<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/29365>>.

Lleida recupera el seu Festival Internacional de Poesia

L'alcalde destaca que "calia que Lleida tingués un certamen internacional de poesia de forma estable"Es celebrarà del 21 al 24 de novembre retent homenatge a Màrius Torres i comptarà amb diversos recitals amb una trentena de poetes i també amb activitats per apropar la poesia als centres educatiusLa programació inclou un homenatge a Jordi Pàmias i Rosa Fabregat, un espectacle teatral sobre Màrius Torres amb els actors Emma Vilarassau, Ramon Madaula i Jordi Bosch, la presentació de diversos llibres, un recital de cançons en forma de poema a càrrec dels components d'Amaral i la presència del poeta letó Sergej Timofejev, entre moltes altres activitats

L'alcalde destaca que "calia que Lleida tingués un certamen internacional de poesia de forma estable"Es celebrarà del 21 al 24 de novembre retent homenatge a Màrius Torres i comptarà amb diversos recitals amb una trentena de poetes i també amb activitats per apropar la poesia als centres educatiusLa programació inclou un homenatge a Jordi Pàmias i Rosa Fabregat, un espectacle teatral sobre Màrius Torres amb els actors Emma Vilarassau, Ramon Madaula i Jordi Bosch, la presentació de diversos llibres, un recital de cançons en forma de poema a càrrec dels components d'Amaral i la presència del poeta letó Sergej Timofejev, entre moltes altres activitats

La ciutat de Lleida gaudirà la setmana que ve d'un intens i variat programa entorn de la poesia amb la celebració del recuperat Festival Internacional de Poesia de Lleida, que oferirà diversos recitals amb una trentena de poetes entre els dies 21 i 24 de novembre en diferents escenaris de la ciutat. L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha presentat aquest matí el Festival, que torna a celebrar-se després d'un temps d'absència, ja que del 2005 a 2011 es va celebrar el Mahalta i el 2015, Destí Poesia. "Recuperem el Festival de Poesia. Calia que tinguéssim un certamen internacional de poesia d'una manera estable", ha afirmat el Paer en Cap, qui ha destacat que la poesia és l'àmbit literari que "marca la sensibilitat d'un poble".

El certamen vol ser un homenatge al gran poeta lleidatà Màrius Torres, ara que es compleixen 75 anys de la seva mort, efemèride que Lleida commemora durant tot l'any 2017 amb la celebració de l'Any Màrius Torres. "Vam tenir la gran sort que en Màrius Torres fos lleidatà, amb l'únic problema que va viure en uns anys difícils i massa pocs anys. Ja és un dels grans de les lletres catalanes i també ho hauria estat per volum de producció si no hagués mort massa jove", ha declarat l'alcalde. De fet, el festival porta per lema "Un present més ample", una cita del poema de l'autor "Al present", que també vol servir com a resum de les intencions d'eixamplar horitzons que motiven la represa d'aquesta iniciativa literària.

La tinent d’alcalde i regidora de les Polítiques a favor de la Creativitat, la Cultura, l'Educació i els Esports, Montse Parra, ha assenyalat que hi havia el compromís de recuperar amb continuïtat el festival poètic de Lleida i que per això s'han buscat noves complicitats, com la col·laboració amb la Institució de les Lletres Catalanes, que participa en l'organització juntament amb la Diputació, l'aula de poesia Jordi Jové de la UdL, el Gremi de Llibreters i el col·lectiu de poetes de la ciutat. "Lleida és una terra de poetes, per què no apostar perquè hi hagi també aquest Festival Internacional, aquesta mostra de tot el que passa en poesia, no només al nostre país, sinó també fora, i que també ens permet donar a conèixer els nostres poetes", ha declarat Parra.

La directora de la Institució de les Lletres Catalanes, Laura Borràs, ha destacat que el "tàndem perfecte" en la direcció del festival, format per D. Sam Abrams i Anton Not, ha dissenyat una programació amb "una gran pluralitat estètica", que permetrà veure no només poetes lleidatans sinó també d'altres àmbits de parla catalana, com les Illes Balears, i fins i tot internacionals, "que ens donaran la possibilitat d'obrir-nos cap a noves formes de la poesia contemporània, com la poesia digital o els videopoemes". "S'ha fet una feina de veure les coses tal com són, la realitat poètica a Lleida, amb aquestes diverses tendències, que totes hi puguin tenir cabuda. I alhora obrir-se a eixamplar el present que ens reclama el propi Màrius Torres en el vers que usen els comissaris per obrir i cloure aquests quatre dies de poesia", ha afegit Borràs. Tall de veu de Laura Borràs A l'acte també hi ha participat el director dels serveis territorials de Cultura a Lleida, Josep Borrell, qui ha afirmat que "Lleida és terra de poetes i mereix com qui més un festival de poesia".

