El grup d’estudiants que han participat en el projecte Cicles Formatius a Terreny i que fan pràctiques aTindouf.

Pràctiques del grup d’estudiants del projecte Cicles Formatius a Terreny als campaments de persones refugiades sahrauís

Són 16 joves dels instituts Ronda, Joan Oró, Episcopal i l’Escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol, que estan fent les pràctiques a diversos centres educatius al campament de Tindouf. La Paeria i Sàhara Ponent coordinen aquest projecte d’Educació per la Transformació Social (EpTS), que consciencia sobre la cooperació i els drets humans.

Són 16 joves dels instituts Ronda, Joan Oró, Episcopal i l’Escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol, que estan fent les pràctiques a diversos centres educatius al campament de Tindouf. La Paeria i Sàhara Ponent coordinen aquest projecte d’Educació per la Transformació Social (EpTS), que consciencia sobre la cooperació i els drets humans.

El grup d’estudiants que han participat en el projecte Cicles Formatius a Terreny estan fent les pràctiques als campaments de persones refugiades sahrauís, de Tindouf. És un grup format per 16 joves i 5 referents dels centres educatius dels cicles formatius de grau superior de l’Institut Ronda, el Col·legi Episcopal, l’Institut Joan Oró i l’Escola d’Art Municipal Leandre Cristòfol que durant 12 dies conviuen amb famílies sahrauís i coneixen de primera mà la vulneració de drets humans (DDHH) que pateixen milions de persones refugiades arreu del món en el seu dia a dia. En aquest viatge, visiten diferents espais i recursos, i realitzen pràctiques en diferents centres, com la Tarbia (escola per infants de 3 a 6 anys), la Madrasa (escola de primària), el Centre de dones, l’Escola Sensorial i el Centre de diversitat funcional.

 

Amb aquest viatge als campaments, el projecte entra actualment en la seva tercera fase. Es tracta d’un projecte d’Educació per la Transformació Social (EpTS), dirigit a l’alumnat i professorat de Cicles Formatius de Grau Superior en què la base és la formació en matèria de cooperació i solidaritat, sobre estereotips i tòpics, en el discurs d’odi, l’enfocament de gènere basat en drets humans i el que significa ser persona refugiada. També se centren en la causa sahrauí i la seva cultura amb la finalitat de crear consciència crítica sobre les injustícies que hi ha al món i la responsabilitat que, com a països del Nord, es té en cadascuna d’elles. El projecte Cicles formatius a Terreny s’emmarca en un conveni de col·laboració entre l’Associació Amics del Sàhara de les Terres de Ponent (AASTP) i l’Ajuntament de Lleida, amb la Regidoria d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminismes.

 

Des d’una perspectiva d’EpTS, s’ha comprovat que les persones que han viscut aquest procés formatiu i vivencial tenen una capacitat exponencial de transmetre un discurs sensibilitzador a la societat. És a dir, aquestes persones tenen la possibilitat de convertir-se en agents de divulgació en el seu entorn més proper. Viure una experiència a terreny és una manera diferent de realitzar un procés formatiu.

 

Estructura i organització als campaments de refugiats sahrauís

El grup ha visitat el centre neuràlgic dels campaments, on es troba l’organització i edificis del ministeri, i l’associació de presos i desapareguts, on també els han explicat les accions legals que s’estan intentant executar a través de les lleis internacionals de defensa de DDHH i informes de la ONU. També s’han reunit amb l’associació de joves per la no violència “NOVA”, amb la qual han tingut una dinàmica entorn el concepte de violència i amb els que es continuarà treballant per donar veu a la seva situació.