<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/11177>>.

Tallers de prevenció de la dependència per a gent gran

L'Ajuntament de Lleida col·labora amb el programa que impulsa la Fundació La Caixa

L'Ajuntament de Lleida col·labora amb el programa que impulsa la Fundació La Caixa

La regidora de Serveis Personals i Salut, M. Rosa Ball, ha assistit avui a la presentació dels tallers de prevenció de la dependència organitzats conjuntament per la Fundació la Caixa i l'Ajuntament de Lleida. L'objectiu de la iniciativa és fomentar l'autonomia de les persones grans que comencen a tenir dificultats per a la realització d'activitats de la vida diària. La regidora i els representants de la Fundació han visitat el taller que s'imparteix a la Llar de Cecília de Cappont, en el qual participen 14 persones grans.

Rosa Ball ha destacat que durant aquest curs  dues llars municipals, la de  Santa Cecília i El Pilar, ofereixen aquest curs amb una participació total de 164 persones. El curs, el que majoritàriament hi estan participant dones, "permet la millora de les capacitats motores i cognitives de la gent gran amb la finalitat de tenir una major autonomia en la seva vida personal i social". Arxiu de so Maria Rosa Ball

Els 51% dels usuaris del programa de Prevenció de la Dependència a les dues llars de l'ajuntament són persones d'entre 75 i 85 anys i després de fer el taller, un 96,77% manifesta que té la percepció que ha millorat el seu estat de salut, un 93,55% expressa que ha millorat la seva agilitat mental.

El primer trimestre de 2010, a Lleida, 230 persones grans han participat en els 16 tallers impulsats en el marc del programa per part de la Fundació La Caixa. Ara es posa en marxa la segona edició anual dels tallers. Des de la posada en marxa del programa el 2007, un total de 2.264 persones grans de Lleida han participat acumulativament en els 160 tallers que s'han impartit en el territori.

Mitjançant la realització de tallers amb activitats teòriques i pràctiques, el Programa de Prevenció de la Dependència de la Fundació "la Caixa" tracta d'optimitzar les capacitats de les àrees cognitiva, sensorial i motriu d'aquestes persones, contribuint a prevenir i retardar les pèrdues provocades per l'envelliment, així com a mantenir la xarxa de relacions personals.

Els cursos, dels quals es realitzen tres edicions l'any, estan impartits per dinamitzadors professionals, i s'organitzen en grups reduïts d'unes 16 persones que realitzen dues sessions setmanals, de matí o de tarda, de 90 minuts cadascuna.

Els tallers compten amb el suport d'uns materials dissenyats específicament, i, a més, es posa a disposició de totes aquelles persones que ho desitgin un DVD que conté un compendi dels exercicis essencials que els permet practicar de forma autònoma. També es realitzen sessions quinzenals de seguiment durant els tres mesos posteriors a la finalització del curs, amb l'objectiu de personalitzar alguns aspectes impartits durant aquest i poder així recordar i reforçar els coneixements adquirits.

Cada sessió del taller inclou, a més, un servei de transport adaptat, totalment gratuït per als usuaris, que garanteix el seu doble desplaçament des del domicili fins al Centre Sociocultural de Majors. El fàcil accés a un transport adaptat s'ha revelat com un element clau per a l'èxit dels cursos, ja que facilita l'accés al programa a als seus principals destinataris, les persones amb mobilitat reduïda. En el cas de Lleida, el Programa de Prevenció de la Dependència posa 2 microbusos adaptats a disposició dels usuaris.

Els tallers de Prevenció de la Dependència de la Fundació "la Caixa" s'han posat en marxa en 17 comunitats i ciutats autònomes, i ja s'han realitzat prop de 7.943 tallers en què han participat 109.815 persones de tot Espanya. Per apuntar-s'hi, s'ha de trucar per telèfon o apropar-se als centres de gent gran que imparteixen els cursos en cada província.