"Ángela de la Cruz. Escombros", al Centre d’Art la Panera
Una de les artistes espanyoles de més prestigi internacional exposa per primera vegada a Catalunya
Una de les artistes espanyoles de més prestigi internacional exposa per primera vegada a Catalunya
El Centre d’Art la Panera de Lleida acull des d’avui i fins al 24 de gener del 2016 l’exposició "Ángela de la Cruz. Escombros" de l’artista gallega Ángela de la Cruz, una creadora de gran prestigi internacional. L'alcalde de Lleida , Àngel Ros, ha presidit la inauguració i ha destacat la qualitat de la mostra i la importància que té per a Lleida i per a La Panera exhibir l’obra d’una autora de la seva dimensió. A l'acte, a més de l'artista, també han assistit la tinent d'alcalde, Montserrat Parra, la comissària de l’exposició, Carolina Grau, i el coordinador de La Panera, Antoni Jové.
La comissària ha explicat que la mostra és una coproducció amb la Fundació Luis Seoane de A Corunya i ha indicat que és la primera exposició que Ángela de la Cruz realitza a Catalunya. Les obres corresponen als darrers 5 anys, quan l’artista va patir un ictus i va reprendre l'activitat tornant a utilitzar els colors que emprava al l’inici de la seva carrera: el blanc i el marró. Durant aquests últims anys els esdeveniments relacionats amb el medi ambient com ara les catàstrofes naturals i les produïdes per l'home es veuen reflectits en la seva obra a través del que l’artista anomena “violència serena”.
Ángela de la Cruz utilitza un llenguatge propi amb peces a mig camí entre la pintura i l'escultura. Com a novetat, incorpora l’alumini, un material que li permet elasticitat i fàcil manipulació. L’artista pren com a referència les mides del seu cos i el fet d’utilitzar una cadira de rodes, que determina l’altura de les seves obres. Un element constantment present és l’humor i la ironia que l’acompanya en el procés creatiu.A través de la seva obra, l'artista qüestiona els límits de la pintura, entesa com a objecte i com a concepte, i no únicament com una tècnica.
Ángela de la Cruz. Escombros és un projecte expositiu que reuneix 12 obres realitzades entre els anys 2009 i 2014, la major part d'elles inèdites al país. Ángela de la Cruz es va convertir l’any 2010 en la primera espanyola finalista dels prestigiosos Premis d’Art Contemporani Turner.
La mostra parteix de la peça Debris (2012), que fa referència a les restes materials que suren en els oceans, i que tard o d'hora arriben a les ribes del mar. L'artista establerta a Londres pretén reflectir la tensió silenciosa que aquests materials porten implícitament i en algunes de les seves peces aplica capes monocromes sobre lones, llenços i superfícies d'alumini.
Ángela de la Cruz. Escombros ocuparà la totalitat de la planta 0 del Centre D’art la Panera de Lleida fins el 24 de gener del 2016.
Plou, Neva, Pinta, activitat familiar a La Panera
Plou, neva, pinta explora la «pintura expandida», que entén com a obres pictòriques produccions que parteixen de l’espai, el gest, l’objecte, la fotografia fent ús de tècniques que eixamplen els límits tradicionals de la pintura per convertir-la en una tècnica multidisciplinària. L’exposició incorpora la intervenció gràfica del dissenyador Iván Bravo que ha estat especialment pensada d’acord amb els objectius del projecte. Cada apartat planteja diferents activitats que es prolonguen amb una instal·lació participativa a la Minipanera sobre la pintura expandida. Artistes participants: Ignasi Aballí, CVA, Miquel Mont, Ignacio Uriarte i Belén Uriel.
L’activitat familiar anomenada Els Promotors té com a protagonistes a nens i nenes de sis a deu anys. Ells mateixos seran els encarregats de dinamitzar la visita adreçada al públic familiar, en la qual explicaran els continguts i realitzaran els tallers de l’exposició Plou, neva, pinta.
El Centre acollirà la presentació de l’activitat familiar Plou, neva, pinta el dissabte 31 d’octubre a les 12h.
A banda de les citades inauguracions el Centre d’Art la Panera prorroga l’exposició Making Friends de Cesc Grané fins el 24 de gener del 2016.
ÁNGELA DE LA CRUZ (A Coruña, 1965)
És llicenciada en Filosofia i Lletres per la Universitat de Santiago de Compostela. Després va estudiar al Chelsea College of Art, al Goldsmiths College i a la Slade School of Art. Des de finals dels anys 90 ha participat en nombroses exposicions
Des de finals dels anys 90 ha participat en nombroses exposicions individuals i col·lectives, entre les que destaquen Larger than Life. Royal Festival Hall: The Ballroom, Londres, GB [1998]; Angela de la Cruz. John Weber Gallery, Nova York, EUA [2002]; Clutter. Galerie Krinzinger, Viena, Àustria [2003]; Ángela de la Cruz. MARCO-Museu d'Art Contemporàni de Vigo, Espanya [2004]; Anna Schwartz Gallery, Melbourne, Austràlia [2005]; Ángela de la Cruz: Trabalho/Work. Culturgest, Porto, Portugal [2006], Soft Sculpture, National Gallery, Canberra, Austràlia (col·lectiva) [2009]; After. Camden Arts Centre, Londres, GB [2010]; Turner Prize. TATE Modern, Londres, GB (col·lectiva) [2010]; Made in Britain. Contemporary Art From The British Council Collection 1980-2010. Hong Kong Heritage Museum. Hong Kong (col·lectiva) [2011]; Burst. Lisson Gallery. Milan, Itàlia [2013]; Transfer. Lisson Gallery. Londres, GB [2010]; Traspaso. Helga de Alvear. Madrid, Espanya [2014].
Actualment viu i treballa a Londres.