<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/26814>>.

L’Arxiu Municipal de Lleida restaura l'incunable ‘Constitucions’

La intervenció realitzada ha consistit en el desmuntatge del volum, que data del 1495, la neteja de les diferents parts, la consolidació i la reintegració de les parts més afectades i una nova enquadernació, ja que el pergamí original ha estat substituït per un de nou seguint les mateixes pautes que l’original

La intervenció realitzada ha consistit en el desmuntatge del volum, que data del 1495, la neteja de les diferents parts, la consolidació i la reintegració de les parts més afectades i una nova enquadernació, ja que el pergamí original ha estat substituït per un de nou seguint les mateixes pautes que l’original

L’Arxiu Municipal de Lleida ha restaurat l’incunable ‘Constitucions’, enquadernat en pergamí i que data del 1495. La intervenció realitzada ha consistit en el desmuntatge del volum, que data del 1495, la neteja de les diferents parts, la consolidació i la reintegració de les parts més afectades i una nova enquadernació, ja que el pergamí original ha estat substituït per un de nou seguint les mateixes pautes que l’original.

Abans de la intervenció, realitzada per l’empresa Restauració d’obra Gràfica Estudi B2 SL, el volum, amb unes mesures de 31x23,5x7,5 cm., estava en un estat de conservació força acceptable, tenint en compte el pas del temps i l’ús que havia sofert amb els anys. La principal deterioració que presentava era la brutícia concentrada en les cantonades del tom, i les marques (greix) en la superfície dels fulls resultat del gest de passar les pàgines. A banda, per tot el llibre es localitzaven taques de tinta, cera, ... així com desperfectes tipus plecs, arrugues, estrips,... resultants del propi ús.

Les ‘Constitucions de Catalunya’ són un recull de normatives que conformen una constitució catalana partint dels Usatges de Barcelona. La primera compilació fou prescrita per Ferran d'Antequera, a suggeriment de les corts de Barcelona de 1413. I, més endavant, l’any 1493, durant les Corts de Barcelona, amb Ferran el Catòlic, en féu una nova recopilació.

La preservació del patrimoni documental és una de les funcions primordials dels arxius. Per tant, aquesta i d’altres intervencions realitzades en documents que formen part del patrimoni documental de la ciutat, garanteixen la perdurabilitat de la nostra història col·lectiva deixada en herència a les properes generacions.