Un dels tècnics del projecte amb alumnat participant.

Quatre centres educatius aconsegueixen reduir el consum d’ aigua, llum i gas equivalent a un 30% de les emissions de CO2

Gràcies al projecte de Marató Climàtica que impulsa el programa municipal Escoles Sostenibles de Lleida

Això ha permès assolir un estalvi de 6.714,37 €, que es donarà al projecte social i sostenible de Roba Amiga de Troballes

Gràcies al projecte de Marató Climàtica que impulsa el programa municipal Escoles Sostenibles de Lleida

Això ha permès assolir un estalvi de 6.714,37 €, que es donarà al projecte social i sostenible de Roba Amiga de Troballes

Les quatre escoles participants a la Marató Climàtica, organitzada pel programa municipal Escoles Sostenibles, per impulsar l’estalvi d’energia i altres recursos han aconseguit reduir en un 30% les emissions equivalents de CO2 pel consum d’aigua, llum i gas en els centres. L’activitat s’ha dut a terme a les escoles Països Catalans,  Riu Segre, Príncep de Viana i Frederic Godàs i aquesta reducció dels recursos consumits s’ha traduït en un estalvi econòmic de 6.714,37 euros, la Fundació per a la Sostenibilitat Lleida 21 han acordat destinar al projecte social i sostenible de Roba Amiga de Troballes.

La Marató Climàtica té per objectiu ensenyar a alumnes i docents a estalviar energia i recursos, a la vegada que reflexionen sobre els hàbits de consum diaris. També fomenta el coneixement de l’impacte social del canvi climàtic, sobretot  a les persones més vulnerables, i promou l’empatia i la cura mútua.

La Marató Climàtica es basa en promoure accions per estalviar aigua, llum i gas als centres educatius. Els alumnes, amb la supervisió dels docents, proposen iniciatives de bones pràctiques i l’impacte es mesura durant el mes de febrer. Algunes de les més habituals són tancar portes i llums abans de sortir al pati, reduir el període de funcionament de les aixetes per ajustar-les al temps necessari per netejar-se les mans, tancar portes si s’obren les finestres per ventilar o revisar l’ús de les llums dels espais comuns, entre d’altres.

Per avaluar, setmana a setmana, si les accions han tingut un impacte real en la reducció dels consums de l’escola, cada divendres del mes de febrer els alumnes realitzen les lectures dels comptadors i ho comparen amb el consum de la mateixa setmana dels últims 3 anys. Per donar visibilitat i poder compartir els resultats amb tota la comunitat educativa, els resultats queden reflectits en uns panells que cada escola té a l’entrada al centre perquè alumnes i tota la comunitat educativa pugui valorar l'esforç de l’estalvi realitzat.

Els resultats dels estalvis obtinguts per les 4 escoles son de 4.412 kWh d'electricitat (un 17,63% d'estalvi respecte els anys anteriors), 60m³ d'aigua (un 6% d'estalvi respecte els anys anteriors) i 5.822 m³ de gas (un 33,08% d'estalvi respecte els anys anteriors). En total, s'ha evitat l'emissió de 13.747 Kg d'emissions de CO2 a l'atmosfera. L’estalvi aconseguit és equivalent a 6.714,37 € (974,16 € en l’estalvi d’electricitat; 49,20 € en l’estalvi d’aigua; 5.691,01 € en l’estalvi de gas).

A més a més, des d’Escoles Sostenibles de Lleida s’ha facilitat als centres educatius material pedagògic i 3 endolls intel·ligents per poder realitzar una diagnosi sobre l’enllumenat i els aparells electrònics del centre. D’aquesta forma alumnes i docents prenen consciència del consum de les llums i els aparells electrònics encara que estiguin en stand-by i podran decidir quines accions d'estalvi seran més eficients.

De forma complementària, els alumnes de cicle superior han rebut una sessió educativa a l’aula per reflexionar amb sobre la importància del nostre consum en la generació de gasos d’efecte hivernacle i abordar qüestions emocionals relacionades amb el consum i la cura de les persones per fer una societat més justa i sostenibles.

Fruit d’aquest estalvi d’aigua, llum i gas als centres educatius, la Fundació per a la Sostenibilitat Lleida 21 realitzarà un donatiu a una entitat local compromesa amb la sostenibilitat i la cura de persones vulnerables de la nostra ciutat. Aquest any, l’entitat beneficiaria serà el projecte Roba Amiga de Troballes. Està previst que els alumnes puguin visitar durant el mes d’abril les instal·lacions de l’entitat al Turó de Gardeny amb l’objectiu que l’alumnat conegui de primera mà el projecte social. Durant les últimes dues edició del programa, els projectes beneficiats van ser el Centre Obert d’Arrels i El Palet del Banc dels Aliments.

Durant el curs 2024/2025 van participar-hi 5 centres (Centres participants: Escola Frederic Godàs, Escola Magí Morera i Galícia, Escola Príncep de Viana, Escola Riu Segre i Institut Escola Magraners) i es varen aconseguir uns estalvis equivalents a l’emissió de 13.216 Kg d'emissions de CO2 a l'atmosfera (4.995 kWh d'electricitat, 14,38% d'estalvi; 29m3 d'aigua, 3,90% d'estalvi i 5.897 m3 de gas, 26,14% d'estalvi).

“La Marató Climàtica” te el suport de l’entitat “L’Origen”, creadora de la iniciativa Marató RE-M, que enguany celebra la seva onzena edició i en la qual participen diversos  ajuntaments de Catalunya.

Programa d’Escoles Sostenibles de la Paeria

La Marató Climàtica s’emmarca dins la Microxarxa Stop Emergència Climàtica, iniciativa del programa Escoles Sostenibles de la Fundació Lleida 21 de l’Ajuntament de Lleida, que te l’objectiu de sensibilitzar a la comunitat educativa sobre tots els àmbits relacionats amb la sostenibilitat. Des del programa s’ofereix suport i recursos als projectes ambientals que proposen les escoles. A més a més, es proposen diferents microxares o grups de treball on es treballen temàtiques concretes. Al curs 25-26 es proposen 4 microxarxes:  “Consum Conscient- Residu Zero”, ”Hort i Compostatge a l’Escola” o “+Biodiversitat a l’Escola” .

Aquest curs 2025/2026, Escoles Sostenibles compta amb 58 centres educatius, des d’escoles bressol fins a escoles, instituts, col·legis i centres d’educació especial.