Una àmplia programació

Sota el títol d'"Un present més ample", es celebrarà l'acte inaugural del festival dimarts 21 de novembre a les 18.30 hores al Saló de Sessions de la Paeria, on es retrà homenatge a dos grans de les lletres lleidatanes, Jordi Pàmias i Rosa Fabregat. La poetessa Ángels Marzo pronunciarà una xerrada titulada "De la dignitat literària". Un cop acabat l'acte, a les 19.30 hores, està prevista la inauguració de l'exposició de la Càtedra Màrius Torres de la UdL, que vol posar de manifest l'activitat que ha dut a terme des de la seva creació per promoure el patrimoni literari català.

El plat fort d'aquesta primera jornada del festival arribarà a les nou de la nit al Teatre de la Llotja amb l'espectacle teatral "Màrius Torres, un poeta líric". Els actors Emma Vilarasau, Ramon Madaula i Jordi Bosch recitaran una selecció del poemari de Torres i retalls de la correspondència mantinguda amb l'escriptor i editor Joan Sales, acompanyats del quartet de corda Quartet Sound Boulevard, format per Oriol i Sergi Claret (violins), Joaquim Badia (viola) i Manolo M. Del Fresno (violoncel).

Dimecres 22 l'Aula de poesia Jordi Jové de la Facultat de Lletres de la UdL acollirà la presentació del llibre "Volver antes que ir" de l'escriptora d'origen argentí però establerta a Barcelona Flavia Company. També el mateix dia 22, a les set de la tarda a la Sala 2 del Teatre de l'Escorxador, tindrà lloc "Combat de pau", una batalla pacífica sobre un ring de boxa on els poetes Pau Vadell i Jaume C. Pons Alorda recitaran versos seus i d'altres poetes il·lustres per reivindicar la poesia com a forma de vida i de batalla contra la injustícia i la misèria. Al vespre, a les 21.00 hores, al Cafè del Teatre de l'Escorxador acollirà un tribut a Màrius Torres titulat "That's amore!", a càrrec d'Amat Baró, Xavier Macià, Àngels Marzo i Laia Noguera. A continuació, Flavia Company portarà a l'escenari amb veu i piano el seu poema narratiu "Volver antes que ir".

L'endemà, de nou a la UdL, Eva Amaral i Juan Aguirre, els dos components del duo Amaral, recitaran una selecció de les seves cançons en forma de poesia, sense instrumentació, a partir de les 18.30 hores. A les 19.00, el poeta letó Sergej Timofejev, amb l'ajuda de la poeta, traductora i crítica, Xènia Dyakonova, donarà a conèixer en rus i en català la seva obra en un acte al Teatre de l'Escorxador. A continuació, tindrà lloc l'acte "A la frontera: entre vers i prosa" per destacar la doble faceta de Màrius Torres com a poeta i escriptor. L'acte comptarà amb la participació d'Alfonso Alegre Heitzmann, Eduard Batlle, Meritxell Cucurella-Jorba, Lucia Pietrelli i Pere Antoni Pons. Tancarà la vetllada al Cafè del Teatre el concert de jazz de Rick Margitza Quartet, inclòs també dins la programació del Jazz Tardor.

L'última jornada del festival tindrà lloc divendres 24 de novembre i s'iniciarà amb la presentació del llibre "A l'ombra del solstici" de Manel Gibert Vallès, amb la participació de Txema Díaz. Serà a les 12.00 a la UdL. A les set de la tarda, la Sala 1 del Teatre de l'Escorxador acollirà un acte de celebració de l'obra poètica de Josep Maria Sala-Valldaura, poeta lleidatà d'adopció que enguany compleix els 70 anus i que acaba de publicar la seva antologia "Concert d'esferes. Antologia 1975-2016". El recital de cloenda, sota el títol novament d'"Un present més ample" anirà a càrrec de Lluís Calvo, Bejan Matur, Arnau Orobitg, Vinyet Panyella i Lluís Solà.

Poesia a les aules

A més d'aquesta extensa programació de recitals, el Festival Internacional de Poesia de Lleida també tindrà el seu reflex a les aules. L'Institut Samuel Gili i Gaya acollirà dimarts 21 de novembre a la una del migdia el taller "Llegir poesia", a càrrec de Ramon Rubinat, que buscarà trencar els prejudicis i acostar als adolescents la lectura de textos poètics. Igualment, a l'Institut Màrius Torres dijous 23 a les dues del migdia tindrà lloc l'acte "Itineraris poètics", a càrrec de Josep M. Rodríguez.