Espai Ciència 06, un nou espai educatiu de la ciutat al Museu de l’Aigua
Els infants de 0 a 6 anys d’escoles i llars d’infants hi poden fer descobertes científiques mitjançant el joc
El projecte és fruit de la col·laboració entre Paeria, Universitat de Lleida, Diputació de Lleida i Generalitat
Els infants de 0 a 6 anys d’escoles i llars d’infants hi poden fer descobertes científiques mitjançant el joc
El projecte és fruit de la col·laboració entre Paeria, Universitat de Lleida, Diputació de Lleida i Generalitat
El Museu de l’Aigua ha acollit aquest dijous la presentació d’Espai Ciència 06, un espai d’innovació educativa on, mitjançant diverses propostes educatives i el joc, els infants de 0 a 6 anys poden descobrir fenòmens científics, observar i indagar.
A la presentació hi han assistit la regidora de Cultura, Pilar Bosch; la vicepresidenta de la Diputació de Lleida, Sandra Castro; el vicerector de Política Institucional i Planificació Estratègica de la Universitat de Lleida (UdL), Ferran Badia, i la directora general d’Innovació, Currículum i Digitalització del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, Sònia Fernández.
Bosch ha remarcat que aquest és un projecte que s’ha tirat endavant gràcies a l’aliança de les quatre administracions implicades. Ha afirmat que cal posar en relleu l’educació i que s’han d’habilitar espais on mostrar els valors essencials, vinculats al descobriment, la recerca o la sostenibilitat i el medi ambient. A més, el projecte es relaciona amb entorns i elements molt significats per a Lleida com l’aigua o l’Horta.
El vicerector de la UdL ha assegurat que es pot fer “ciència de molt valor amb materials molt simples” i que “la ciència no és només el que hi ha als llibres, sinó allò que cal experimentar. I això és el que es pot fer aquí”. Badia ha destacat que l’espai és un lloc per als infants, per als professionals en pràctiques i una eina de suport per al professorat.
Per part de la Diputació, Castro ha apuntat que s’han de despertar les vocacions científiques des de petits i que l’Espai Ciència 06 és una aula ideal per generar curiositat als infants. També ha subratllat que és un espai públic, que fomenta la igualtat d’oportunitats i que està al servei dels centres educatius de la ciutat, del territori i de les famílies.
Finalment, Fernández ha assenyalat que és un projecte referent, que respon a una necessitat clara que hi havia, alhora que aplica una metodologia viva i innovadora, i un model validat amb l’experiència de Manresa. Ha afegit que en una societat cal art i ciència, i que aquest projecte s’emmarca també en la Setmana de la Ciència.
Després de la benvinguda i la presentació de l’espai, la ideològica del Lab06 de Manresa, Montserrat Pedreira, ha parlat de les idees clau en la creació d’Espais de Ciència Inclusius de Lliure Elecció, a l’Educació Infantil. I, en acabar, s’ha fet una visita al nou espai.
Espai Ciència 06
L’Espai Ciència 06, dirigit a escoles i llars d’infants, s’inspira en el Lab06 de Manresa i en altres propostes similars. En el cas de Lleida, el nexe d’unió és l’entorn immediat i l’Horta, relacionant les propostes amb animals i plantes de la zona, estris tradicionals i feines del camp. Alhora, es relaciona amb la línia de treball del Museu de l’Aigua sobre l’Horta històrica i els regadius, tema treballat en diverses línies de recerca i expositives del museu. L’any 2022 el Mercat del Pla ja va acollir temporalment una prova pilot del projecte.
L’espai s’ubica a l’antic Campament de la Canadenca, i complementa l’aula educativa del museu. S’ha cuidat especialment la calidesa de l’espai, la uniformitat i el rigor en les propostes. Els materials han estat creats per Erik Schmitz, artista multidisciplinari.
El projecte és fruit de la col·laboració entre quatre institucions: la Facultat d’Educació de la UdL, que aporta els continguts i coneixements pedagògics i part del finançament; el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, que aporta dues mestres que han conceptualitzat i gestionaran l’espai; la Diputació de Lleida, que aporta finançament a través de l’IEI i l’Ajuntament de Lleida, que cedeix l’espai i participa en el projecte.
Amb aquest projecte, el Museu de l’Aigua es consolida com a centre dedicat a la divulgació del coneixement i la ciència, reforçant el seu paper de centre educador i de divulgador dels avenços tecnològics i científics de la ciutat. A partir del patrimoni de l’aigua, el museu ofereix propostes innovadores i de qualitat, en línia amb els projectes de l’Ajuntament de Lleida de promoció de la ciència, les arts i el patrimoni i de l’educació a tots nivells.
Inicialment, les activitats s’adrecen als centres educatius, que han de fer les reserves al web de l'Espai Ciència 06.