<bound method DexterityContent.Title of <NewsItem at /fs-paeria/paeria/ca/actualitat/noticies/35118>>.

La Bústia Ètica de la Paeria recull 135 queixes de la ciutadania en el primer any en funcionament

Lleida ha estat pionera en la utilització d’aquesta eina, gestionada per la Sindicatura municipal de Greuges, que garanteix la confidencialitat i és un canal segur per alertar de males pràctiques a l'administració Del total de queixes, 55 s'han presentat de manera anònima i la meitat dels registres tenen a veure amb la sostenibilitat i el medi ambient. Destaca la responsabilitat i el bon ús que n'ha fet la ciutadania. De moment, no ha calgut fer cap recomanació ni actuació d’ofici, gràcies a la col·laboració dels serveis i persones afectades de l’Ajuntament L'objectiu de l'equip de govern és facilitar eines que atansin l'administració a la ciutadania, que s'hi estableixin relacions de confiança i que hi hagi una millora continua i qualitat als serveis municipals. Això s’alinea amb l’ODS 16 per unes institucions sòlides

Lleida ha estat pionera en la utilització d’aquesta eina, gestionada per la Sindicatura municipal de Greuges, que garanteix la confidencialitat i és un canal segur per alertar de males pràctiques a l'administració Del total de queixes, 55 s'han presentat de manera anònima i la meitat dels registres tenen a veure amb la sostenibilitat i el medi ambient. Destaca la responsabilitat i el bon ús que n'ha fet la ciutadania. De moment, no ha calgut fer cap recomanació ni actuació d’ofici, gràcies a la col·laboració dels serveis i persones afectades de l’Ajuntament L'objectiu de l'equip de govern és facilitar eines que atansin l'administració a la ciutadania, que s'hi estableixin relacions de confiança i que hi hagi una millora continua i qualitat als serveis municipals. Això s’alinea amb l’ODS 16 per unes institucions sòlides

La Bústia Ètica i de Bon Govern de Lleida ha rebut 135 queixes de la ciutadania des que es va posar en marxa avui fa un any. L’eina, que és un canal segur per alertar de males praxis de l’administració, ha tingut una bona resposta per part dels veïns i les veïnes de la ciutat que n’han fet ús amb responsabilitat, així com per part dels serveis municipals, que han atès les observacions plantejades per posar-hi solució. S’han contestat totes les queixes rebudes, excepte una que està pendent. Del total, 55 s’han registrat de manera anòmia i 80 amb la identificació del remitent. La meitat de les queixes fan referències a les àrees de sostenibilitat i medi ambient, seguides per urbanisme i la Guàrdia Urbana.
La regidora de Participació Ciutadana i Lluita contra la Corrupció, Elena Ferre, ha posat en relleu que Lleida ha estat pionera en la utilització d'aquest canal electrònic, a través del qual es pot alerta de possibles caos de frau o males pràctiques. I també ho és en què ho gestionés la Síndicatura de Greuges a Lleida. Al desembre la Bústia Ètica de la Paeria es va posar com a exemple en unes jornades organitzades per la Generalitat  en què es va deixar palès la necessitat d'habilitar aquest tipus d'eines per a un bon funcionament de l'administració pública. El tràmit es pot fer de manera anònima i incumbeix tant els alts càrrecs, com els funcionaris o qualsevol assumpte vinculat a conflictes d’interès o a contractacions. La bústia posa en coneixement de la Paeria processos o comportaments que poden ser contraris als principis ètics i de conducta. I ha reiterat que es fa amb confidencialitat absoluta, per evitar qualsevol temor a represàlies. Ferre ha agraït el treball i la implicació de la Sindicatura, que actua amb independència, ja que l’administració no pot interferir en la seva tasca. 
La Síndica de Greuges de Lleida, Dora Padial, ha fet un balanç positiu d’aquest primer any, amb una gran responsabilitat i implicació de l’equip de la Sindicatura. Padial ha explicat que el resultat és satisfactori per la responsabilitat de la ciutadania, que són els actors principals de la bústia, i el suport dels equips tècnics municipals i de les Regidories.La Síndica ha reiterat que la bústia és un canal segur perquè la ciutadania pugui accedir a l’administració i formular les seves queixes i denúncies. En aquest sentit, ha assegurat que és un canal àgil i efectiu, però que no és fàcil de portar, ja que la reserva i la confidencialitat requereixen un treball afegit de dedicació i cura. Padial ha comentat que les queixes estan respostes, amb algun expedient obert que encara s'està investigant. 
La tinent d’alcalde Jordina Freixanet ha destacat el treball que està fent l’equip de Govern per una administració més oberta i útil. Freixanet, regidora de Govern Obert i Qualitat Democràtica i Institucional, ha remarcat el compromís de l’actual govern amb la transformació digital de l’administració, un procés que passa per establir canals de comunicació directa amb la ciutadania. L’objectiu és que els veïns i les veïnes de Lleida tinguin ‘eines al seu abast per poder-s’hi relacionar i per establir vincles eficaços i de confiança’, ha dit.
Alguns dels avanços són el web de pressupostos, que mostra una aposta ferma per la transparència; els Consells de Zona, pel que fa a l’obertura en la participació ciutadana, o la digitalització aplicada a totes les esferes públiques, amb la incorporació de més tràmits electrònics, l’aplicació Appunta, etc. En aquest llistat d’experiències de bones pràctiques hi ha també la Bústia Ètica i de Bon Govern. ‘Aquesta eina ha situat la integritat com a eix vertebrador del mandat’ ha afirmat. Tirant endavant amb aquesta iniciativa es vol prevenir i alertar de possibles irregularitats a l’administració. I per avalar-ne el bon funcionament, s’ha posat al capdavant la Sindicatura, també com a garant d’independència. ‘Volem dotar la ciutadania de les eines necessàries perquè l’administració esdevingui més oberta i propera, eficaç i útil, sempre respectant els valors democràtics i buscant la millora continua i la qualitat dels serveis públics’, i ha afegit que tot plegat s’alinea amb la Lleida Valenta, per la qual aposta el govern, i amb l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible 16 (ODS) per unes institucions sòlides, per crear institucions eficaces i transparents, reduir la corrupció i garantir nivells de decisions inclusives, participatives i representatives. 
Desglossament de les dades de la Bústia Ètica
La Síndica de la Paeria ha detallat les dades registrades a la Bústia Ètica. Per anys, del maig al desembre del 2020 es van rebre 72 queixes, de les quals 26 han estat anònimes i 46, amb identificació. Aquest 2021, des del gener al 5 de maig, s’han recollit 63 queixes. D’aquestes, 29 han estat anònimes i 34 amb identificació. Padial ha posat alguns exemples de les queixes que s’han rebut, que són diversos i inherents a l’activitat diària de la ciutat.
Per temàtiques, es distribueixen en 20 àrees: Sostenibilitat (42), Medi ambient (19), Urbanisme (16), Guàrdia Urbana (10), Mobilitat (8), Alcaldia (6), Educació (6), Llicència i activitats (5), Disciplina d’activitats (4), Serveis Socials (3), RRHH (2), Oficina de Drets Humans (2), Esports (2), OGAT (2), Economia (2), Informàtica (2), OMAC (1), Oficina Local d’Habitatge (1), Cultura (1) i Parquímetre (1).
Funcionament de la Bústia Ètica

