats de Marc Migó es troben The Fox Sisters (2022, llibret de Lila Palmer) per al Gran Teatre del Liceu, el Concerto Grosso “The Seance” (2022) per a Verità Baroque, L’Illa Deserta (2023) per a la Foundation for Iberian Music de la CUNY, Faust (2021) per a l’Òpera Nacional dels Països Baixos, i la seva primera simfonia (2024) per a Metamorphosen Berlin.
A més, ha estat guardonat amb el Premi Pablo Casals (2019), el Premi George Enescu (2020), el Primer Premi de l’Organ Taurida Competition (2021), la beca inaugural Dominic Argento per a composició operística (2021), i el Leo Kaplan Award (2023).
La seva música s’ha estrenat i interpretat en sales de prestigi arreu del món, com el Bunka Kaikan (Tòquio), l’Alice Tully Hall i el National Sawdust (Nova York), el Konzerthaus (Berlín), el Palau de la Música (Barcelona), l’Institut de França (París) i el Tchaikovsky Concert Hall (Moscou). A més, ha treballat amb solistes, directors, conjunts i orquestres de renom com Osmo Vänskä, Salvador Brotons, Verità Baroque, Marisa Gupta, Mark Prihodko, Max Tan, Oliver Triendl, la Minnesota Symphony Orchestra, la National Symphony Orchestra d’Ucraïna, la Banda Municipal de Barcelona, l’Ensemble Intercontemporain, Metamorphosen Berlin i el New Juilliard Ensemble, entre d’altres. Actualment, Marc Migó reparteix el seu temps entre Barcelona i Nova York.