Informació General
Servei pel Dret a l’Habitatge
Descripció del Servei
El Servei pel Dret a l'Habitatge és un servei especialitzat en l’atenció relacionada en l’habitatge i la pobresa energètica a la ciutat de Lleida, adreçat a tota la població del municipi.
Més concretament, atén les situacions relacionades amb la prevenció de talls de subministraments bàsics (aigua, llum i gas) i els talls ja efectuats i la protecció a les persones vulnerables davant les dificultats d’impagament de les factures dels subministraments bàsics.
També atén les situacions d’emergència relacionada amb l’habitatge com els desnonaments, així com també les tramitacions de sol·licituds de lloguer social i les mediacions per evitar demandes judicials o pèrdues de l’habitatge habitual.
Qui som?
Som un equip multidisciplinar format per dues coordinadores, sis treballadores socials, una jurista i un equip de suport administratiu.
Treballen conjuntament els serveis socials i l’EMAU.
Què fem?
Pobresa energètica
La Llei 24/2015 protegeix les persones i les unitats familiars en situació de vulnerabilitat econòmica o risc d'exclusió residencial, davant dels talls que puguin acordar les companyies subministradores d'electricitat, gas i agua potable per manca de pagament.
Mesura excepcional: Fins al 31 de desembre de 2025 continua vigent la prohibició del tall de subministraments bàsics (aigua, llum i gas) per a llars vulnerables.
Què gestionem des del SDH?
Si compleixes el requisits pots acollir-te a la Llei 24/2015 per evitar els tall dels subministraments. Cal demanar cita al 973 93 00 22.
En cas de tall, podem demanar els restabliment i acollir-te a la Llei per protegir-te de nou. Cal demanar cita al 973 93 00 22.
Tramitar l’aplicació de les bonificacions en la factura de l’aigua fruit del Conveni entre L’Ajuntament i Aqualia. Cal demanar cita al 973 93 00 22.
Tramitar comptador social d’aigua, en cas de no tenir títol habilitant. Cal fer la petició a l’OMAC .
Suport a les CCPP amb comptador comunitari d’aigua. Cal fer la petició a l’OMAC .
Suport en les gestions de processos monitoris d’aigua. Cal demanar cita al 973 93 00 22.
T’assessorem i informem de quins tràmits has de fer per obtenir alguns beneficis com per exemple:
- Sol·licitar a la companyia el bo social de llum
- Veure si tens dret a percebre el bo social tèrmic
- Si necessites un comptador social de llum
- Sol·licitar la bonificació sobre el cànon de l'aigua
Habitatge
Què gestionem des del SDH?
Renovació i tramitació del lloguer social amb un gran tenidor
Realització de diferents tipus d’informes a petició del jutjat
Realització d'informes de vulnerabilitat a petició de la persona interessada que estigui en un procés judicial relacionat amb la pèrdua de l’habitatge habitual. Cal fer la petició a l’OMAC .
Suspensió de llançaments en cas de no disposar de representació legal.
Mediació i assessorament en els casos de famílies en risc de pèrdua de l’habitatge habitual, amb dificultats per atendre el pagament de del préstec hipotecari o de la renda mensual dels seus lloguers si el propietari és un gran tenidor.
T’assessorem i informem de quins tràmits has de fer per obtenir alguns beneficis com per exemple:
- Informar sobre el procediment en el que es troba la persona interessada
- Informar sobre els recursos habitacionals existents a la ciutat
- Informació d'ajuts econòmics per evitar la pèrdua de l’habitatge habitual
- Informem de mesures per evitar la pèrdua de l’habitatge.
A qui s'adreça?
A totes les persones que viuen i estan empadronades a Lleida.
Com s'hi accedeix?
Mitjançant cita prèvia a través de l’OAC360 social.
On estem?
Cavallers, 10-12, planta baixa
Telèfon de contacte: 973 93 00 22
Normativa
Decret Llei 17/2019, de 23 de desembre, de mesures urgents per millorar l'accés a l'habitatge.