<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/26817>>.

M. Àngels Cabré i Albert Garcia Elena, guanyadors dels Premis Josep Vallverdú i Màrius Torres

Les obres premiades han estat “Miralls creuats: Roig/Capmany”, en assaig, i “Silur d’amagatotis”, en poesiaAquesta nit es farà la concessió dels Premis Literaris a l’Auditori, en una gala que conduirà l’escriptor i periodista Martí Gironell i en què s’homenatjarà la periodista i escriptora Montserrat Roig en el 25è aniversari de la seva mort

Les obres premiades han estat “Miralls creuats: Roig/Capmany”, en assaig, i “Silur d’amagatotis”, en poesiaAquesta nit es farà la concessió dels Premis Literaris a l’Auditori, en una gala que conduirà l’escriptor i periodista Martí Gironell i en què s’homenatjarà la periodista i escriptora Montserrat Roig en el 25è aniversari de la seva mort

M. Àngels Cabré és la guanyador del 33è Premi d’assaig Josep Vallverdú amb l’obra “Miralls creuats: Roig/Capmany” i Albert Garcia Elena s’ha fet amb el 21è Premi de poesia Màrius Torres amb “Silur d’amagatotis”. La tinent d’alcalde i regidora de les Polítiques a favor de la Creativitat, la Cultura, l’Educació i els Esports, Montse Parra, ha presidit aquest migdia la lectura del veredicte dels Premis, a càrrec del jurat, i amb la presència dels guanyadors, així com la vicepresidenta de la Diputació, Rosa Pujol.
La cerimònia d'aquesta nit, amb el lliurament de la Libertinella als guardonats, s’acompanya d’un debat que enguany conduirà l’escriptor i periodista, Martí Gironell, amb els mateixos autors distingits, així com d’un espectacle que enguany està dedicat a recordar la figura i l’obra de Montserrat Roig, amb motiu del vint-i-cinquè aniversari de la seva mort.

M. Àngels Cabré (Barcelona, 1968), llicenciada en Filologia Hispànica per la Universitat de Barcelona i màster en Humanitats per la Universitat Pompeu Fabra, és escriptora, crítica literària especialitzada en literatura feta per dones i directora de l’Observatori Cultural de Gènere, dedicat a impulsar la cultura feta per dones. Ha publicat la novel·la El silencio, els poemaris Gran amor i Si se calla el cantor i els assaigs  Leer y escribir en femenino  (2013), A contracorriente. Escritoras a la intemperie del siglo XX (2015) i Wonderwomen. 35 retratos de mujeres fascinantes (2016). També és autora d’una biografia del poeta Gabriel Ferrater, i també n’ha fet a la traducció al castellà de la seva obra completa. Ha traduït també la poesia d’Oscar Wilde. Col·labora habitualment en diferents mitjans de comunicació com ara la Vanguardia, El País, RNE, Núvol.... Dóna classes al Màster de Gènere i Comunicació  de la UAB.

Albert Garcia Elena (Barcelona, 1970), llicenciat en filologia catalana per la Universitat de Barcelona, ha publicat quatre llibres de narrativa i ha estat inclòs en diversos reculls, antologies de relats breus i poesia, sovint amb diferents pseudònims. És especialista en formats breus, aforística i ludolingüística. Actualment viu a Barcelona i treballa a la Institució de les Lletres Catalanes.

Jurat i dotació econòmica: Un any més, el jurat ha valorat la qualitat i el contingut de les obres. El jurat del Premi d’assaig Josep Vallverdú està format per Lluïsa Julià, Cristina Pujades, Josep M. Sala-Valldaura i Xavier Antich i Salvador Giner, que s’incorpora a l’equip del jurat enguany renovant l’antic membre del jurat Salvador Cardús. Per la seva part, el jurat del Premi de poesia Màrius Torres està format per Eduard Sanahuja, Xavier Macià, Josefa Contijoch, Cèlia Sànchez- Mustich i Jordi Marrugat, que s’incorpora com a membre del jurat del premi, renovant l’antic membre del jurat Xulio Ricardo Trigo

El 33è Premi d’assaig Josep Vallverdú està dotat de 9.000 euros i el 21è Màrius Torres de Poesia, de 6.000 euros. El finançament és al 50% entre les dues institucions convocants, l’Ajuntament de Lleida i la Diputació de Lleida, a través de la Fundació Pública Institut d’Estudis Ilerdencs. Al marge, la Paeria també s’encarrega de l’organització de la gala de lliurament dels premis. Gairebé mig centenar d’autors d’arreu de Catalunya optaven enguany als Premis Literaris que convoquen l’Ajuntament de Lleida i l’Institut d’Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida. Trenta-cinc d’ells ho feien concursant en el 21è premi de poesia Màrius Torres i dotze en el 33è premi d’assaig Josep Vallverdú.

Una cerimònia en record de Montserrat Roig

La cerimònia d’aquesta nit comptarà amb la tradicional tertúlia literària entre el conductor de la vetllada, que enguany serà l’escriptor i periodista, Martí Gironell, que atansarà al públic els detalls de les dues obres premiades i la visió dels seus creadors i també comptarà amb la participació dels secretaris del jurat, que aportaran les seves valoracions sobre les obres guanyadores.

La segona part de la gala oferirà un espectacle literari, en aquesta ocasió dedicat a recordar la figura i l’obra de Montserrat Roig, amb motiu del vint-i-cinquè aniversari de la seva mort. L’espectacle, sota el títol ‘Montserrat Roig: paraules d’avui’, és una proposta dirigida per Maria Manau i Frederic Roca, amb dramatúrgia de Mariona Casanovas, que interpreta ‘l’alter ego’ de l’autora barcelonina en escena, i que compta amb la participació musical d’Emili Cuenca.

Com a acte paral·lel dels Premis, també serà presentada públicament l’obra ‘Amor de fet’,  guanyadora del Premi de poesia Màrius Torres 2015,  del poeta Jordi Virallonga.

Homenatge a Ramon Xuriguera

A banda de la Nit Literària, enguany, a més, s’escau una commemoració especial en el terreny de les lletres de casa nostra: el 50è aniversari de la mort de l’escriptor de Menàrguens Ramon Xuriguera, a qui la ciutat de Lleida li retrà un reconeixement el proper 23 de novembre, al Cafè del Teatre, a les 7 de la tarda, amb entrada gratuïta.

L’espectacle literari, produït per l’Ajuntament de Lleida, du per títol ‘De l’oblit i del silenci. Ramon Xuriguera (1901-1966), 50 anys d’absència’, i comptarà amb la interpretació escènica dels actors Carles Canut i Ferran Farré, la participació musical de Marta Castelló (piano) i Núria Garcia (violí) i un discurs audiovisual sobre la vida i l’obra de l’autor lleidatà.