Qualsevol ciutadà es pot connectar a paeria.cat/bustiaetica i fer-ne ús per denunciar i aportar proves sobre les conductes o actuacions que cregui irregulars o contràries a l’ordenament jurídic o als principis de bon govern que detecti a la Paeria. La regidora Ferre ha subratllat que l'aplicació garanteix en tot el procés la seguretat, la confidencialitat i que el denunciant pugui preservar el seu anonimat, si així ho desitja.

Una vegada presentada la comunicació o denúncia, la persona interessada obtindrà un acusament de recepció amb un codi que permet l'accés a un canal de comunicació privat. D'aquesta manera podrà fer el seguiment del cas i mantenir, si s'escau, un diàleg i intercanvi d'informació de forma anònima amb la persona instructora.
La Paeria designa una persona instructora de caràcter imparcial que farà tasques d’investigació i comprovació dels fets i mantindrà la comunicació amb la persona promotora de la denúncia. Es dona resposta en un termini que no supera els 3 mesos. Segons les circumstàncies, es poden prendre les decisions:
-arxivar el cas
-formular recomanacions de mesures de millora en la gestió pública
-proposar l’òrgan competent iniciar el procediment administratiu que correspongui
-o comunicar a l’autoritat pertinent el contingut de la comunicació, en especial, en casos de presumptes il·lícits penals clars.
La gestió de la Bústia va a càrrec de l’Oficina de la Sindicatura Municipal de Greuges, una institució creada per garantir els drets de la ciutadania amb independència i objectivitat. El seu procediment de designació evita que l’administració pugui interferir en la seva tasca.
Model de la Bústia Ètica
El model i la infraestructura s’ha posat en marxa per la plataforma Xnet i l’Ajuntament de Barcelona. La configuració s’ha fet seguint la recomanació del desenvolupador del programari. Així, la bústia està muntada a l’Azure, en una xarxa aïllada al 100% de la xarxa municipal. Compta amb un servidor Linux Ubuntu, que conté la base de dades i la pàgina web. I també disposa d’un segon servidor Linux Ubuntu que fa les funcions de reverse Proxy per assegurar l’accés de d’internet.
La Bústia ètica de la Paeria, exemple en unes jornades sobre protecció de les persones alertadores de corrupció
La Bústia Ètica i de Bon Govern de l’Ajuntament de Lleida va ser un dels exemples que es van desenvolupar en unes jornades organitzades per l’àrea de Govern Obert de la Generalitat sobre la protecció de les persones alertadores de corrupció, en el marc del Dia Internacional Contra la Corrupció. Les jornades, celebrades a principis de desembre, van comptar amb la participació de la regidora Ferre i la Síndica de Greuges de Lleida que van explicar la implementació d’aquest canal anònim d’alerta d’irregularitats a l’administració, així com de l’experiència dels sis primers mesos en funcionament. En aquestes jornades també hi van ser presents els ajuntaments de Terrassa i Tarragona.