Acte de presentació de la donació de Benet Rossell, aquest dimarts, al MORERA..

F. Larrosa: “Creadors tan singulars i únics com Benet Rossell no moren mai del tot. La seva obra ens inspira per sempre”

El paer en cap ha afirmat que Rossell és una figura clau en la identitat artística de Lleida, i que la donació reforça aquest vincle, amb el repte de projectar i difondre aquest llegat

Presentació de la donació que l'artista va fer a la Paeria, un conjunt de 226 obres que formaran part de les col·leccions del MORERA

El paer en cap ha afirmat que Rossell és una figura clau en la identitat artística de Lleida, i que la donació reforça aquest vincle, amb el repte de projectar i difondre aquest llegat

Presentació de la donació que l'artista va fer a la Paeria, un conjunt de 226 obres que formaran part de les col·leccions del MORERA

    “Creadors tan singulars i únics com Benet Rossell no moren mai del tot. La seva obra ens inspira per sempre”. És el que ha assegurat el paer en cap, Fèlix Larrosa, en l’acte d’aquesta tarda al Museu Morera per presentar la donació que l’artista va fer a la Paeria de part del seu llegat, que formarà part de les col·leccions del museu MORERA. Larrosa ha assenyalat que Rossell, juntament amb Leandre Cristòfol, és l’artista més internacionalment conegut de les Terres de Ponent. “És un llegat de gran valor que fa palesa l’extraordinària trajectòria de Benet Rossell i que aporta encara més dimensió al Museu Morera”, ha afirmat l’alcalde. I ha afegit que són artistes que perduren particularment des de l’espai públic, amb obres que es comparteixen.

    “Una salut de ferro”, “L’Ametlla com balla” i “L’Arbre Paer” són alguns dels títols que ha citat el paer en cap com a part del gran patrimoni escultòric de Benet Rosell que la ciutat atresora. I ha continuat dient que “Benet Rossell ja era una part important de la identitat artística i cultural de la ciutat de Lleida. Aquesta donació reforça encara més aquest vincle. Ara ens pertoca projectar i difondre com mereix aquest llegat magnífic d’una de les veus més poderoses de l’art de Lleida”.

    L’alcalde, acompanyat de la regidora de Cultura, Pilar Bosch, ha agraït a Cristina Giorgi, la vídua de Rossell, per fer possible la materialització dee la voluntat de l’artista. Precisament, Giorgi ha destacat el vincle de l’artista amb la ciutat i ha repassat la seva primera exposició a l’Ereta Taller.

    La donació consta de 226 obres i una sèrie d’arxius documentals que converteixen Benet Rossell en un dels artistes més àmpliament representats a les col·leccions del MORERA, subratllant la seva importància cabdal dins el panorama artístic nacional i estatal.

    Durant la presentació, s’han projectat les obres de l’artista i l’acte s’ha tancat amb una conversa on Àlex Mitrani, conservador del MNAC, i Jesús Navarro, director del MORERA, els quals han conversat sobre la importància de Benet Rossell i la seva obra en el context de l’art contemporani, i la seva significació en les col·leccions dels museus catalans.

     Un immens univers creatiu

    Benet Rossell és un dels creadors més singulars i expansius del panorama artístic català i internacional. Format a París a partir de 1964, el seu treball navega entre disciplines —acció, cinema experimental, dibuix, objectes, poesia visual, performance, escultura o instal·lació— per construir un univers propi basat en el gest mínim, la cal·ligrafia íntima i l’humor subtil.

    Rossell mantingué sempre una relació estreta amb Lleida. L’any 1983 exposa per primer cop a l’Ereta Taller. El 1986 rep la Medalla Morera, un guardó que reconeix la seva trajectòria artística i deixà diverses escultures públiques a la ciutat: “L’Arbre Paer” -instal·lat l’any 1997 a la Plaça del Seminari (a la falda del turó de la Seu Vella) i actualment a la Plaça de Bores (davant l’entrada dels Camps Elisis)-; “L’Ametlla com balla” -que es troba des de 1999 a la plaça de l’Escorxador-; i “Una salut de ferro” -als jardins de l’Hospital Arnau de Vilanova de Lleida des del 2006-. 

    Entre els anys 2024 i 2025 la seva vídua, Cristina Giorgi Genesio, ha estat l’encarregada de materialitzar les darreres voluntats de l’artista, que s’han concretat en un conveni de donació amb l’Ajuntament de Lleida que ha permès l’ingrés a les col·leccions del MORERA de:

    1. Un conjunt de 150 peces de la seva producció vinculada a les arts plàstiques, realitzades entre els anys 1960 i 2007.

    2. Un conjunt de 76 pel·lícules de la seva producció audiovisual, realitzades entre els anys 1969 i 2016.

    3. Un conjunt d’arxius documentals vinculats a la figura de Benet Rossell, com ara còpies de les pel·lícules en què va participar com a actor, documentals sobre la seva figura i obra, i gravacions dels diferents actes d’homenatge rebuts al llarg de la seva carrera, del 1973 al 2022.

    Una conversa entre museus: MNAC i MORERA

    En la conversa final de l’acte s’ha obert un diàleg entorn de la presència de Rossell en tres institucions clau del país (MNAC, MACBA i MORERA). En aquest sentit, Mitrani ha remarcat que “Benet Rossell és un artista central i marginal alhora en l’art català contemporani. Amb la seva radicalitat i sensibilitat, construeix un pont entre l’art conceptual i el més líric, i la seva obra recentment incorporada al MNAC i ara al MORERA amplia una visió essencial de la pluralitat artística del país”. Aquesta idea ja articulava la mostra “Donació Benet Rossell. Escriptures i trajectes” (MNAC, 2022).

    Per la seva banda, Navarro ha assenyalat: “La intenció de Benet Rossell era que una part rellevant de la seva obra tornés a Lleida. Aquesta donació, doncs, és també un acte de justícia amb la història artística de Ponent i obre la porta a noves recerques i lectures sobre el seu univers creatiu, fet que permet entendre com el territori de Lleida participa també d’una modernitat creativa que és internacional”.