Diumenge de Rams amb benedicció de palmes i processó de la Somereta a Pardinyes
Diferents parròquies de la ciutat acullen la tradicional benedicció amb una nombrosa presència de lleidatans, que al barri de Pardinyes va acompanyada de la processó
Diferents parròquies de la ciutat acullen la tradicional benedicció amb una nombrosa presència de lleidatans, que al barri de Pardinyes va acompanyada de la processó
Lleida celebra el Diumenge de Rams amb la tradicional benedicció de palmes, palmons i rams de llorer i d’olivera que acullen dels diferents parròquies de la ciutat. Aquest acte festiu i religiós compta cada any amb una nombrosa presència de lleidatans que celebren aquesta benedicció, amb especial protagonisme dels nens i les nenes. El barri de Pardinyes viu el Diumenge de Rams de manera particular amb la processó de la Somereta. L’Associació cultural de la Sagrada Família i Sant Cristòfol “La Somereta” és l’encarregada d’organitzar aquesta processó de les Palmes, que cada any aplega centenars de persones. El tinent d’alcalde Rafael Peris, acompanyat de diversos regidors de la Paeria, ha participat en la tradicional processó, que recorre els carrers del barri, amb sortida i arribada a la parròquia del Santíssim Salvador, on després s’hi ha fet la missa, oficiada pel mossèn Joan Jové.
El pas de la Somereta es caracteritza perquè es porta sobre les espatlles pels germans confrares a la processó dels Dolors, encara que en aquest recorregut matinal desfila empès sobre rodes. Enguany, el pas estrena nous varals, els pals on es recolza l’estructura perquè els confrares puguin carregar-la. El pas de La Fugida a Egipte, conegut com La Somereta, fou obra de l’escultor Joan Dalmau, que havia participat a principis del segle passat a la processó de la Congregació dels Dolors i que sucumbí a les flames de la Guerra Civil el 1936. L’escultor lleidatà Jaume Gort va fer possible la recuperació del pas l’any 1952, a encàrrec de la Confraria dels Xofers anomenada Asociación de La Sagrada Familia. La Somereta ha tingut diverses seus i desapareguda l’entitat, la família La-Rosa se’n va cuidar. Així va néixer la “confraria familiar”, creant-se l’any 1995 l’actual associació, ara presidida per Francisco Seijó, que, alhora, va recuperar aquesta processó a Pardinyes (1999). El Diumenge de Rams se celebra cinc dies abans de la mort de Jesús, qui muntant una somera va entrar a Jerusalem aclamat com a “Messies” esperat per al poble d’Israel. Al seu pas, la gent agitava els rams d’olivera.