Més de 40.000 visites al nou MORERA
El Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida prorroga fins l'1 de juny de 2025 l'exposició "Arrels i Horitzons. Més d'un segle d'art"
El Centre d’Art la Panera rep durant el 2024 més de 17.000 usuaris; el Museu de l’Aigua, prop de 15.000; i el Museu Roda Roda, més de 10.000
El Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida prorroga fins l'1 de juny de 2025 l'exposició "Arrels i Horitzons. Més d'un segle d'art"
El Centre d’Art la Panera rep durant el 2024 més de 17.000 usuaris; el Museu de l’Aigua, prop de 15.000; i el Museu Roda Roda, més de 10.000
El MORERA. Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida ha rebut més de 40.000 visites durant l’any 2024, en concret, des del 13 d’abril quan va obrir les portes la nova seu a la Rambla de Ferran. El rehabilitat edifici de l’antiga Audiència acull una de les col·leccions d’art modern i contemporani més importants del país, la primera presentació de la qual es desplega amb l’exposició, Arrels i horitzons. Més d’un segle d’art. Una exposició que es prorroga fins l'1 de juny de 2025, gràcies a l'èxit entre el públic i la crítica artística i a les demandes dels centres educatius, que han integrat en la seva programació les visites, tallers i itineraris educatius a la mostra.
Durant els darrers mesos, persones de totes les edats han recorregut l’edifici i han mostrat molt d’interès en les obres que es mostren en les sales d’exposició. A banda de valorar molt positivament l’arquitectura moderna de l’edifici, que ha canviat radicalment la imatge de l’Antic Palau de Justícia, han destacat l’acurada selecció d’obres i artistes que es mostren en el recorregut expositiu.
Una fita local i nacional en la conservació i difusió de l’art modern i contemporani
El MORERA assoleix el seu reconeixement màxim després d’una llarga història de pelegrinatge i precarietat. Creat l’any 1914, sota el nom de Museu d’Art de Lleida, el MORERA ha estat més de cent anys ocupant seus provisionals a la ciutat com el Mercat de Sant Lluís, el Convent del Roser o el Casino Principal, fins a arribar a una seu definitiva. Es tanca d’aquesta manera un llarg viatge que culmina allò que prèvia el Pla de Museus de la ciutat de Lleida de 1996, com era la transformació del Museu Morera en el museu d’art modern i contemporani de Lleida i en la dotació d’una nova i definitiva seu que permetés una conservació i exhibició dignes de la col·lecció artística municipal.
Aquesta nova seu obre una nova etapa del Museu que posa en valor una mirada pròpia sobre l’art del nostre temps, amb nous continguts i interaccions socials, artístiques i culturals que es projecten des de l’especificitat de la creació artística de les terres de Ponent a contextos més amplis, com a reflex d’una societat diversa que es projecta des de l’àmbit local fins al global. El Museu, per tant, es posiciona com una institució referencial en el context nacional. I això s’ha aconseguit inicialment amb la obertura d’un equipament que se situa a l’alçada d’importants institucions museístiques del país, però que ara cal traslladar a l’àmbit de la programació artística i cultural.
El nou MORERA, a més de la seva projecció específica en l’àmbit patrimonial i artístic i del seu paper en l’ecosistema museístic de la ciutat, pot jugar un paper protagonista i essencial en la renovació i promoció de la ciutat de Lleida, tant des d’un punt de vista local, com nacional i internacional.
D’una banda, el Museu té una clara voluntat de vincular-se estretament al context en què s’insereix i pot ser una peça motora del projecte urbanístic de rehabilitació sectorial i integral de l’entorn de la Rambla Ferran.
Per altra banda, El Morera és una clara aposta per una programació diversa i de qualitat, que el situï com un element referencial en el context de l’oferta museística del país, a partir dels concepte de descentralització i com un factor fonamental en l’ampliació i la millora de l’oferta de turisme cultural de la ciutat de Lleida, que vol situar la ciutat com a capital cultural de l’interior de Catalunya i com un dels destins nacionals d’alta atractivitat, conjuntament amb la resta d’equipaments artístics i patrimonials de la ciutat.
Bona assistència de públic als equipaments expositius
Pel que fa a la resta de museus i espais expositius, destaca el Centre d’Art la Panera, amb un total de 17.184 usuaris, dels quals, 16.584 han visitat les exposicions o assistit a les activitats programades. Pel que fa als Programes públics (Afectivitat Fluvial i Residència a l’Institut), han comptat amb unes 800 persones.
D’altra banda, han visitat el Museu de l’Aigua 14.905 persones, un 40% dels quals correspon a grups escolars. En dos anys, el museu ha guanyat més de 3.000 visitants. En destaca la incorporació d’un nou equipament a la xarxa d’espais del museu, el Molí de Cervià.
El Museu Roda Roda, per la seva banda, ha tingut 10.115 visitants, que suposen un lleuger increment respecte l’any 2023 (9.859 visitants), superant per primer cop des de 2020 la xifra de 10.000 visitants. Les accions principals del museu durant l’any 2024 han estat l’ampliació i catalogació de la col·lecció, les exposicions temporals i la millora de les activitats educatives.
Finalment, des de la Regidoria de Cultura s’han fet durant el 2024 una trentena d’exposicions i activitats paral·leles a aquestes per apropar l’art i la cultura a la ciutadania, amb un públic de 20.376 persones.
La Sala d’Exposicions de l’Ajuntament de Lleida ha acollit exposicions de diverses temàtiques, des de la referent a la figura de Salvador Seguí, la mostra Nova pantalla. El videojoc a Catalunya, l’exposició amb motiu del Centenari de Miquel Roig Nadal, on es van mostrar els cartells que va realitzar amb motiu de les festes populars de Lleida, o Dones Invisibles, fruit del treball fotogràfic de les internes de diversos centres penitenciaris del país.